AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
790

Z3 M, 2.8 eller 3.0 Coupé ?

Har under en längre tid förberett mig på att införskaffa en Z3 M coupé. Efter att ha läst några inlägg i detta forum om Vanos så undrar jag vad detta är för något??

Jag har fått intrycket av att det är något som man ska se upp med och att det är vanligt med fel på denna Vanos samt att det är mycket dyrt att få reparerat. Köper jag en bil för några hundra tusen så det sista jag vill göra är att lägga ner ytterligare tiotusentals kronor i Vanos reparationer ;-(

Finns samma problem med 2,8 och 3.0 liters motorerna, eller är det bara M-motorn som har detta problem??

Någon som känner för att reda ut begreppen??

ja, jag undrar också... tror det har med topplocket att göra iaf... är det bara vanos i sexorna?

//Svebba
BMW Z Power
Visa användare
269
defiant
Z3 2,8 1997 roadster RÖD
tror att det bara är m som har dom stora Vanos problemen, har inte hört om någon som haft Vanos problem med 2,8 or

kolla länken för lite mer info
Länk

"Don´t try to fix me, I´m not broken!"
Okej, vad är vanos?
Med Dubbel-VANOS blir vridmomentets karakteristik betydligt förbättrad. Efter att först ha använts för M3-modellerna, finns nu dubbel-VANOS i alla sexcylindriga radmotorer från BMW. Ventiltiderna samt både insugnings- och utsläppskamaxlarna anpassas steglöst till motorns driftsförhållande, beroende av gaspedalens läge och motorns varvtal. Vid låga varvtal är vridmomentet högt, vid högre varvtal är effekten stor. Tomgångsegenskaperna förbättras, eftersom mängden av oförbrända avgaser minskar. Speciella motorstyrningsdiagram för varmkörningsfasen höjer katalysatorns verkan. Det goda vridmomentförloppet förbättras ytterligare med hjälp av den elektro-mekaniska styrningen av gasspjället. Denna sörjer för en jämnare tomgång, en mjukare motorkarakteristik vid körning i tät stadstrafik och lägre bränsleförbrukning.

De är uteslutande m-bilarna som har problem med vanos. Problemet existerar inte på 2.8 eller 3.0

BMWCS Syd #05392
Snälla bruka sökfunktionen.
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Jag glömde, vanos finns inte på de 4 cyl alternativen.
Dom anväder sig av valvetronic istället.

BMWCS Syd #05392
Snälla bruka sökfunktionen.
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.