AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.186

min bil e slö!

jocker18@home.se
Hej.

inhandlat en 323i -82.

normal ska det ju vara 143, det sitter en köhler trimkam, dvs borde bli någon ponny till. Men den känns som 110hk, typ. skulle kunna vara en 318 om jag inte visste bättre. känns som tändningsfel.

dessutom ligger varvstoppet på 5400/varv redan? är det verkligen rätt?

BmW - enjoy!
Pa
368
Palle83
Mini Cooper Clubman D
Nej varvtalsstoppet är alldeles för lågt, tror det ska gå in vid 7900 rpm på en 323a. Men varför det är så lågt har jag ingen aning om, prova med att använda sök inlägg.

Bilen ska kännas piggare än 143 hk så nått är tokigt förutom varvtalsstoppet
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
7900rpm!!!?? njae... runt 6300-6500 skulle jag hellre gissa på!

Diesel-räsern
jocker18@home.se
ja, palle, det var väl lite att ta i?

men, som sagt, det är grönt på varvräknaren upp till 5500, så 5400 bör vara lite väl lågt?? :D

den går inte riktigt i tändningen, köpte fördelarlock å rotor idag, ska montera i morgon. återkommer :)

BmW - enjoy!
Andie_83
Min är grön upp till 6500 rpm. Troligtvis är det precis som du säger, tändningen. Hade exakt samma fel innan, prova att ändra den lite. Min stod fel 2 mm och det gjorde ALLT detta, typ att bilen toppade 110 i feman osv! Testa det, hjälper nästan garanterat!

Lycka till, ha det bra

MVH

//Andy
jocker18@home.se
min toppar iofs 180, men vilken tid det tar dit!!!! jaja, men är det vara att lossa remmen lite, och vrida hjulet fram en liten bit? eller hur gör man?

BmW - enjoy!
Andie_83
Skrev både rätt och fel till dig innan! När min bil gjorde så här så var det kamremmen som låg en kugg fel. Men det kan ju var det på din också, då det låter som om någon haft skoj och trimmat lite. Asså om du har någon möjliget att få tag i ett "stroboskop", som man kollar tändning och kam vinkel med, så är det lättare att kolla. Var noga med en sak, ska du ändra/plocka av remmen så se till att ha motorn i nolläge. Första cylindern uppe, och ventilerna stängda. Sen får du då nolla alla hjul, alltså tändimpuls hjulet och, kamaxel och så. Det ska finnas märke inmärkta som ska liggar för varandra, och det är väldigt noga att dom verkligen gör det, 2 mm +/- kan få bilen att gå skit! Vill bara skriva att "var nu noga", man kan aldrig vara för noga med detta, då kolvar och ventilar kan krocka (dyrt/klyddigt)! Innan du startar och tror att allt är rätt inställt, prova att dra runt motorn manuellt för att då känna/höra så att inget krockar. Vill också skriva att jag inte ansvarar för eventuella missöden ;)

Toppar den 180? Min gör 210, iofs nyrenoverad! Du skulle köpt min, en bil att lita på och köra med ;)

Lycka till, vill du ha mer hjälp så skicka ett mail till mig, jag har ju bok om denna bilen så... hjälper dig gärna!

Ha det bra

MVH

//Andy
Andie_83
Läste mitt inlägg, och angående "nolläge" så ska det naturligtvis ställas då du sätter ihop motorn igen, kanske framgick dåligt. Jaja, ha det bra

Jag har !kanske! en topp till dig, men det fattas lite delar.

MVH

//Andy
jocker18@home.se
tja. tack för all hjälp. tyvärr verkar det som att toppackningen har gått åt skogen! jag måste be dig att fortsätta i tråden "motorkrångel 323i -82" här i 3-serie forumet, börjar bli många trådar för mig :/

jag har boken till 4-cyl bara, då jag hade en 316 -79 förr

BmW - enjoy!
Pa
368
Palle83
Mini Cooper Clubman D
Ja 7900 var bara nått jag hade fått för mig, kollade på bmwe21.net ä där står det 6400.

Jag har inge grönt på min varvräknare, fanns inte det på -79orna eller är det nån annan anledning?

Vad ska kompet ligga på?
jocker18@home.se
jag vet inte vad kompet "ska" ligga på , men jag har 10.5 som normalt enligt min billiga mätare.

BmW - enjoy!
billiga komp-mätare kan resultaten variera på, två likadana mätare kan man få olika värden på!

"Även en 316 kan man ha kul med vintertid"
Vad sitter det för insprutning på den?
Kanske du har samma fel som jag hade, då man varvade upp den till ca 2000 varv sjönk varvtalet tillbaka till 1000.
jocker18@home.se
patrik: den visade 10.5 exakt på dom 3 jag mätte som var friska.
6.2 på den som jag misstänke var dålig. så den stämmer nog.

js_nicke: det är k-jettronic på min. fast, felet är inte alls detsamma. min går ju inte på en cyl alls och knackar syndigt, läcker vatten in i motorn genom toppackning (förhoppningsvis)

BmW - enjoy!
Har du faktiskt rätt ventilspel?? Om den knackar så.
Det är ju synd att måsta riva av toppen i onödan.
Att den tar vatten kan ju också bero på att systemet är dåligt luftat, eller kommer det luftbubblor ur kylaren då den går på tommgång?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.