AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.294

Centrallås problem - e36, hjälp?

Sida 1 av 3
Har nyligen fixat larm + imobilizer, helt nytt eftersom de tyska larmet och im. inte godkänns av försäkringsbolaget.

Men hur som helst, centrallåset strular..

Innan(innan larmet) så vred jag på nyckeln för att låsa, då låser den upp sig igen och jag måste vrida om nyckeln en gång till..

Nu med larmet och fjärrlåset så måste jag larma en gång, (då låser den sig och låser upp sig) sen måste jag larma av och larma på igen..

vad kan va fel, dom som satte på larmet påpekade oxå detta ochj sa att de inte va ngn fara, bara att ja måste trycka 2 ggr extra på dosan men vill ja ha de fixat går de fixa billigt, bara del på skrot eller liknande och sätta in..

Men vad e de som ska fixas?

Tacksam för svar..
att tillägga, lampan i bilen som lyser om en dörr e öppen släcks inte heller, den måste vara på läge, helt avstäng..

läst runt lite på forumen, ljusbrytaren e ngt som kanske kan stämma, men var hittar jag den på dörrarna? eller hur lagar, byter man dom?
si
123
silwer
325IC -94
Hade samma fel på min förra bil, Då var det en brusten kabel i kabelstammen i backluckan, garanterat det felet, öpnna skuffen och titta på vänster sida går en tjock kabelstam, skär upp höljet och kolla igenom så att alla kabla är hela, glöm inte att dra ur batteriet innan du börjar..
4w
18
4wd
BMW 325iA -92
ska de va huvudmotor i bagageluckan. alltså låsa alla dörrar åxå via bagageluckan?
har samma fel på min och via bagageluckan låses bara luckan.?
si
123
silwer
325IC -94
C-låset går ju även på backluckan, vet inte hur det är på citroen. Det är inte säkert att nån kabel är av, utan att höljet har gått sönder på några sladdar och det blir kortslutning, varav man måste låsa 2 gånger, det visar att det är nått fel med c-låset. Jag tror sanolikt att det är det som är felet i merts fall..lycka till
Ps
41
Pson
E36 325i -91
Problemet är klassiskt och brukar börja som en kort blinkning hos kupebelysningen under körning. Felet sitter i förardörrens ljusbrytare (knappen sitter inne i låset på stolpen) Pga av att knappen är av plast och blivit nednött trycks den ej in tillräckligt långt för att bryta strömmen när dörren stängs. Dörren anses alltså öppen och därför tänds kupebelysningen och centrallåset vägrar att låsa. För mig räckte det med att limma på en tunn bit gummi av samma storlek på knappen för att allt skulle fungera igen!

M50:n bara inkörd..
e de på den där piggen som skall ned i ett "hack", min e utsliten på själva plasten så mettalen börjar synas, platshöljen som blivit bortskavt tar i när man låser men funkar efter andra gången..troligtvis de..skall ta mig en närmare titt..
ra
976
rawsezx
Tesla Model X Long range Raven

Låser jag bilen med larmdosan med någon dörr öppen så händer
samma fenomen som du beskriver, (samma sak med kupélampan)

Om det var en seriös firma så tycker jag att du bör lämna in
bilen igen och klaga...
4w
18
4wd
BMW 325iA -92
Silwer... hade bara inte hunnit ändra i min info...
är faktiskt glad ägare av BMW igen. (2år utan bmw de var jobbiga år)
Felet är på min 325iA -92 och jag tror faktiskt att min innerbelysning aldrig tänds när jag öppnar dörren. ska ut i garaget å kolla.
Ar
18
Arssons
BMW 323I cupe E36 -96
Mert vad kosta det att sätta in det?
funderar på att göra det oxå. åtminstone fjärrlås.
rawsezxz: köpte privat, felet visste jag om vid köpet..
de va ju inget som påverkar bilen i sig utan för min egna komfort(att bara vrida en gång eller två e ju inte så besvärligt..) men men..

Arssons: 3995:- fick jag betala, i de priset ingick urkoppling av den tyska imobilizern som satt i, skulle gå på 800-1200 annars..

+Foxguard Billarm
+Foxguard Imobilizer
+monetringen, dosa, pinkoder m.m..

gjordes på Dialect

Pson, du menar väl piggen i bakluckan som "säger till bilen om den e stäng eller inte?" borde de inte funka att trycka in den med kupebelysningen på och kupebelysningen slocknar? eller måste den va stäng för att att de ska funka med lås o så?
tj
432
tjoa
320d Touring -14
Hade samma problem med min 325-92. Var brytaren på förarsidan, den som sitter i stolpen, kontaktytorna på den brytaren var det fett på så att kontakten var dålig.
Funkade bra efter rengöring.

/ Johan
va du tvungen att öppna ngt i dörren då? e helt kass på sånt här :)..
Lider av samma problem på min 325 E36 1991, låser man så låser den alla dörrar men låser upp 2 sekunder senare.. bagaget får man öppna med nyckeln själv..

Skulle vara oerhört trevligt att få rätt på !
Ar
18
Arssons
BMW 323I cupe E36 -96
kollade idag
ca 900:- för fjärrlås
monterat å klart ca 1800:-
på Bilelektriska Lidköping.

vågar inte montera det själv eller är det svårt? Det följer ju inte med någon modell specifik beskrivning :-(

Alla Dialect butiker har väll inte sånt elr?
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
Nachtgeist, att baklucke låset får låsas upp med "nyckeln själv" beror på att någon eller båda två kablarna till c-låsmotorn är brustna(finns i den tjocka kabelstammen på ena sidan av bakluckan)sannoligt har höljet till ex vis kabeln nummerskyltbelysningen brustit som i sin tur jordar eller ger positiv ledning in i c-lås kresten via baklucke c-låsmotorn brustna kablar.C-låset låser upp sid självt efter att du låst. Låter krångligt men du bör kolla upp det.
si
123
silwer
325IC -94
Som scnitzermann säger, måste du låsa bilen 2 gånger eller problem med att du får låsa upp skuffen för sig så är det garanterat som jag sa tidigare i tråden, den tjocka stamen i backluckan, scnitzermann förklarade bra hur man ska göra!
skall kolla..
Kollade stammen igår, ALLA kablar utom vit + blå var skadade och torftigt "lagade" med eltejp.

Efter jag dragit lite i dem så går nu bagaget på c-låset precis som det skall, lyckades låsa bilen en gång med utan att den låste upp igen, Framsteg!

Skall skarva i nya kablar imorgon, och de hur det blir, man kan ju alltid hoppas på dett fungerande c-lås efter denna operationen!

//Pontus
Kan taala om att jag bytte alla kablarna idag, utan resultat.. =( Skål!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.