AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
665

Fråga om Körkort

Ca
76
Calle-balle
525i touring -06
Tja
Jag har lite frågor om körkort.
Jag undrar om man kan göra teoriprovet i stockholm och köra upp nånstans i norrland.
Kan man göra teoriprovet innan man fyllt 18?
Någon som vet?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Ja du kan skriva på en ort och köra upp på en annan, självklart. Ring till vägverket eller gå in på www.vv.se för mera info. Vet ej det där med åldersgränsen för skrivningen.

Länk Länk
Man måste ha fyllt 18 år innan man skriver upp.

Mvh,
Kalle Hansen
___
Länk
Ca
76
Calle-balle
525i touring -06
Tack för tipsen.
Är du säker på att man måste vara 18?
Jag har hört att det är samma teoriprov för bil som för eu moppe och det kortet kan man ju ta innan man är 18.
changco
Du kan dock boka teorin så du får uppskrivningen tills din 18års dag!
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Det är milsvidd skillnad på det teoretiska provet som gäller för EU-moped vs. bil.
Däremot ser jag inget hinder för att det ena provet görs någonannanstanns, du kan ju flytta från en ort till en annan under din utbildning och då att behöva göra om ett centralt prov bara för en flytt ser jag som helt galet och uteslutet. Dock kan det bli lite byråkrati om flytten gör mitt under utbildningen. Den praktiska delen av utbildningen kan kanske kräva att ngr körlektioner extra göres med tanke på ny utbildningsledare, ny bil mm.

Vänligen Tommy

NoFear
Ca
76
Calle-balle
525i touring -06
Ok
Är det någon mening att åka upp till norrland och ta körkort?
Läste i expressen att det ska vara väldigt mycket lättare där än i stockholm.
Visa användare
184
Beemer-Tompa
525ia Touring-01
Tjenare!

Om jag vore du och ville ha körkortet snabbt och relativt enkelt så visst åk till norrland. Men vill du ha en liten utmaning så tar du hela körkortet i stockholm, det är inte så svårt som många tror, bara man är säker på vad man gör så brukar det funka. Men valet är ju ditt gör vad som känns bäst.

Beemer-Tompa

*Driving Italian Design By Pininfarina*
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Det är nog ingen skillnad på att ta körkortet i norrland resp. "fjollträsk" samma förutsättningar gäller på båda ställena. Dock är det nog lämpligast att ta körkortet där du befinner dig.
Köerna till bl.a uppkörningen är nog betydligt kortare uppe i norrland än i storstäderna.

Det finns intesivkurser på flera ställen, kan ju vara något att rekommendera.

// Tommy

NoFear
Ca
76
Calle-balle
525i touring -06
I expressen hade dom undersökt om det var lättare på olika ställen och Arjeplog var tydligen det som var lättast enligt dem.
Men det finns ju knappt nån trafik där uppe så det kan väl bero på det.
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Har gjort proven för både EU-moped och bil och det går inte att jämföra, det är som att jämföra mellanstadiet med gymnasiet! Tyvärr går det inte att skriva teorin innan man är 18! Jag hade gjort det om jag kunnat, nu fick man nio veckors väntetid på uppkörning istället eftersom jag fyllde år i somras. Annars hade man fixat uppkörningen samma dag som man fyllde år!

//Thorssa
Seriöst.. om du vill kunna köra upp tidigare kan du väl kanske dra upp till norrland, t.ex. hit till Sundsvall som så många andra gör. Om du däremot tror att det är för svårt att köra upp i stockholm kanske du skall tänka om en gång? Jag tror att det är bra för självförtroendet bakom ratten att ha klarat uppkörningen i den stad man skall köra mest i. På så vis får man kanske inte samma "chock" första gången man sitter själv i bilen, som det annars kan bli för somliga..

Och bara för att vara på säkra sidan.. :) Nej, jag har inte fått några chocker eller överraskningar när jag kört själv dom första gångerna! Men jag vet att det finns dom som har det..

Hur som helst! Om du vill ha numret till vägverket här eller några körskolor, skicka ett mail!

// Björn Eriksson
Vill man "komma undan" lättare skall man köra upp när det är vinter och en massa snö ( förutsätter iof att man har lite "känsla" för vinterföre..)
Snön försvårar ju möjlighteten/risken att man kuggar dig på ex att man missar filmarkeringar ( P-rutor) eller pilar i vägen, inte kommer iväg, tar det onödigt försiktigt inte klara ut start i backe osv osv

Hehe, var inte så säker på det! Vissa uppkörningshandledare är rent äckliga.. Har flera polare här i stan som blivit kuggade på att dom överträtt linjer som varit totalt igensnöade på vägar dom knappt kört förut! Dessutom på ställen där man inte förväntar sig att filerna delar sig utan synbar anledning, hehe..

Men visst, står man på sig kanske man kan klara sig, vem vet?

// Björn Eriksson
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.