AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.179

Ang. Automatlåda 320 E36

Visa användare
242
power_1333
[ BMW 320i cab ]
Hej!
Var ute ida och körde på en 90 väg och skulle köra om en annan. Så jag ville ha lite extra kraft så jag tryckte i sport läget. Men under omkörningen tändes en lampa med ett kugghjul. Sen ville den inte växla den från 4:an. Körde en bit och gas o bromsa och byta växel program men igen hände förrän jag stanna och slå av täningen. Sen gick han fint igen. Väder: rätt mycket regn. kan det ha med saken att göra.

När ska man byta olja i lådan??

//Ville
Visa användare
242
power_1333
[ BMW 320i cab ]
Igen som vet något om detta.....jag har sökt och hitta ett inlägg Länk ...men jag vill veta mer....någon kanske kan söka och se.

//Ville
MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
Lådan har gått in i ett nödläge, det lilla kugghjulet betyder 'Getriebeprogramme'. Kan vara ett flertal fel, men det man vanligtvis alltid börjar med är att kolla är:

1) oljenivån
2) oljans kondition

Ofta kan mängder med felyttringar avhjälpas med ett byte av olja och filter. Vet ej exakt vilken låda du har, vissa har så kallad livstidsolja och vissa måste man definitivt byta olja i av och till.

mvh

MW-Guru
Visa användare
242
power_1333
[ BMW 320i cab ]
Om man nu ska byta filter + olja hur ofta ska detta göras?
Vad kan det kosta oss BMW, ingår det i någon Service?

//Ville
Ti
1
Timpan
325IA-93
Jag hade ungefär samma fel på min, det var en elektronisk givare på automatlådan som var dålig .Åk till en verkstad och koppla på datorn så kanske dom hittar problemet.
Nackdelen var att nödlägeslampan var tvungen att lysa för att det skulle gå att läsa av felet. Lycka till.
Visa användare
242
power_1333
[ BMW 320i cab ]
Någon mer som har erfarenhet av detta problem...

Ska man börja med att koppla upp den mot BMW:s data, det är en -91 som det handlar om, har hört att där finnt ett litet fel-minne på dessa.

//Ville
Någon som vet vad det sitter för märke/modell på automatlådorna i 320 91/92? Har BMW egna eller är det typ ZF eller så?

SnowRider
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.