AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.907

bilen tvär dog efter koppling med startkablar.

Skulle hjälpa min kusin med att starta sin bil. mitt batteri det sitter i bak på min bil så jag har en pluspol fram.
Det sitter lite kopplingar där så jag satte plus på en mutter först, men det hände inget med hans bild då.
Jag satte då över två muttrar som satt där, och då fick han ström. (jag jordade i en stötdämpar mutter på min bil.) när kusinen vred på nyckeln på sin bil så svär dog min bil och det finns inga livstecken alls. min morsa fick komma och vi testade med kablar direkt till mitt batteri men ingenting händer. ingen ting. fick bogsera hem min bil sen.

Hjälp. vad kan ha gått sönder? det verkade som min bil blev kortsluten när han vred på sin nyckel.

Mvh Johan.
"jag satte över två muttrar"

var?
utseende?

Det finns en pluspol på batteriet och en på motorn ingen annan vad jag vet och båda är märkta +

Röd kabel på+

Svart kabel på jord dvs kaross eller motor del som står i kontakt med minus på batteriet.

Länk
kabeln som går fram från batteriet i bak, den sitter fast i motor rummet fram med ett fäste som hålls med två muttrar som i sin tur är gängade på någon skruv. jag satte klämman på en sådan mutter och den andra på en mutter som sitter på kabelen som kommer från batteriet.

alla säkringar är hela också.
Länk

Där ser nu hur det ser ut.
Röda kablar är +
Svarta kablar är- (jord)
På batteriet finns det + och - märken + har en röd kabel.

Man skall sätta den röda startkabeln melle + polerna på båda bilarna, o den svarta startkabeln mellan gods(kaross eller motor)

Har du inte det så kortsluter du bägge bilarna, kolla huvudsäkringar först är de hela så har du förstört batteriet. Åk till en firma eller verkstad så hjälper de dig att kolla batteriet.

Länk
Jag testade att koppla in ett annat batteri. funkade icke.
Jag vet hur man ska koppla så klart, men jag kollade fel på den kontakten.

ska ut och testa ett batteri igen.
Men om du vet hur man kopplar (såklart) har du kollat säkringar?

Länk
gl
52
glader
bmw525ia msport touring -03
Jag säger bara grattis det kan bli dyrt om man leker med fel poler
mackan325
Har du överhuvudtaget ström i bilen, dvs funkar belysning et.c.? Har du larm monterat? Jag har haft problem med eftermonterade larm typ touch-guard et.c. och deras startspärrar efter att ha pulat med batteripolerna.
Glader tyst. Vadå "leker med fel poler". Tror du inte har har lärt mig att det är farligt eller?

Jag har kollat alla säkringar i boxen.
Ja jag vet hur man kopplar. Jag trodde de båda muttrarna var + poler eftersom dom sitter under ett lock där det står +.

Den är helt död. Inte ens en lampa lyser i bilen.
mackan325
Ta loss inredningen under ratten, därunder finns ett gäng reläer och har jag för mig ytterligare säkringar. Kolla dessa också.
Tror du det är s.k huvudsäkringar?
har du kollat om det var + poler?

Troligen har du bränt en sk huvudsäkring som du säger.
Om du nu inte bränt box eller relä....
Använd näsan det luktar rätt illa om du bränt kablar o relän...
Öppna allt du kan hitta o ltea efter "brännskador" o lukta som sagt..

Länk
mackan325
Tror det men är inte säker, var ett tag sedan jag var där och rotade senast. Det skall finnas huvudsäkringar separerade från säkringsdosan hursomhelst, på E32/4 t.ex sitter de i elcentralen under baksätet.
Någon som vet vart huvudsäkringarna sitter?
Andie_83
Kan kolla upp det imorgon. Jävla otur, men det är sånt som händer även den bästa! Säkert inget alvarligt, då säkringar tar smällen, det är ju därför dom finns *ler*

Ha det bra

MVH

//Andy
får hoppas på det..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.