AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.956

Bugg i nya 5serien

Sida 1 av 2
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Aj aj BMW !
Länk
Si
765
Simon01
120dM -08
rätt väntat, jag litar inte ett skvatt på all elektronik de slänger i bilarna idag. När man inte ens ska styra själv så skiter det ju sig förr eller senare. Jag vågar knappt tänka på vad som kan hända med dagens bilar om 10-15 år.
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Visst kan du styra själv, även med nya 5:an. Det som händer är att servon slås ut så att bilen blir mer trögstyrd (om jag förstod artikeln rätt).

Att bilen helt plötsligt blir trögstyrd kan man ju råka ut för på alla bilar med servostyrnig, även om den inte är elektroniskt kontrollerad, så det är ju inget som är unikt för nya 5:an.
Zx
632
ZxD
E46 M3 -03
Överdramatiserat skit! "oanade krafter" ha ha ha! Dålig förare!
He
478
Heli
330eT -20 Portimao blå, M paket,mm..
Ja vaddå, hade ni väntat er en bil utan barnsjukdomar? så bra är inte ens BMW att de inte har några fel som dyker upp. Sen blir det ju extra roligt för Aftonbladet att skriva om det när det händer en av deras medarbetare. Säkerligen hade bilen blivit helmos om han gått över kanten med den på bilden de visar, men att kalla det ravin?....Nån som varit på platsen de skriver om? skidbacke eller slänt?

Dessutom, som konstruktör med erfarenhet från fordonsindustrin kan jag avslöja följande: alla tyngre fordon och säkerligen bilar med, har krav på exakt hur trög ratten får bli att vrida runt om servot går sönder.

Utan alla fakta så kan jag såklart inte säga att BMW'n i fråga klarar dessa krav, men jag skulle bli ganska förvånad om den inte gjorde det.. Kanske behöver aftonbladets fotograf äta mer gröt:) Skulle det vara så att den faktiskt inte uppfyllde kraven på styrbarhet, då kommer det att kosta BMW massa nollor...
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Simon det skrev jag precis i 5 serie forum! där snackas det med om samma sak! Länk

MvH Bmw 4-ever

Länk
Det kanske blir djävulskt trögt om servon och elektroniken till den aktiva styrningen bryts. Om servoverkan försvinner när utväxlingen är sådan att det endast krävs ett rattvarv mellan ändlägena så lär det bli TUNGT att styra.
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Det är i princip bara en massa slaksreportage.

Det händer vilken bil som helst med servo att ratten blir trögare utan snurr på servo pumpen, oavsett om det är elektrisk pump eller mekanisk.

Det här låter som en klar mekanisk pump som sitter på motorn, och eftersom motorn dog så dog servon också.

Bromsarna däremot är jag lite skeptisk till, för även om all elektronik ballar ur så ska bilen fortfarande ha tryck kvar för att stanna med 1-2 pumpningar.

Helt enkelt samma slask reportage som all annan skrämsel propagande om cancer i baksätet, cancer i chips och annan slask journalisitk.

Aftonbladet är inte det ställe där jag hämtar tillförlitlig information.
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Läste den där artikeln om "problemet" med den där bilen som Aftonbladet kört. Råkade ut för samma sak med en Renault Megane Cab hyrbil på Mallorca för några veckor sedan.

Problemet uppstod till råga på allt där man helst av allt inte tappar styrning och bromsförmåga; högt uppe på bergsvägarna på öns västra sida ( mindre än 6 m vägbredd, inga räcken...serpentinvägar värre än de sämsta i Schweiz eller Norge).

Iallafall; hastigheten var väl inte mer än 50-60 km/h...skulle just bromsa in för att svänga igenom en av de tvära kurvorna i en brant nedförsbacke när jag kände att bilen knappt gick att styra. Bromsarna fungerade iallafall i detta läge varför jag lyckades sakta in tillräckligt för att, med viss ansträngning, ta bilen igenom kurvan. Precis i utgången av kurvan märkte jag dock att bromspedalen var helt stum (motorn stannade i samma veva). Reflekterade inte så mycket över det hela utan slog på varningsblinkersen (hade tre-fyra bilar ganska tätt bakom) och slet i handbromsen och lyckades få stopp på bilen innan nästa kurva.

Först efteråt insåg jag allvaret i situationen; hade systemet falerat i ett annat läge hade man kanske fått prova på en flygtur med en Megane. I och med att jag fick några sekunders förvarning då styrningen "la av" hade jag iallfall möjlighet att utnyttja den sista lilla bromskraften för att sakta ned innan även bromsarna slutade fungera.

Som avslutning på den spännande bilturen blev det en två och en halv timmes väntan på bärgningsbil och ny bil från uthyraren.

Håller med Bader. Allt för att sälja några extra lösnummer...

Inte för att jag försvarar att sådant ska hända med en ny BMW för över 300kkr, men dödsfälla, ravin och jag vet inte vad....tvi.

Mvh,
Kalle Hansen
___
Länk
Irriterande artikel med tanke på att det enda som hänt är att motorn har stannat, precis som någon här skrev så var det troligtvis sveriges minsta ravin.

Verkligen överdramatiserad artikel.

Sen får man ju givetvis hoppas att OM det finns någon bugg i bilarna så åtgärdas detta omedelbums eller iallafall i samband med nästa service.

Sådanahär artiklar kostar säkerligen en hel del badwill för BMW..
hmm nästan läge för en petition mot artikleskrivaren ; )

www.bimmer.nu
sidan för Bmwtokar!
bjoerck,

Den ändrar inte utväxlingen mellan ratt och styrväxel. Det funkar så att en elmotor är inkopplad till styrväxeln tillsammans med rattstången via en planetväxel.
Så om den är i "snabbstyrt" läge så hjälper elmotorn till att svänga vänster om du svänger vänster osv.
Om den är i långsamt läge så svänger istället elmotorn åt motsatt håll än du gör, vilket gör att du är tvungen att styra mer för att få samma hjulvinkel.

Om elmotorn stannar så blir således utväxlingen i ett mellanläge.

Min websida: Länk
Ojay: Stämmer nog det du skriver.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Personligen tvivlar jag på att de som jobbar med utveckling att de ej applicerar riskanalyser på systemen. Dessutom tror jag att man har ngn form av failsafe programmering. Vet du Folke?

Nä! Aftonbögen är en sk..tidning som gör allt för att sälja lösnummer. Kolla vilka som myntade begreppet "Anna Nicole smith barometern".
Tidigare när jag skrev till dem angående saklighet så fick jag till svar "Hej.

Begränsat utrymme gjorde att tydligheten försvann. Så här var det: XXXXXXXXXXXXXXXX XXXXXXXX osv"

De medgav att saklighet/tydligheten försvann pga av utrymmesskäl. Snack om att ha en bra journalistisk moral.
Nä BMW! Buss på tidningen. Kräv en bra förklaring eller version av vad som egentligen hände.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Totalt patetisk kvällsblaskshysteri, nya bilar komemr med vissa fel och det är bara att byta det som felar så funkar det.
Asken
Asken, i denna artikel så var det troligtvis journalisten som felade... så det är bara att byta ut honom så ordnar det sig! :-)
Artikeln hade ju varit lite mer intressant om författaren inte snöat in på kvällspresspåret och använt stora ord som: dödsfälla, problembil och ravin (se bild 3 i länken).
När verkligheten inte räcker till kan man alltid använda superlativ :)

/Wille
da
1.997
danielb
I4 M50 -24
Undrar hur många andra nya bilar av diverse fabrikat som stendött på samma sätt som BMW'n just idag?
daniel: misstänker att det kan vara en hel del, tror snarare inte att det är särskilt många bilfabrikat som inte haft den sortens problem vid lanseringen av en ny modell. Den så hyllade elektroniken kan nog vara väldigt effektiv men jag har alltid betvivlat pålitligheten...

Sen hjäper det väl inte direkt att BMW faktiskt oftast är bland de allra första tillverkarna att applicera ny teknik, innovation har alltid ett pris...
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Bones: Han må brinna i var mans eldstad som tändmedel:)
Paap Reeder
Hej!
Int´vet ja´ hur nya BMW uppför sig med stannad motor men inte fanken tror jag att den inte skulle gå att bromsa.

Båda mina BMW kan jag göra minst 10 grisnitar med sedan motorn stannat.
Skulle det vara annorlunda med en E 65? kan väl inte tro det!
....och så jäkla mycket trögare går inte styrningen när väl bilen rullar.
OK.... om den står still så kräver det "att man åtminstone orkar dra upp gylfen utan servo" men även det går.

Håller med Asken...nu behövs rubriker till lösnumren.

MVH /// Paap
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.