AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
25.209

Avställd...vad göra nu?

Sida 1 av 2
Dufvis
Nu är hon avställd.. 30 mil bort inklusive ett kallt hav emellan.

Vad göra nu?

Kom med idéer och tips hur man bäst förbereder sig för våren...
det är ju nu du ska passa på att styla den!! kanske lacka bromsoken, kanske skaffa störtbågar stc... kanske ska göra en storstädning i bilen?? behandla klädseln (om det är läder) och sufletten, även däcken (tire shine).. fylla i stenskott med lack från stift... fast äre 30 mil bort så kanske de inte e så lätt, då får du vell sätta dig med fotoalbumet och/eller bara njuta av minnena med bilen från sommarn... :-)

//Svebba
BMW Z Power
Dufvis
Jo, 30 mil är ju en bit...helst då havet är i vägen..men

Tvättad o vaxad, skinnet är rent, bakrutan rengjord, interiör tvättad. Visst bromsoken skulle kanske lackats...men har inte bestämt mig för vilken färg på en silvermet, med svart suflett och rött skinn...röda bromsok verkar vara för "poppigt" för mig....*ler*
Dufvis
Fast kanske beställa en jädra massa krom-detaljer? Har ju visserligen chromeline interör och exteriör...men fler bitar finns ju...

och

Z3C4ever: Jag sparar för en resa till Norge...du behöver inte påminna mig.....*blink*
Aja, men då är det ju bara att vänta på bättre tider, dvs våren...

Man ska ju kunna lacka oken i crome-look tyckte jag mig läsa på någon hemsida som var länkad från mz3.net .... annars tror jag att röda kunde bli väldigt snyggt ändå :-) hur poppigt de än må vara ;-P

//Svebba
BMW Z Power
Dufvis
Kromade bromsok vore kanske något.....får söka efter det..

Någon som vet/tycker om modifiering av luftfilter/avgassystem/ljuddämpare?
Lacka oken i silver och kräng på ett avgassystem från Eisenmann :)

Mvh,
Kalle Hansen
___
Länk
kanske komplettera med ett koniskt luftfilter? bara för sångens skull...

//Svebba
BMW Z Power
Dufvis
Sitter precis och kollar luftfilter.....Nån direkt effekthöjning är väl svår och få fram....men lite kraftigare insugsljud?

Koniskt luftfilter skulle jag avråda ifrån, då de släpper genom mer skit till motorn. Effekthöjning=nej. Kraftigare insugsljud=Ja.

Men är det värt att riskera motorns framtida hälsa för det? Det tycker iaf inte jag...

Mvh,
Kalle Hansen
___
Länk
Dufvis
Då är bara frågan hur man får fram ökat insugsljud utan koniskt filter....
Då plockar man ut luftfilterboxen, bär in den i verkstaden. Plockar fram borrmaskinen med lämplig hålsåg monterad. Sen är det bara att borra. Se till att du borrar på rätt sida bara. Hålen skall vara mot skärmen annars gör du en bypass på luftfiltret.

En liten varning får utfärdas, det finns ju en liten chans att det kommer vatten på filtret vilket ju inte är så lämpligt med pappfilter, så ta det försiktigt vid motortvätt t.ex.

Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color.
Länk
Mr Hamann
Jag brukar gå ut till bilen varannan vecka under vintern och startar upp den. Sedan låter jag den stå och bli ordentligt varm. Kanske har med mig någon schysst CD, sitter och pratar med flickvännen om resor och ställen vi besökt. Vi var förresten i Norge och hälsade på min kusin i somras.

Detta har jag berättat förut men tar det igen: Jag pratade med en BMW-handlare och frågade om det sålt många M-Coupéer i Norge.
Han svarade att BMW Norge endast tagit in en demobil och den sålde de efter ett gäng provkörningar och många mil för över 700.000... NORSKA!!! Nypriset låg runt millen, helt ren bil.

Angående luftfilter så säger jag bara: Green Cotton Powerflow-filter. Aaaashärligt ljud och en jävla rappare bil i de högre varvtalsregistret.

// Mr Hamann
.... och massa smuts i motorn. Jag litar till fullo på min verkstad och han rekomenderar inte öppna filter för att de släpper igenom mer än luft.
Men som han sa, på ett sätt är det ju bra, vi får mycket att göra. De har haft ett antal motorrenoveringar som berott på luftfiltret.

Länk
inte bra att låta motorn gå varm på tomgång, Mr Hamann
Håller med Kalle, fast det ska vara ferrita!

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!
Mr Hamann
Alltså, jag låter den inte gå varm på tomgång utan brukar även köra nåt varv på morsans gård!!!

Hmm, det med öppet filter köper jag inte. Men smaken är som baken.

// Mr Hamann
Mr Hamann
Jag har nyligen servat bilen och bilen och motorn är i toppskick.

// Mr Hamann
Du ser inte vilken skada ett dåligt luftfilter gör utan att plocka isär motorn.

Om jag var intresserad av en bil och ser att den är utrustad med sk. öppet filter så skulle jag troligtvis inte köpa bilen.

Länk
Mr Hamann
OK, då kan man ju skrota nästan varenda racebil då.

// Mr Hamann
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

En racebil är ju inte gjord för att gå tusentalsmil heller....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.