AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.280

Är E39 540:ns termostat elektroniskt styrd?

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
I väntan på en kopia av TIS så ställer jag frågan om termostaten är elektroniskt styrd då det sitter en kabelanslutning på ovansidan av temostathuset.

Är det ngn som vet om det är automatisk avluftning på 540 (E39).

Vid luftning av systemet verkar det som om det ändå finns luft kvar i systemet ffa i värmepaketet. Jag har letat efter fler luftnipplar men jag hittar enbart en (vid expansionskärlet). Jag vet att om man har accumulatorvärmare (latentvärmare) så finns det en till.

Ja! Jag har sökt men har ej blivit klokare.

Jag vet att en del mekar lutar bilen med nosen uppåt så att all luft går ur.

Länk
Bi
92
Bianchi
525iT-92, 525i-88, 540iAT-98
På BMW nämnde de något om "karakteristik" när jag frågade om kabeln. Jag frågade även varför termostaten var märkt 105 grader. De svarade bara att det inte fanns någon annan att välja på. Vad gäller avluftningen så finns det väl en avluftningsnippet på en av värmeslangarna uppe vid bromsvätskebehålaren. (Högra bakre hörnet av motorrummetr framifrån sett under microfiltret). När du luftar skall du ha tändningen på, värmen på max, och låg fläkthastighet för då går cirkpumpen till värmesystemet. Häll i kylvätska mycket sakta tills det rinner över i alla hål. Eventuellt överflöd trycks ut genom kylarlocket.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Att termostaten har 105 grader kan jag förstå då arbetstemperaturen är 108 grader. Kollar man på den digitala displayen så ser man att tempen varierar mellan 106 - 113 grader (på min).
Det som ändå gör mig "puzzled" är att det går två trådar från termostaten och att det står Thermotronic på termostaten, "karakteristik" har jag ingen aning om vad de menar med.

Jag har kollat under microfiltret men har ej hittat ngn slang som kan kopplas till värmesystemet så jag vet inte.

Idag dock så lät jag bilen stå i uppförslut med cirkulationspumpen igång (avstängd motor) och då kom det ytterligare "ganska" mkt bubblor ur avluftningen så det kanske är melodin

Hur hård skall slangen bli? I och med att systemet jobbar vid övertryck typ 1,08 bar så skall det finnas ett visst tryck men frågan hur mkt. Kanske jag är ute på en "wild goose chase" då jag läste i ngn tråd att slangen ej skulle vara som en "uppspänd boaorm". Det gällde dock E34. Kanske är det som så om systemet jobbar under 100 grader men att för en E39 540 så blir det ett visst tryck?.

Ngn som vet vilken arbetstemperatur en E39 523/525/528 jobbar vid? Hasso?

Det som är klart, dvs skiljer sig från Hassos beskrivning vid vattenpumpsbyte 528 vs 540 är att en 540 har ej ngn luftning på termostathuset.

Jag har tagit bilder när jag har hållit på. Jag får se vad det leder till.

Bi
92
Bianchi
Slangarna vid bromsvätske behållaren har kanske med min Webasto bensinvärmare att göra då.
Motsvarar 108 grader 1.08 bar?
Har 50% glykol någon inverkan på trycket?
Om något så bör det väl höja kokpunkten? Spekulerar bara lite. Min kylarslang blir som hårdast efter man har stängt av motorn. Vad är det för digital display du menar?
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Plussa ihop de fem sista siffrorna i ditt chassinummer (jag fick 20). Du bör hamna mellan 0-45.
Starta bilen och håll inne check control tills det står test 01. Tryck på check control tills det står test 03. Tryck in trippmätar reset och det bör stå lock:on. Fortsätt och tryck tills du får upp samma summa som du räknade ut från ditt chassinummer. Tryck då in check control. Gå igen till test 03, nu bör det stå följande:
Test-Nr. 03
SI-L: 0610
SI-TAGE: 0000
Om det gör det så har du lyckats att låsa upp OBC:n.
Gå nu till test 07 och tryck in trippreset igen och du bör få följande:
KTMP: XXX oC (Vilket anger motor core temperaturen). Trycker du ytterligare en gång så får du upp:
N: XXXX U/Min (varvtal på motorn). Ytterligare ett tryck och du får upp:
ATMP: +XX.0 oC (Ambient temp.) Ytterligare tryck och du är tillbaka till KTMP.
Trycker du (check control) så att du hamnar på test 02 och sedan tripp reset så skall du få se ngt roligt. Alla mätare går "crazy apeshit". Det här testet är ett instrumenttest.

Jag kommer att återkomma med fler saker när jag har luskat ut mer vad det finns.

OBS. Det funkar på min 98 men jag tar inget ansvar om någon skulle följa min beskrivning och därigenom råka illa ut. Iofs så tror jag att risken är minimal då det vore ganska korkat av BMW om de hade sådana funktioner.

I'll be back.

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Visst! Kemiskt/fysikaliskt så skulle glykol mkt väl kunna höja kokpunkten hos H2O, men om så är fallet vet jag ej plus att det är 100 år sedan jag pluggade kemi på högre ort.

Ngn annan som vet?

Men om man t.ex öppnar luftningsskruven så kommer det vatten som sprutar ut att börja koka. Troligtvis beroende på tryckförändringen från högre tryck till "normalt" tryck.

Yeep. Har man webasto eller ngt liknande så finns det en luftning under microfiltret.

The story continues.

;)

ja
294
ja73
530dA X-drive Touring -13
Termostaten på 523 är märkt 88 grader.

/Jonas
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
En 50% glykolblandning kokar vid 108º C, men med det övertryck som moderna bilar arbetar med så kokar den vid ca. 130º C, se Länk
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Bra!

För att återknyta till huvudfrågan.

Kan hela systemet fungera som så att det ideala är 108 grader och att så länge som du kör normalt så öppnas och stängs termostaten "lite" grann mha lågvolt eller dyligt men om du pressar lite mer så att du kommer lite mer åt extremerna så går den "vanliga" primitiva termostatfunktionen in.
Eller är jag helt fel ute.

Återigen är det som egentligen bekymrar mig att den övre slangen blir hård men frågan är om den är "normalhård". Jag vill absolut inte att kylaren skall spricka igen.

Ngn som vet?

Bi
92
Bianchi
Kylarslangen blir hård på 540! Dessutom är det liten risk att en ny kylare spricker om kylarlocket är OK. Locket är märkt 200 vilket förmodligen är 200kPa eller ungefär 2 bar. En ny kylare skall tåla mer än så. Kylaren är dock en svag punkt. Jag köpte en Nissen. Får se hur den håller.
Har alla 6-cyl termostat på 88 grader?
Till 540 finns det bara 105 grader.
Det måste väl vara så att det är termostatens öppnings temp som avgör vilket tryck det blir i kylsystemet?
105 grader ger väl ett högre tryck än 88 grader eller är jag ute och cyklar nu igen?
Kävlingepågen du har mail.
Va
1
Vaggan
540i Touring -97 E39
Jag har en luftningsskruv på slangen som går unger det vänstra microfiltret. Jag har ingen bensinvärmare men jag har latentvärme. Jag undrar om någon vet vart hjälppumpen sitter som ser till att det blir värmen i kupen. På en E39.
Jag har förbrukat en massa luftningsskruvar som sitter på kylaren. Dom är iochförsig inte dyra men det är dåligt av BMW att göra ett så klurigt kylsystem. Min erfarenhet är att man måste se till att systemet är helt tätt annars kommer man aldrig i "mål"
På 528:an (troligen samma på 540 och andra) sitter en elektrisk värmeplugg inne i termostaten, det är denna anslutning som sitter på termostathuset. I mitt fall är pluggen märkt 11 eller 13 ohm eller nåt, minns inte riktigt. Helt följdriktigt drog den runt 1A vid inkoppling till 12V och blev varm som attan (i luften).
Man kan således få termostaten att öppna tidigare "på kommando" från motorstyrningen, har inte kollat upp när detta görs men det finns klart en anledning.
Har dock sett uttrycket "elektronisk termostat" i nåt BMW-dokument.

FP
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Tack Folke.

Hur lång tid tar det för era 540:s att uppnå arbetstemperatur?
I min tar det en evighet, efter 2,5 mils körning visar den digitala temp-mätaren 86 grader efter att jag stått och plågat den på tomgång ett par minuter. I motorvägsfart så stiger den inte över 76 grader. Dock står den analoga visaren spikrakt uppåt.
Antar att termostaten är dålig, vad kostar en ny?
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Min kommer upp i 110 grader efter 2,5 mil. Ligger och pendlar mellan 107 - 113 grader.

En ny kostar 485:- plus glykol.

Att den analoga mätaren står rakt upp betyder inte så mycket (map på vilken temp som råder) då den är väldigt trög. Eller snarare systemet är trögt med många vilkorsstyrningar.

Kollar man i TIS så säger den att termostaten skall vara stämplad 85 grader men jag kan f.n i mig inte hitta det.

Jag återkommer när jag har en klar bild av det hela.

Termostaten bytt, vilket reulterade i att temperaturen snabbt stiger och lägger sig vid 103 grader.
Njuren
Vilken färg har du på din kingebil?Snurrar i kävlinge ibland..

BMW - i nöd och lust
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Oskar! Grattis.
Det verkar som även jag börjar nå slutet på mina luftningsäventyr. Jag håller på att skriva ihop en "gör det själv". Få se om den blir accepterad.

Njuren! Bilen är Pine green (individual).
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
hej drar upp denna gamla tråd
funderar på om tempen ska liga på 103 C när man kollar på den digitala tempen ?
min går upp till 119 c när jag drar kärra och sen stiger den analoga lite för att gå ner om man rusar motorn
tycker 119 c arbets temp är mycket måste väl vara termostaten som inte öppnar som den ska ?
eller hur beter sig en dålig vattenpump ? mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.