AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
793

Startproblem 525 tds -95

155
Håkan
530 XD M touring -07
325 i touring -06
Har två olika startproblem med min 525 tds -95.
1. När bilen är varm får jag köra startmotorn i ca 20 sek, innan den startar d.v.s. den är väldigt trögstartad när den inte glöder.
2. När jag startat och stoppat motorn ett par gånger inom en halvtimme så löser startmotorn ut, beskrivning: Jag vrider om och startmotorn går in och drar runt motorn för att några sekunder senare "släppa", den går utan att motorn går runt, sen när jag släppt startläget varvar den ner och man hör ett klookk ljud som att den smäller tillbaka i sitt ursprungsläge. Detta kan jag få fortsätta med ett 15 tal gånger innan bilen går igång. Bilen är importerad och har gått ca. 17000 mil men går bra sedan den väl kommit igång. Fanns isatt ett nytt 65 Ah batt. när jag fick den men det ska ju vara 85 Ah enligt instr. bok, kan detta vara orsaken? Ett annat problem som jag har är ett skitdåligt bottendrag som jag undrar om det ska vara så dåligt, har hört att man kan justera pumpen efter svenskt dieselvatten men har inte helt klart för mig vad det innebär eller kostar.
Är det någon som hört om det kan vara nyttigt att tilsätta några promille tvåtaktsolja när man tankar för att smörja pumpen bättre?
Tacksam för svar!

Håkan Hagelkvist
Troligen tar pumpen tjuvluft. Det gör att dieseln rinner tillbaks och måste pumpas upp igen. Då får man nöta så länge. Prova att parkera bilen i nedförslut, med motorn neråt. Om den startar direkt då är det felet.
Startmotorn slits väldigt hårt när man får nöta så länge. På min fick jag byta startmotor också, eftersom den lät så mycket att jag skrämde folk på stan.....//Johan
Min var svårstartad ett tag och det visade sig att pumpen som sitter i tanken hade gett upp.
Den går bra när den är i gång men man kan se att det far luftbubblor i ledningarna om du tittar under huven. Före dieselfiltret är det en genomskinlig slang på min och där såg jag varför den var svårstartad. Soppan rinner tillbaka och då får den främmre pumpen jobba arslet av sig innan den får upp ett tryck.
Den var som din slö vid botten.

Hoppas du fick lite hjälp av vad det kan vara och ett litet tips CHIPPA om du inte redan har gjort det.Funkar kanonbra. +30hk och 60nm KCR
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.