AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.163

Hur låter kompressorn?

DA
174
DAMiEN
325i Sedan -93
Många talar om sina AC som de tror behöver fyllas på. Det är ofta det enda som behöver göras om kompressorn drar igång, men AC'n inte ger bra kyla etc. är vad jag har hört. Men, då undrar jag... Hur låter det om kompressorn går igång? Försöker komma på om min AC behöver fyllas eller om den är död.

DAMiEN
===============
Inquam Damno Tu
ra
976
rawsezx
Tesla Model X Long range Raven

tja enklaste är väl att du tar flickvännen eller någon polare, öppnar upp huven, och startar bilen.

Sedan så står en och tittar ner på kompressorn (den sitter på vänstersidan längst nere, i framkant på motorn, det går en rem till den från fläkten(?))

När du eller din polare trycker in knappen så skall visko(?) kopplingen på kompressorn aktiveras och den ska då börja snurra, remskivan snurrar dock hela tiden, så du får ta en extra blänga på axlen bakom den, (om det går) bilen bör också sjunka i varv något, för några sekunder. ljudet när du slår igång AC Kompressorn bör låta som ett "knäpp", och sedan vina igång lite tyst, knastrar det så kan den nog anses vara inne på sista versen...

Lycka till!

// K
Visa användare
27
Cristoffer
318i -85
320i -84
oftast sänks motorvarvet när komp. starat och det klickar när magnetkopplingen slår till,
stefannorr
Motorvarvet ökar väl snarare!
OBS!

Bara så att ni kan sluta fundera....

EN AC/Klimatanläggning är ett SLUTET system, SÅ Om ni nu måste FYLLA PÅ, så har ni ett läckage. När kylan har försvunnit, Så ska ni bege er till en Auktoriserad Ac verkstad, Där dom kan provtrycka erat system och se var det läcker, en kostnad på max 500:- som dom drar av om ni låter dom laga läckan åt er, Om ni känner nån Som känner en som fyller gas, glöm han, För låter ni han fylla upp eran anläggning använder han säkert ingen olja vilken resulterar oftast i att Kompressorn skär, Kostnad ca 5000:-, Eller att det blir stopp i systemet....

Så kör man med AC på året om också, alltid PÅ!
Då smörjer systemet säg även under vintern, Helst ska man starta Ac ca 1 gång i månaden och låta den gå kanske en kvart, Läs i eran Handbok. Men Ha alltid ac knappen På, eller Kliman AUTO. Så slipper ni problem Till sommaren......
Kowalski
kovo har fullständigt rätt! Tyvärr kostar en ny kompressor till bmw mer än 5000 att byta, tror det snarare rör sig om 10-15kkr.

Ett litet tillägg bara: Om man har klimatanläggningen så skall "snöflingan" vara intryckt för att kompressorn skall gå igång. Det räcker alltså inte med att ha den i AUTO-läge.

Mvh
/Kristoffer

BMWCS # 4918
BMWCS SYD
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
snöflingan påverkar bara tempen neråt lr??

M POWER- När du älskar att KÖRA!!!

Länk
Visa användare
27
Cristoffer
318i -85
320i -84
stefannorr, just vid ögonblicket kopressorn slår till så sänks motor varvet ett liten stund och sedan höjs det normal tomgåndsvarv, jag håller med tidigare talare om att bmw äre speciella på acfronten tex firman jag jobbar på har inte de verktyg för att byta en kondensor på en bmw (olika per modell) de använder sig av spec verktyg,

kovo, det där med oljan, vi fyller inte på olja ofta det ligger kvar i systemet även fast det har läkt ut köldmedium men har det varit tomt ett bra tag så fyller vi på eller om kond eller kop. byts samt att vi fyller i spectra(spårmedel för läckor)
Kowalski
300+: Nej, tempen ställer du in på displayen, snöflingan aktiverar själva kompressorn som i själva verket "torkar" luften. Du kan alltså ha 26 grader i bilen med snöflingan på och få motsvarande varma, torra luft som i Sahara öknen eller under Mellandagsrean på H&M :) Ingen höjdare för er som har kontaktlinser...
Dock det bästa motmedlet mot imma i fuktig väderlek kan jag intyga.

Mvh
/Kristoffer

BMWCS # 4918
BMWCS SYD
Cristoffer: Vilken Ac-Firma jobbar du på? Jag jobbar på en Stor Ac-Firma i stockholms området, Det jag menade med oljan, Var det att en "Svartfyllare" Varken har kunskapen, eller verktygen, till att hålla på med AC. Tänk dig en bil som småläcker, hur tror du att kompressorn mår efter att ha fyllt på den 3-4 ggr, utan olja? Vi brukar ju självklart inte häller fylla på olja i onödan..

Mvh
stefannorr
Ja jag vet det,de ja menade var att tomgångsvarvtalet ökar sen när den är på.
Visa användare
27
Cristoffer
318i -85
320i -84
nki-kyl, ok du har rätt, tänkte bara det att det blir mycket olja där ett tag
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.