AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.176

Tickar i motorn

Sida 1 av 2
St
166
Stålnacke
318i e36 -91
Jag kör en BMW 518, men jag har ett poblem. Motorn tickar så, jag tror själv att det kan ha och göra med dom hydraliska ventillyftarna. Men om det är någon som tror något annat tar jag gärna åt mig det med. Eller är det någon som har erfarenhet av byte av ventil lyftarna?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vilken olja använder du?

Hur länge sedan var det du servade bilen (bytte olja/filter)?

M40-motorn har en viss förmåga att käka upp kamaxeln om man slarvar med oljekvalitet och/eller bytesintervallen!

Börja med att byt till en olja av bra kvalitet. Om det inte hjälper bör du kolla upp skicket på kamaxeln. Om du ser spår i nockarna som du kan känna med nageln, är kamaxeln utsliten = byt den och vipparmarna.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Sp
51
Spud
518i -90
Hej broder!

Min lät riktigt illa när den var kall. Normalt kan det väl låta upp till 10 sek. beroende på hur länge bilen stått.
Men det lät i upp till 5-10 min. ibland. Har alltid kört på Mobil1 helsyntet. Men tänkte då prova annan olja för att se om det blev nån skillnad. Testade Castrol Magnatec, men det blev bara värre oljud, tyckte jag.

Så det fick bli byte av ventillyftare.
2500:- kostade kalaset på auktoriserad BMW verkstad.

Nu är allt bra igen och hon får Mobil1 som vanligt.
Lycka till!
320-325
ja tycker oxå det blev lite värre när jag bytte till Castrol macnetic
St
166
Stålnacke
318i e36 -91
Jag kan väll erkänna att jag har faktist slarvat med olje bytet, har inte skett än, fast jag åker runt med oljelampan lysande. Får ta och byta den nu... Har inte lusst att lämmna in min bil för byte av ventillyftar. Fixar det själv isf.. Tack för tipsen!
ormen
slarv... tråkigt o läsa att du gör nåt sånt som slarv med olja, då kan du skylla dig själv nästan att din kamaxel ryker...
St
166
Stålnacke
318i e36 -91
Joo det har du väll rätt i... men kamtrimmning är ändå på G, så det gråter jag inte över!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
....det är inte bara kamaxeln som tar stryk av bristande oljecirkulation!

Mvh

Sp
51
Spud
518i -90
Är det serviceindikatorlampan för oljeservice eller den röda lampan som varnar för lågt oljetryck du menar?

Hoppas på den förra.

Är det den senare så är nog din bil inte glad på dig.
St
166
Stålnacke
318i e36 -91
Kanske var lite otydlig där, det är såklart servicelampan. Men det är åtgärdat nu Har byt olja, oljefilte, luftfilter, tändstift... Men den tickar ändå. Måste gör ett byte av ventillyftarna. Är det någon som vet om det är krångligt eller?
Sp
51
Spud
518i -90
Sökte och hittade detta, postat av sajlor tror jag.

"Då många ständigt frågar ang tickande ventillyftare så kommer här lite tips.
1. kontrolera oljemängden, fyll på till Max (inte mer )
2. Byt till Castrol TWS ( den olja som används i M5 bla.)
detta rekomenderas av BMW själva (förenade bil, fosie)
när man byter gör en invändig motortvätt med tex. CRC Engineflush. Byt alltid filter.
3. Tillsätt wynn´s Hydralic lifter ...... (en tillsats som motverkar tickande lyftare.) kostar 95:- på mekonomen.

Hela denna procedur kostar ca 1500 kr och tar MAX 1,5 timme och fungerar ruskigt bra. iaf på 328 o 325 E36 har provat på flertalet bilar och alltid med samma bra resultat.!
Hoppas det hjälper er! "
320-325
Omega då ?
St
166
Stålnacke
318i e36 -91
Vad menas med 3. Tillsätt wynn´s Hydralic lifter ...... (en tillsats som motverkar tickande lyftare.) kostar 95:- på mekonomen.

Hur "tillsätter" jag det? Någon som vet? Vart det ksaq monteras? På vilket sätt motverkar det tickande lyftar? Osv..

St
166
Stålnacke
318i e36 -91
Häller jag i det direkt i motoroljan eller?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Alla olika tillsatser är nödlösningar!
De kan aldrig reparera mekaniska skador!

I detta fallet tvivlar jag på att det är de hydrauliska lyftarna som låter!

Hur ser kammen ut?
Den är ofta sliten på de motorerna, särskilt när man har slarvat med oljan!

Mvh

St
166
Stålnacke
318i e36 -91
Njaa, men jag tvivlar på att det är kammen. Motorn varvar fint upp till varstoppet. Med dålig kam brukar väll motorn vara lite svår att få upp ivarv.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det behöver inte märkas speciellt på motorgången!

Om det finns synbart eller kännbart (när man drar med nageln över kamnocken) slitage på nockarna, är kamaxeln skrotfärdig.

När slitaget har gått igenom ythärdningen går det fort...

Glöm inte byta vipparmarna när/om du byter kamaxeln.

Mvh

St
166
Stålnacke
318i e36 -91
Ja iofs, blir det nog ett kambyte ändå.. mmåste byta lyftarna med. Men när man ändå är igång, Är det någon som vet om det är värt att modifiera den kamen som är i nu (har möjligheter av att få den slipad av ett riktigt proffs) eller att köpa en nya trimkam?

PS. Tickandet går att lösa mkt enkelt, trimma din bil så mkt som möjligt och dra på raka rör, och gasa mkt. Lovar att du inte kommer höra något tickande!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
När härdningen är borta så är den väl kass? Det blir väl dyrare att slipa + härda + att kammen blir väl annorlunda?

Tycker du ska satsa på att byta till en syntetisk 5W-40/50 + oljefilter nu i helgen, såg igår att Micro har Valvoline´s 5W-40 API SL klassade olja för 398:-, billigt!!

Pröva gärna en invändig motortvätt också innan bytet - kostar väl max en hundring till!

MVH Robban
St
166
Stålnacke
318i e36 -91
Hejsan! men olja och filter är redan byt!
Men hur fungerar invändig motortvätt då?
Vart köper jag det? Vart ska det i?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Att motorn fortfarande tickar kan ju även bero på ljudliga spridare, om inte annat.

Tyvärr låter de flesta äldre BMW:s, och det är ingen garanti att "ticket" försvinner vid kamrenovering, flera här på forumet har gjort byte utan förbättring...

Du kan pröva invändig motortvätt nästa gång du ska byta olja, vilken olja hällde du i?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.