AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.031

Behöver man mappa bilen vid turbokonventering?

Sida 1 av 2
Bmw ludde
Är det möjligt att inte mappa om boxen vid konventering till turbo? Planerna är väl att hamna runt 260hk på en m50 motor, vad behövs bytas då?
spridare? bränsle pump ?
Oljekylare?
kardan, bakaxel, koppling ?
Hur mycket måste man ladda för att uppnå det med orginal stakar och kolvar ?

Målet är väl att komma runt en m3 prestanda , men med billigare driftkostnader

Vet att det finns sök funktion, men är kass på att hitta all fakta..

Mvh Ludde...
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Man måsta självklart mappa orig sprutet eller köpa eftermarknads sprut.

Förstör inte dom fina M50 motorerna med att bygga snålbyggen..

po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
lite offtopic och ofint kanske,men jag tar risken,, :0)

hur mycket på ett ungefär har själva motorstyrningen kostat på din bil Andreas? (sprut,tändning mm.) inkl ev. givare osv.?

Bmw ludde
Jag tycker den börjar bli lite slö =), sen är ju inte en m50 motor speciellt dyr att köpa från skroten.

Men när det gäller mappning/eftermarknadssprut. Vad är bäst om man inte vill lite mer effekt och mest ekonomiskt ?
Om man mappar om bilen, hur fungerar det vid en besiktning, måste man mappa varje gång man besiktar ?

men man borde väl inte behöva ladda så mycket för att uppnå målet ?

Som sagt det är bara tankar jag har, inga direkta planer, måste ju fråga lite också.

Grym bil du har ( ! ) andreas
iX
362
iXer
325iX -89
3.0 C -76
318tds -96
Bmw ludde: Mappa om bilen vid besiktning?
Det har ingen som helst betydelse. Ditt största problem vid besiktningen är att motorn är turbokonverterad och ifall karossen inte är gjord före 1976 så lär du inte komma genom besiktningen.
Fast du kanske var lite otydlig i vad du menade..
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Motorstyrningen kostar 42k inkl spolar och givare....

Bmw ludde
iXer, jag vet att man måste plocka bort turbon, men hur blir avgasvärdena med en mappad bil för turbo ?

Bmw andreas, det k'nns onödigt att lägga ut 42k på motorstyrningen, är det bättre att låta någon mappa bilen då ?

Men kan man köra med orginal tändning och insprut ?
SMT6 är ju billigt(3500kr) och skulle passa din bil och effektbehov perfekt.
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Japp ett Smt6 låter ju inte helt fel åt dig.

Sånt styrsystem som jag har är bara onödigt åt dig.. men de är ju bland de bästa man kan köpa..

Lite skillnad på 800hk och 260hk, hur avancerade sprut man lär ha.

iX
362
iXer
325iX -89
3.0 C -76
318tds -96
bmw-ludde: Du måste mappa om bilen när du kör utan turbo, bilen kommer gå med väldigt fet bränsleblandning hela tiden eftersom mappningen med turbo är gjord för ett högre tryck (givetvis). Det kan ju gå att lösa med ett till chip som du bara byter, behöver inte vara så dyrt kanske.. Men det är inte säkert styrenheten fungerar bra med överladdning överhuvudtaget.. vad jag vet kanske din motor saknar sensorer för att mäta övertrycket/luften. Jag skulle satsa på ett piggy-back system eller nåt.. SMT-6 låter bra för dig, jag minns inte men kunde man inte byta mappning relativt enkelt med det?

Du kan köra med originaltändning, det är bara om du ska ha ut mer än 400-500 HK som du kan få problem.. du måste börja ha koll på tändkurvan då.
Bmw ludde
Hmm det där med SMT-6 lät ju bra, men vad är det för nått, är det ett helt annat styrsystem ? dvs kan man byta till baka till det gamla vid besiktning ? om man köper ett smt-6 behöver man mappa då ?

Vart köper man ett SMT-6 system ?
Visa användare
520
BMW-Izze
535i -86
525 TDS -93
SMT6 är ett så kallat "Piggy-back" system som förändrar signalerna till din orginal styrbox. På så sätt kan du mappa tändning och bränsle med en PC. SMT6 kan ochså styra extra spridare som kan mappas enskiljt. Då kan också växla mellan två mappar med en switch. Gör en mapp för turbo och en för sugmotor så är det lätt att växla...

-Hellre gammal å rapp än ny å slapp-
SMT6 är en piggyback, dvs en liten box du kopplar in vid sidan av ordinarie styrbox. SMT6 förvränger signaler in/ut från styrboxen, vilket gör att du kan justera bränsle och tändning lätt.

Du kan ha två olika mappar som du byter mellan med en switch, så du behöver inte skruva och pilla vid besiktning.

Om du turbokonverterar med hyfsat lågt effektuttag behöver du lägga på mer soppa när turbon börja jobba och antagligen dra ner tändningen några grader där också. Ja, du behöver mappa.

Du kan köpa av mig om du vill ;-)
Jaha, någon var snabbare med nästan samma svar :(
;-)
Bmw ludde
Ok, men hur pass svårt aär det att lyckas med en instalation av smt-6 samt att mappa själv om man bara behöver ändra bränsletryck samt tändning, man behöver väl inte ha en laptop ? vid mappning ?
Installationen är inte så svår. Många har gjort det här på forumet.

Jo, en laptop behövs vid mappningen. Det räcker med en gammal 1000-kronorsmaskin (486:a med 16kb ramminne).
Bmw ludde
Antar att det bara är plugin typ då ?

Men som sagt är mappning komplicerat ? eller finns det värden som man ändrar på bara ?

Vart finns SMT-6 att köpa.

Saker som behövs är väl:

turbo
Ic
rör
grenrör
smt-6

några mer stora saker ?
Jag säljer SMT6, som sagt...
iX
362
iXer
325iX -89
3.0 C -76
318tds -96
bmw-ludde: Wastegate (i fall turbon inte har integrerad) och en avlastningsventil.
Bmw ludde
Okay, får väl se hur det blir. Måste ta reda på all fakta, och skaffa pengar =)

Tack för alla svar!
Ru
97
Rump-nisse
636 csi m-power
525 tds touring
Är det inte billigare och enklare att köpa en M3:a?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.