|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Men om du fick det att funka en gång så måste det vara där felet ligger? | |
|
Mert: Det behöver inte vara brytaren till förardörren som är trasig utan det kan vara någon utav dom till dom andra dörrarna, men förmodligen den till förardörren. Du kan börja med att kolla alla kontakter genom att trycka in dom så se du om dom är slitna eller trasiga beroende på om kupebelysningen slocknar. Kontakten hittar du på låsblecket som sitter fastskruvar med två stora torx skruv på (b-stolparna för dörrarna fram och c-stolparna för dörrarna bak). Själva kontakterna sitter bakom den "runda pinnen" som dörren hakar i föratt hålla den stängd. Om du konstaterar att det är kontakten så skulle jag ha åkt till BMW och köpt ett nytt låsbleck för däri sitter det en ny kontakt, kostar ca 180kr. Väldigt lätt att byta bara skruva bort dom 2 torx skruven och lossa en kontakt på baksidan sedan är det bara att sätta dit det nya låsblecket. Kör nu SAAB 9-5 |
|
| va o hämtade min bil idag på BMW här i uppsala efter har haft ett kasst oljerör som suttit i, nämde snabbt att entrallåset strular, han sa at om endast förardörren åker upp e de säkert motorn, men om alla 4 dörranrna låses upp e de 80% chans att de e kabelstammen ibak, va ut nyss och skar upp o kolla lite längst upp där den ser ut att böjjas mest, mot själva luckanhållet, men ej kollat längre ner än så..vart brukar dom oftast gå av, skavas på stammen, långt upp? ner? mitten? | |
|
Själv har man en "ny" kabelstam liggandes på hyllan som skall skarvas i.. den är i suoerskick jämfört med den förra, bara en kabel som var av här =) Så det blir till att smeka dit den när tid finns.. |
|
|
Mert pröva att spruta in lite 5-56 i kontakterna runt om bilen. Alltså givaren på varje dörr som markerar om dörren är öppen eller inte. Jag hade fel på min i förardörren och då lyste det inne i bilen hela tiden + att man fick låsa två gånger. Hade in det och rekade lite på kontakterna + att jag släppte lite på den i förardörren som var lite sliten och flyttade den "utåt" mot dörren sedan fungerade det perfekt! En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B! |
|
|
Jag har precis fått samma problem. Måste hela tiden larma två ggr vilket är störande. Dessutom gick en säkring idag, en gemensam 10A till: · Instrumentbelysning exkl. färddator · Parkeringsljus passagerarsida · Skyltbelysning i bagageluckan Jag bytte den, och den gick igen ett par timmar senare. Kom på att det var för att jag hade parkeringsljuset på när jag öppnade bagageluckan. Detta för genast mina misstankar till kabelstammen som löper upp i bagageluckan. Förmodligen är det någon kortslutning, slitna kablar där inne. Hur ska man byta dessa kablar? Måste man skära upp gummidamasken som omsluter dem? Går kablarna att skarva? Vore bra om vi kunde slå våra (kloka?) hjärnor ihop och lösa detta på ett bra enkelt sätt. MVH Christian |
|
| Jag bytte min kabelstam i helgen som gick, lätt för mig som kan pilla lite, skyltbelysningen funkar precis som den skall nu, men istället så är mina elhissar, centrallås och dimljus döda numera, skoj värre.. | |
| Nchtgeist, koplade du bort bateriiet när du böt stam? om du itne gjorde det så är det garanterat säkringen (hände samma sak för mig) om du kopplade bort batteriet, kolla säkringarna ändå! | |
|
Kopplade inte bort batteriet ;) Hittade en trasig säkring i säkringsboxen i motorrummet, en 6A Bytte den men ingen skillnad, eller är det någon helt annan säkring som jag inte sett att den är kass bara? Hilfe =) Für immer verliebt, Drei buchstaben.. BMW! |
|
| Kolla vilken säkring som elhissarna går på, och byt ut den! HAr för mig att det var en 10a men ej säker, lycka till! | |
|
Elhissar, Dimljus & Centrallåset fungerar igen nu, Fan så skönt.. Någon klåpare hade satt helt fel säkringar på flera ställen, hur fan man nu lyckas med det.. C-låset fungerar emellanåt (Det låser upp sig ganska ofta när man låser), antar att det eventuellt är någon kabel i någon av dörrarna fram (Mellan kaross-dörr) Eller kontakten mellan stolpe-dörr fram.. Men men, skönt att de andra sakerna var bagateller! Für immer verliebt, Drei buchstaben.. BMW! |
|
hellonasty |
Nachtgeist: Var går kabelstammen? Hur pass mycket måste man slita bort av inredningen för att få dit den? Har samma problem med centrallåset på min 328 Coupé... Hitills har det (av nån sjuk anledning) bara hänt när det varit över 25 grader varmt ute (!) men u har det även hänt tre gånger under hösten... Har även hört att det svåra med att sätta i färddator skall vara just bytet av kabelstammen =) |
|
Nasty hallonet ;) Det du behöver ta bort för & byta kabelstammen till Bagageluckan är inte mycket, Det räcker med verktygslådan och klädseln innuti själv luckan (Inte ens det igentligen, Men jag tog av allt för att plocka ut kablarna genom ett litet runt hål i luckan, och skarva dem utanför för att sen dra igenom originalhålet igen och således syns inte ett spår av operationen) Jag gjorde hela operationen på 35-40 minuter, och då tog jag det lugnt och som sagt, så att det inte syns för fem öre.. Kabelstammen till bagageluckan har inget med färddatorn att göra tyvärr ;) Für immer verliebt, Drei buchstaben.. BMW! |
|
hellonasty |
Nachtgeist: Ok, trodde du bytte den ändå fram. Vad fick dig att tro att det var delen just i bakluckan som var fel? |
| Vanligt fel på E36 att några kablar går av i stammen i bakluckan! sen börjar c-låset att jävlas... | |
|
Hellonasty, Skar upp höljet och fann att 8 av 10 kablar var dåliga i isoleringsplasten, Det gjorde mig ganska övertygad ;) Für immer verliebt, Drei buchstaben.. BMW! |
|
|
Idag öppnade jag mitt hölje vid luckan och fann att 4 av 10 kablar var AV (bl.a. den till givaren om luckan e stängd eller inte, gjorde att bagagelampan lyste konstant), de övriga 6 var i mycket dåligt skick då alla var avskalade och kom i kontakt med varandra. MEN nu till saken,,, måste man köpa en helt ny stam? Hade ju mycket hellre skarvat kablarna på nåt vettigt ställe....För stammen e väl jättelång så man måste dra den genom hela bilen....? Och om man skarvar,,, nån soom har nåt bra knep på hur?? bara tvinna + eltejp känns inte särskilt långvarigt. |
|
|
Jag fick klippte av kablarna precis innan luckan, Lirakde ut dem genom ett annat hål, tog den biten kabelstam jag skaffat och lirkade igenom dessa på samma väg, krångligt att förklara.. Den andra skarven gjorde jag bakom klädseln i bagageutrymmet.. Für immer verliebt, Drei buchstaben.. BMW! |
|
| löda+krympslang funkar rätt bra som skarv annars. | |
|
Mmm låter som en bra lösning.,, skulle dock behöva lite extra kabel till vissa av kretsarna,,,,, nån som har nån bra ide om var man kan köpa dessa tunna lågströmsledare i metervara? har kollat nästan samtliga elaffärer i gbg utan resultat..=( MVH |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.