|
|
|
|---|---|
|
Behöver lite experthjälp för att välja rätt bil: Om man jämför t.ex en E39 1997 med 7000 mil och en 1999 med 11000 mil som kostar ungefär lika mycket, var får man mest bil för pengarna? Jag köper inte bil speciellt ofta utan kör dom tills dom blir för gamla för att kännas pålitliga och vill ha så många år/mil som möjligt för lägsta totalkostnad per år/mil. Visst har man fler mil kvar på en äldre bil med låga mil, men samtidigt är dessa mil kanske med större sannolikhet stadsmil, medan en nyare bil med fler mil kanske är landsvägsmil. Hur mycket åldras en BMW med åren om man bortser från milen? Vad tycker ni experter? | |
|
Jag personligen skulle ju köpa en nyare bil med mera mil, pga att den är just nyare och modernare. i ditt fall 7 eller 11 tusen mil på en välskött bil syns ju inte på skicket. Själv skulle jag ana ugglor i mossen på bilar som gått mindre än 1500 mil per år. Idag kör folk mycket, mellan 1500-2000 mil per år. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag tycker du ska kolla med tidigare 97-ägare hur bilen är använd det kan vara ett bra köp och det är ju 2-3 års körande upp om du kör lite för att komma till samma miltal. Låt även skicket avgöra, skillnaden på utförandet är försumligt i stort sett ligger mest på att det är Dubbelvanos på en 99. Och längre serviceintervaller men det är du knappast tjänt av om du kör lite då bilen ska servas även efter tidsintervall. ///MVH Hasso Länk |
| Båda bilarna är BMW Gebrauchtwagen så jag antar att det betyder att de är båda i relativt bra skick. | |
|
Min åsikt är: Milen och årsmodellen är nog inte de väsentligaste... utan bilens själv..dva SKICK.. och hur den har sköts...men givetvis är nyare bil och lägre mil ett +....men det är bara en liten del i spelet... ///M3 |
|
|
Personligen skulle jag välja den nyare bilen om skicket och priset är likvärdiga. //Marin |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Det kan ju även vara avgörande hur mkt du kör. Om du t.ex kör 1500 mil då har bilen gått 14 000 mil om två år. Då är bilen 6 år gammal. Om du kör 1500 mil per år med 97 så har den gått 9000 mil om två år. Då är bilen 8 år gammal. Personligen om jag var på jakt så skulle jag i det läget välja den nyare då 14 000 mil inte är ngn summa mot att man får en "nyare" bil. Däremot om du skulle köra 2000 - 2500 mil per år då hamnar saker i ett helt annat läge. Hur det än är så tycker jag att miltalet spelar inte så stor roll i det hela. Miltalet är en faktor som spelar in när man gör summeringen om det är en bil värd pengarna. Andra faktorer är skick, pris, typ av mil osv. |
|
I första hand skulle jag välja den bilen dom gått mindre. Om du däremot vet att den som gått längre har gått mycket långkörning så är det ett bättre val. //Thorssa |
|
|
Jag skulle välja den nyare bilen därför att: *Den troligast har gått snällare mil och kanske rent utav är mindre sliten maskinellt, men kanske även in och utvändigt än den som gått kortare. *Du får en nyare modell med allt vad det innebär såsom mindre/ingen rost, bättre funktionalitet, samt nyare utrustning. *Den löper mindre risk att vara skruvad. |
|
|
Den nyare bilen tycker jag är att föredra då miltalet är mer trovärdigt samt att säkerhetsutrustningen är mer omfattande på 99:an, dubbelvanos är inte fel det heller. Kom dock ihåg att de allra flesta BMWköpare är riktigt kinkiga på miltal...sjukt då de som köper nya BMW ofta gör det för den fina komforten och körkänslan när de ska köra långt....en i de flesta fall omöjlig kombination...dock finns undantag, de som kör 1000 mil/år med en ny 528....de har en riktigt saftig värdeminskning/mil! /Simon |
|
|
Håller med M3_lover; gör en ordentlig koll av bilarnas skick och hur de skötts, framför allt service. Man kan inte välja bil enbart baserat på årsmodell och miltal, de är lite för komplicerade för det. Tänk också på att inte bara milen, utan också tiden, gör att bilen åldras. Kan tala för att den yngre bilen är att föredra, men kolla som sagt skick och skötsel först. Lycka till! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.