|
|
|
|---|---|
|
Länk Ni som äger den nya 5-serien kanske ska kolla bilen en extra gång innan ni kör den igen Länk | |
|
Eller i alla fall inte köpa ett ex. som har tillverkats innan 26 augusti. Mycket dåligt av BMW att inte återkalla ALLA bilar om de vet att den del av bilarna som har tillverkats kan ha "enstaka fel", tänk då om en av dessa bilar får styrproblem och åker rakt in i en folkmassa, vem ska då bli ansvarig för den tragedin, föraren eller BMW? Nä, sådana allvarliga fel måste de väl ändå ta mer på allvar! Är lite trött på BMW:s ovilja till att ta mer ansvar och stå för sin image som ledande i teknik och kvalitet. Hur mång har inte bytt kombiinstrument på sin E39:a t ex. för att nämna ett exempel, kanske lite löjligt i förhållande till styrningsproblemet men ändå? (När bokstäver försvinner i panelen) Sedan har vi problemet med lossnande muttrar i oljetråget, hur lång kan listan göras? Och det låtsas de som om problemet inte finns, trots så många rapporter bara här i forumet. Nåja, det är vad jag tycker, vad säger ni andra? /Hammar |
|
| mm blev chockad när jag läste det !!! | |
|
Nu var det inte ett styrproblem utan STYRBOXEN som var felet. Motorn dog, servon slutade fungera. Att servon slutar fungera kan ju hända i vilken bil som helst. Räcker med soppatorsk. :) Den där journalisten var en klen stackare. Att inte kunna styra utan servo... |
|
| Jag har då aldrig vart med om en servo som slutar fungera under körning. En så pass ny bil borde inte få det felet. | |
|
foppa: Förvisso, men artikeln är ändå rejält överdriven. 1. Det är inget styrfel. 2. Det är ingen dödsfälla att servon slutar fungera. 3. Det går att styra en bil utan servoverkan. (Artikelförfattaren borde köra lite mer militära terrängbilar utan servo. DET är tungt!) |
|
|
Hur som helst så kan det bli mycket överaskande för föraren att bilen helt plötsligt stannar, jag har varit med om det tre gånger men det har alltid varit i mycket låg fart (ca < 30) och jag är väl så stark då (skryt...) att jag inte direkt fick panik över att styrnignen blev trög, sedan hade jag inte så hög fart just då så bromsarna fungerade bra. Men om man har en ny bil och den nya aktiva styrningen kanske det är lite annorlunda? Jag har själv inte prövat på den nya aktiva styrningen och jag vet inte mekaniken bakom men kan det vara så att det blir ännu trögare att styra utan servo på dessa nya bilar med annan form av styrning? Jag tycker ändå att det är anmärkningsvärt att felet finns. Att få soppatorsk är helt ditt egna fel om man inte är uppmärksam. ;-) Jag håller inte med cyberkallen att det inte skulle vara en dödsfälla, det kan det mycket väl vara som i det var för mannen som körde bilen i artikeln, det hade slutat mycket illa. Sedan går det visserligen att styra utan servo men det är tillfället som det sker som är det kritiska och överaskningsmomentet att helt plötsligt inte kunna styra lika snabbt som förut, det är inte så lätt som det verkar kan jag meddela. Det tar någon sekund att reagera (beroende på person) då servon inte fungerar och under den sekunden hinner man långt och mycket kan hända. Nu förstorar jag säkert upp problemet genom att måla upp värsta tänkbara scenario, men varför inte? ;-) /Hammar |
|
|
BTW: Undrar hur det blir då "drive by wire" blir aktuellt, hemska tanke. ;-) /Hammar |
|
|
Men nåt knasigt är det på den nya 5-serien!! Har läst i andra testkörningar att bilen helt plötsligt dör (motorn) men efter 1-3 sekunder går igång igen! Så detta borde Bmw ta tag i! Tänk när bilarna bli 7-10 år gamla, då kan det var hur dyrt som helst äga en sådan bil! MvH Bmw 4-ever Länk |
|
| Håller med Hammar om att det är överraskningsmomentet som är den stora faran, och då kan det ju knappast vara någon fördel med den aktiva styrningen då det blir ännu större differens mellan då servon funkar och inte? På en bil med "vanlig" servo så finns ju inte den däringa elastiska effekten. Jag har inte provat e60 men jag kan ju tänka mig att skillnaden torde bli enorm... | |
|
Det är väl allmänt känt att man bör undvika första årsmodellen av ALLA nya bilar, eventuellt med undantag av Lexus. Tyvärr vill man ju gärna ha en ny bil medan den verkligen är NY, men man får nog också räkna med att hitta några "buggar". Det slipper man oftast om man väntar 1-2 år efter en modell introducerats innan man köper en (ny). |
|
Zafiro |
Utan att nämna bilmärken, men en del har haft problem med bromsar, andra med bränder, den perfekta bilen existerar inte. Ska man köpa nya femman, vänta ett år då lär det mesta vara fixat. |
Oakman |
Artikelförfattaren har en poäng. Synd bara att visa saker bygger på rena faktafel. "Tänk om felet hade hänt i hög fart på motorvägen. Jag vågar inte ens tänka på följderna, säger Kai Rehn." På motorvägen blir det ju ASENKELT att styra utan servo. Han kan fortarande reglera hastigheten mha motorbroms, parkeringsbroms och bromsarna tar ju faktiskt en del. Som är det som vissa har sagt, nya årsmodeller har oftast barnsjukdomar. Visst är det slarvigt av BMW, men nog märks det att Aftonbladet ligger bakom artikeln. // Olof (Ja jag känner till sökfunktionen) |
Oakman |
Ehhhh motorbromsen funkar inte nä... skrev fel. // Olof (Ja jag känner till sökfunktionen) |
|
Men är det inte så att andra bilmärken tar sitt ansvar för sådana fel och återkallar bilarna? Om det nu är så få som BMW påstår så varför tar de då inte och meddelar kunderna om problemet och ber dem köra bilen till en verkstad för att se över om de är drabbade av problemet och åtgärda det helt kostnadsfritt? Sedan tycker jag det är helt otroligt att man som ny bilägare till en helt ny och fin bil ska "räkna med" att få riskera livet för andra, och sig själv, om man köper en ny bil!? Om "jag" köper en ny bil för så mycket pengar så ska jag väl kunna räkna med att en sådan huvudfunktion som motorn ska fungera? Vad hände med kvalitetstänkandet? Även OM det skulle vara "ASENKELT" att styra på motorvägen så kan man inte avfärda det som om det inte vore ett problem, det ÄR ett problem om man är van vid att köra med lätt styrning och plötsligt kanske ska göra en undanmanöver för en bil framför eller liknande, det är ju inte direkt enkelt att panikbromsa då... :-) Litet scenario, av värsta sorten kanske? ;-) 1. Man ser situationen på motrvägen, en bil tränger sig före och du håller högre hastighet än bilen som försöker tränga sig före. 2. Bestämmer hur man ska agera, bromsa är ett bra val kanske? 3. Hmm... bromsarna fungerar inte, varför? 4. Jaha, motorn är död, ok, då styr vi. 5. Vad nu, servon fungerar heller inte, ja visst ja, motorn är död. 5. Då ska vi se, vad har vi för alternativ, handbromsen. 6. Drar i handbromsen i panik 7. Får sladd... Innan man har kommit till punkt 4 så har kanske olyckan redan hänt, man har kört in i bilen framför. Nåja, men ni förstår säkert att jag tycker det är tokigt att inte BMW helt enkelt kollar upp bilarna, då de VET under vilken tidsperiod som det gäller, ska det vara så svårt att ge kunden bra service och ta sitt ansvar för att rätta till ett fabriksfel? Jag kan hålla med om att Aftonbladet kanske överreagerar men jag tycker inte man ska ta felet med en klackspark så som BMW själva verkar göra. Nåja, nu ska jag lugna ner mig lite och sova... ;-) /Hammar |
|
|
Sov gott hammar, förstår dig till 100% Länk |
|
Njuren |
Tacka vetja pålitlitliga E39..... |
|
Nja, det där om att andra biltillverkare tar sitt ansvar vet jag inte riktigt. En känd "svensk" biltillverkare (ni vet nog vilken) avfärdade vissa bromsproblem med att "förarna måsta ha låtit en flaska ramla in under pedalen" och div andra allvarliga fel, som de flesta här nog känner till och som jag inte orkar rabbla upp, kommenterade de inte ens och än mindre gjorde några återkallelser. Jag misstänker att BMW liksom bilvärlden i övrigt gör sina beräkningar på vad det kommer att kosta att återkalla de aktuella bilarna (och det blir en del på några månader) jämfört med kostnaden i evt skadestånd samt minskat värde i form av intellektuella tillgångar, goodwill osv. |
|
|
Är tyngre att styra en bil med servo som inte fungerar. än att jämnföra med en bil som inte har servo monterat original. det är juh lite mer att vrida runt. /mvh jocke - www.raceinorr.com - Northern Streetrace Community. |
|
|
Ja, nu har BMW bestämt sig att utreda saken mer noggrant i alla fall om man ska tro denna artikel: Länk /Hammar |
|
Zafiro |
Det verkar som om vissa tror att det bara är bmw som påverkas. Dessa bilar vill jag minnas att ha återkalat bilar: VAG-koncernen Volvo Saab Ford Opel Renault Citroen (Porsche Cayenne) Mercedes Sen denna servofunktion har ju funnits på Z4 i ett år, där har man inte hört ngt att det uppstod problem. Sen verkar bara 520i drabbats varför inte 530i? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.