AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
5.045

Vanos, vad gäller?

Sida 3 av 4
Såg förresten statistik ifrån en amerikansk sida, om rapporterade fel gällande M3:an och M coupéns S54 motorer. Nästan 0,9 procent av M3:ans motorer var felanmälda och 0,5 procent av M coupéerna. Dessa fel rör tydligen oljetrycket vilket resulterat i rätt otäcka fel och omfattande reparationer. Enligt den rapporten är S50 motorn betydligt mer driftsäker, så små vanos bekymmer kanske inte är så farliga i alla fall ;)

M Coupe
"it´s a lot like nothing else"
mbolo, fans det några siffror om S52? det är väl denna motor dem flesta M Coupeer har (98-01) ...?

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!
/// Missa inte GoCart Kvällen 25 NOV.
Inte vad jag vet, kanske ifrån samma organisation, men annat dokument. Har inga siffror på relationen S50, S52 & S54 antalet. ska leta litegrann..

M Coupe
Be
89
Beamerman
Z3M Coupe-99 Svart
Så hur slutade det hela, fick ni en del på garanti från BMW?

Vad gör man om man har en 99 och skulle få samma missljud?

Import/sv såld skillnad?

Hela mitt jobb täcktes av EUROPLUS garantin. Eftersom jag köpte min av BMW (tyskland) och den gått som tjänstebil för BMW anställd har det inga problem.

M Coupe
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
Enligt BMW så heter motorn s52 i USA men i Sverige så är det S50 i ZM så det verkar rätt så logiskt att de inte har något problem med S50 i USA. Hade inte S54 för stort "lagerglapp" på vevaxeln som gjorde att den skickade stakar genom blocket?
Men åter till S50, Vad händer ska vi fortsätta att vara svenska (knyta näven i fickan) eller går vi vidare med det här???

Z MMM Coupe
S52 motorn är den amerikanska modellen som bara såldes där. Av någon anledning valde man att på den amerikanska marknaden erbjuda bilen med motorn strypt till 240 hk istället för de mer inspirerande 321 hk vi får glädjen av.

M Coupe
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
mbolo: Svaret till det är enkelt. Californiens avgaskrav!
Det är också därifrån vi har fått kravet på att alla verkstäder(även icke auktoriserade) skall kunna kommunicera med bilens dator på ett standardiserat sätt, kallas för OBD II(On Board Diagnostics II).
Alla bilar efter -96 SKALL ha en standardiserad kontakt som ser ut som en scartkontakt inom en halv meter från ratten, jag har dock inte hittat någon på min -98 men har en i Audin (-99'a) i askkoppen mellan sätena.

/PG
Hmm, intressant. Kanske är den göm under panelerna under/ vid sidan av ratten?

M Coupe
sitter den inte under stolen nånstans?

____
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Har inte haft några problem med min RR (11800 mil), men om Ni skall sammanfatta något till BMW Sverige; är jag gärna med.
Jag kollade nämligen med dom om dom kunde ta det på goodwill (för säkerhets skull), men blev nekad pga att bilen gått över 10000 mil...

___
BMW CS #5221
Be
89
Beamerman
Z3M Coupe-99 Svart
Sani: Menar du att de kan tänka sig att byta av goodwill på bilar med under 10 000 mil?

Visa användare
85
Jontesjögren
330 d M-paket 19"
M3 Cab-02 19"
Ovanstående stämmer EJ,möjligtvis om bilen är 1 år el.max 2 år.
min -98 med 3600 på mätaren nekade de ,p.g.a. åldern.

/JS
jag förstår inte hela grejen att byta när fankapet fungerar utan problem bara för att det är R-R ...

____
Visa användare
3.753
Sani
Beamerman;

jag fick ett ganska så luddigt svar, där det var oklart om det var milen eller åldern som åsyftades, men milen påpekades.

Z3c 4 ever!;

grejen med att byta är bara för att återigen få garanti på Vanosen!
Jag upplever (naturligtvis) hela vanos-hysterin som löjlig och överdriven, men det kan ju hänga ihop med att jag inte drabbats...

___
BMW CS #5221
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Vi vet ju inte hur vanligt det här är så troligen är vi alla hypokondriska. Hur många här på forumet har haft fel på den egentligen??? Många verkar byta just pag av att få sachs i stället (med garanti).
Det är väl främst det som kunde ligga i BMW´s intresse att visa lite goodwill och sänka reservdelskostnaden för vanosen, så att ett byte stannar under 10000:-.
Det skulle då inte betraktas som något allvarligt fel, i mina ögon i a f( om det nu inte är så att vanosen ser till att rasera hela motorn på kuppen förstås....)
Visa användare
85
Jontesjögren
330 d M-paket 19"
M3 Cab-02 19"
se längre upp i tråden

Mitt byte kostade totalt 38 000! inkl.mvs.Då bytte de hela växelhuset med tillhörande drev,kedjespännare till kamkedjan osv.
Anledningen för mig var att jag störde mig på ljudet(som man hela tiden satt och lyssnade efter=förstörde känslan+rädslan att maskin skulle skära el.dylikt).Enl.BMW teknikerna är det inga problem med bara ljudet,bara om det inte är för högt,och de sa att de aldrig hade(på min verkstad) varit med om att maskin pajat p.g.a.oljudet,utan snarare då isåfall av t.ex.oljeläckage med tryckfall som följd,trasiga magnetventiler osv.

Nu sitter det iallafall en SACHS där framme,och det både känns och hörs bra.Synd bara att det är så långt till våren.

Förresten så testade jag idag en V70R,gick inte alls dåligt för att vara en volvo.Grym väghållning med "advanced"-läget i.
Vad är det för prestanda på den? klarar man att köra ifrån den med roadstern tro? Någon som har erfarenheter av detta?

/JS
Har bara erfarenhet av S60 R:n. Blev själv lite avundsjuk på "advanced" inställnigen men åtminstone med coupén hävdar jag att jag når upp till "sport" nivån i alla fall ;)
När det gäller accet borde du inte ha några problem att hänga av en R. En god vän till mig har en S60R och vi har mätt krafter ett flertal gånger. En väldigt kompetent bil men när det gäller prestanda går det inte att jämföra, M:n dominerar.. :)

M Coupe
Visa användare
3.753
Sani
Jag drar R:en med min också, däremot är jag imponerad av högfartstabiliteten över 200 km/h (V70R, man).

Tycker att "advanced"-läget borde vara ännu mera race-inriktat.
Den är fortfarande betydligt mera krängig och komfortabel än min är - i dess enda läge...

___
BMW CS #5221
Bl
342
Black Z3
Z8 -00
116i-04
alvarligt: R en ingen match även för en Z3 3.0. Möjligen rakan kan vara rätt jämn men man åker ifrån dem så fort det börja svänga
Men visst är man lite avis på ställbart chassi!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.