|
|
|
|---|---|
|
Finns det lag på att en dieselbil måste ha katalysator och isåfall från vilken årsmodell? ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- | |
|
Tjenare! Jo jag tror det är lag på kat även på diselbilar. Det lär väl ha kommit ungefär sammtidigt som på icke diselbilar, någongång kring åren 88-92 endast vad jag tror är ej säker att det är katlag på diselbilarna. För ett bättre svar så bör ju vägverket veta det, eller någon som äger en diselbil. Beemer-Tompa *Driving Italian Design By Pininfarina* |
|
|
Jesperado, har du någon info om detta? ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Lagen är utformad precis som på bensindrivna bilar, alla bilar som i originalutförandet är utrustade med katalysator skall ha katalysator... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Ja det förstår jag, men finns det en lag som föreskriver katalysator på samma vis som på bensindrivna bilar från 89 års modell? Jag tror inte att den finns men vet inte. Det ligger en liten vadslagning igång om detta... en hel fika... och prestigen då förståss... :-) ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Nej, det finns det inte! På nyare bilar finns krav på utsläppen, då är det upp till tillverkaren att lösa detta genom att montera en katalysator, eller genom andra åtgärder om detta behövs... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Tack! Nu får jag fika! :-) ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.