|
|
|
|---|---|
|
För några månader sedan försvann det bromsolja ur behållaren under huven, fyllde på flera gånger men upptäckte aldrig vart det tog vägen. Igår fyllde jag på igen och idag när jag körde upptäckte jag hur det rann in i kupen precis under bromspedalen. Kunde se hur det droppade. Jag har ännu inte hunnit titta efter så noga vad som är fel. Är det någon som har haft samma problem och vet vad det kan vara ? Kanske något läckage där pedalen trycker (kolv el. likn) ? Packning ? Bilen bromsar som den ska. /Martin | |
| Antagligen är det huvudcylindern för kopplingen som börjat läcka. Den är hydralisk och använder samma system som bromsarna. Sitter (iaf på E30) direkt ovanför kopplingspedalen. | |
|
Har varit ute och kollat nu, det är rätt, är huvudcylindern till kopplingen som läcker. Är den dyr att byta ? Ngn som vet ? / Martin |
|
Be 726 523iT LCI -07
316i -00 530iT/5 -96 528iA -86 528i -83 Alpina B9/E28 -82 Nr:003 525 -75 3.0 CS -73 Jaguar E-type OTS v12 -71 Dynapack dynamometer |
Brukar gå att renovera med nya packningar. Det är inte något speciellt svårt jobb. Ta isär den innan du beställer delarna, kolla så att det inte är någon rost eller några stora repor i cylindern, då kan det vara vanskligt att få den tät igen. Jag har inget pris på en renoveringssats men det bör vara bra mycket billigare än en ny cylinder. |
|
Hej! Jag köpte en ny huvudcylinder till kopplingen i förra veckan till min 535:a...Den gick lös på 1290:- på BMW.. Mvh Janne. |
|
|
Hade ju varit bra om det räckt att byta packningar. Jag upptäckte ett hål i "gummidamasken" längst upp på cylindern. Det är ur det hålet som oljan sipprar. Ser ut som ett hål som är menat att vara där men jag är inte säker. Kanske sitter felet "längre in" i cylindern ?! När jag trycker ner pedalen efter att den "fått vila" ett tag rinner det ut olja. När jag pumpar flera gånger så kommer det inte så mycket. Verkar som om det samlas olja i damasken som sedan pressas ut när det blir för mycket. Tacksam för alla svar ! / Martin |
|
Be 726 523iT LCI -07
316i -00 530iT/5 -96 528iA -86 528i -83 Alpina B9/E28 -82 Nr:003 525 -75 3.0 CS -73 Jaguar E-type OTS v12 -71 Dynapack dynamometer |
RacerMartin: Du har helt rätt, troligtvis så läcker det förbi packningen på kolven inne i cylindern när du inte använder kopplingen. När du sedan får tryck i cylindern så tätar "läppen" på kolvpackningen lite bättre mot cylinder väggen. |
|
Ja,det räcker säkert för dig med en rep.sats....Jag hade inget större val än att köpa ett nytt pga att kolvstången gick av! Gick icket att svetsa :( Lycka till! Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.