|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Om man nu plockar bort fartspärren åp en 330. Vad kan det nå för hastigheter då? | |
|
Intressant fråga, är de någon som vet vad varvtalet är när hastighets spärren går i vid 250 ? Motorn borde klara till varvtals spärren på 5an ganska smärtfritt får man känslan av, BMWCS Syd #05392 Snälla bruka sökfunktionen. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Inte testat, men maxfarten borde väl, ligga där någonstans. Däremot drar den friskt till 210-220 :) |
|
|
kommer troligtvis att byta in min Alfa Romeo GTV mot en sån... gah snyfft |
|
|
Wendtan, I teorins värld: 5:ans växel och 6000 rpm = 233,6 km/h 5:ans växel och 6500 rpm = 253,0 km/h 6:ans växel och 6000 rpm = 274,8 km/h (utväxling på 5:an 1,0 / 6:an 0,85 / bakaxel 3,07) När går varvtalsspärren in? Länk Länk |
|
| Jag har nått fartspärren på min 330 men det krävdes lite medvind och nerförsbacke....:-) så det går nog inte så mkt snabbare än precis till stoppet. | |
| Har också känt på strypkopplet (på Autobahn) men håller inte med om att man måste ha nedförsbacke. Det fanns mer kräm kvar, men över 270 i teorin, som Anders skriver? Jag är skeptisk. | |
|
Tretretti, vad är du skeptisk till? Om du får upp varvtalet på 6:ans växel till 6000rpm så kommer din hastighet att vara 274,8. Om du har orginalhjulen på för att vara petig.... Länk Länk |
|
|
Men som sagt, sen återstår ju att i praktiken få bilen att orka dra till 6000 i verkligheten. Länk Länk |
|
|
Nu kom ju den 6 växlade lådan inte förrän tillsammans med facelift på coupen. dvs tidigare iår. Jag har inte heller provat personligen, men att den varvar ut vid 250 kan inte stämma. Varför begränsar då bmw farten elektroniskt till 250 när bilen inte gör mer? verkar dumt. BMWCS Syd #05392 Snälla bruka sökfunktionen. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
bakaxelutväxlingen måste vara lägre än 3,07 på dom femväxlade lådorna. Eller ? Om utväxlingen är 2,93 (rätt?) så är hastigheten 265 vid 6500 rpm på femman. Länk Länk |
|
| Ändå lite svårt att tro att en sån pallar mycket mer än 250 km/h. Den har ju "bara" 230 hk. | |
|
Stavros: Har du kört en 330? Jag har inga som helst tvivel på att den gör mer än 250 med vmax borttagen. Din bil med 170 hkr gjorde 215 km/h en gång i tiden. De har hänt en del på aerodynamiksidan sedan 88, och 330 har 61 hkr mer samt en halv liters slagvolym till. BMWCS Syd #05392 Snälla bruka sökfunktionen. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
250-begränsningen kom till i början av 80-talet som "frivilligt" svar på politiska krav i dåvarande BRD (Västtyskland) på att införa hastighetsbegränsningar på Autobahn. Porsche avstod klokt nog från att delta. Men på den tiden var tanken på att serietillverkade bilar skulle ´nå över 250 ganska avlägsen. Själv tycker jag att detta är en onödig detalj i utrustningen... |
|
|
En fördel med att handla bil i Tyskland är att man kan passa på att testa toppfarten på Autobahn. Jag nådde vid två tillfällen fartspärren och nog hade bilen kunnat göra mer om inte spärren funnits där. Vid bägge tillfällena var det plan mark. Om jag hade med- eller motvind vet jag ej, men i vilket fall blåste det inte särskilt mycket. Enligt mätaren skulle farten ha uppgåt till närmare 260. Senare har jag jämfört med GPS och vid 140 är felvisningen 4 km/h (och då har jag ändå monterat däck med en rullomkrets som är någon procent mindre sedan Autobahnkörningen, vilket bör innebära att felvisningen var lägre då). Jag håller med wendtan, inga tvivel om att bilen skulle klara mer än 250 km/h utan spärr. Den skulle nog inte klara särskilt mycket mer utan spärren, kanske runt 5 km/h extra på plan mark. |
|
|
Måste hålla med Wendtan: Tvivlar inte heller på att den gör lite mer än 250 på mätaren. Känns som om att den har lite mer att ge. Mvh Danne. Länk |
|
| Med tanke på att att 330 automat (och 330Xi manuell) maxar 247 så tror jag inte att en 2WD manuell gör särskilt många kilometer över 250 utan fartspärr. Gissar på runt 254-256, med lämpliga däck. | |
|
Jag kör iof med 18" och det kan ju ta ner toppfarten lite..kanske därför jag inte kommer upp till 250 lika lätt som en med 17"...vad vet jag. Nockenwelle: Du borde haft ganska såååå mkt motvind i 250:-))) |
|
|
Danne523: Jag kanske skulle ha sänkt ner sidorutan och stuckit ut skallen. |
|
oscarv |
265 km/h skall biölen toppa utan begränsningen. Har kört 250 ett antal ggr och det finns mer att ge! |
| 265km/h tror jag när jag ser det. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.