|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Beppo! Tycker jag absolut. Det är alldeles för mkt små kvalitetsproblem och detta här med VANOS, det måste vara i BMW Munchens intresse att M som varumärke står inte bara för M POWER utan även för M Qualität. Jag hjälper gärna till med författande av ett gemensamt brev från alla Z3M ägare till BMW Sverige med underskrifter och önskemål. |
|
|
Jag vill oxå vara med. Vi kräver Sachs till alla S50. Eftersom BMW leder utvecklingen så pröjsar de säkert gladligen. Z MMM Coupe |
|
| Om de vägrar så skule det kunna bli intressanta artiklar i tex : Teknikens värld, Auto Motor Sport, Automobil, Vi bilägare, Bilsport etc etc....För att bara nämna några Svenska tidningar...Och att deras motorer på bilar i klassen 500 000:- och uppåt inte håller, Vad ska då de billiga ha för kvalietet, frågar sig säkert eventuella spekulanter..... | |
| Vore ju tråkigt att behöva dra ner BMW i skiten, men tar dom inte sitt ansvar som tillverkare så har allmänheten rätt att veta det. Så att de kan beakta detta faktum i sitt val av Bil... | |
|
Min erfarenhet av BMW (har en ;-) samt att jag har sålt IT tjänster till BMW i Solna är att hanterar man dem snyggt kanske man kan få gehör. Aggressivitet ger oftast bara samma tebax. Mitt förslag: Vi gör en sammanställning över alla bilar på ett snyggt sätt, noterar de som har haft problem och fått de åtgärdade, de som har problem och skall åtgärda dem och de som ännu inte har problem (jag själv bl.a. med en RR i fronten). Sedan sammanställer vi ett snyggt brev till en ansvarig på generalagenten där vi förklarar bakgrund, oro, och förslag till åtgärder och varför. Sedan inväntar vi svar, får vi ett kass svar så har vi svart på vitt hur BMW hanterar seriösa bilägare av M modeller i Sverige - och vi kan gå vidare med gott samvete till tex tidningar och kanske BMW Tyskland. Vad tycker ni? |
|
|
Håller helt med Beamerman. Aggression leder ofta till aggression. Klara fakta och klokt hanterande behandlas ofta klokt och värdigt. /bln |
|
| Det vore ju trevligt om det gick att lösa "fredligt", men jag undrar hur pass intresserad generalagenten är av att ta hand om importerade kärror??? För det är väl en majoritet som har importkärror?? | |
|
Jag tror det kan ligga i generalagentens intresse att ta hand om bilar oavsett om de är importerade eller inte. Anledningen är att de svenska handlarna/ verkstäderna får ta hand om reparationerna vilket ger intäkter där, medan BMW centralt (dvs. München) får bekosta kalaset. Så fungerar garantiåtgärderna idag och jag antar att det skulle lösas på samma vis i ett fall som det här. Svårigheten ligger väl i att förmå generalagenten i sverige att vilja ta den diskussionen med tyskarna. Tycker initiativet är väldigt bra, och jag är absolut med på att se till att presse BMw om det. Däremot kan det vara att skjuta sig själv i foten att sprida ut att motorernas kvalitet är undermålig. Begagnatpriser har sällan gynnats av rykten om opålitliga motorer.. M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
| Ryket är ju redan förstört så därför vill vi HÖJA andrahandsvärdet genom att fixa detta. | |
|
Ryktet kan måhända vara förstört ifrån våra egna ögon sett, men jag tror inte att gå till pressen kommer vara lösningen. Samtliga bilar kommer ju alltid vara kopplade till motorproblem om det blir ett så stort faktum att det skrivs om det i tidningar. Att åtgärda problemet genom att pressa BMW är både smidigt och effektivt men jag tror att genom att få till tidningar etc. skapar man bara en "lose-lose" sitiation. M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
Ja det smartaste vore nog att avvakta, men det vi inte vet själva är om det ÄR något problem. Har vi någon statistik på hur vanligt detta är. Hur många är drabbade, hur många går problemfritt i många år/mil, när inträffar rasen, varför:går det att förebygga? Sådana frågor skulle vi behöva ha svar på innan vi börjar skramla med vapnen. Vi vet ju inte om det är något problem att tala om.... Nackdelen med autopowers olika forum är att här diskuteras problem som får utomstående att tro att det inte finns sämre bilar än BMW, Vi får kanske tänka oss för lite innan vi målar upp bilden av våra bilar som skrot, vilket det är så långt ifrån sanningen det går att komma. Jag tycker inte att man kan kräva att BMW ska byta ut alla vanosar på så lösa grunder vi har, men om det visar sig att det är ett problem så tycker jag att de åtminstone kunde prissätta vanosenheten som en förbrukningsvara, typ max 10000:- Ser fram mot fler inlägg!! |
|
|
Det intressanta är väl varför BMW bytte till Sachs? Det var väl knappast för att RR var så bra så de inte fick in några pengar på reparationer! Om nu BMW anser att RR inte håller måttet varför skall de då inte se till att alla S50 får Sachs? Eller är det bara de nya kunderna som skall belönas. I fallet med S54 så var man snabb att rätta till sina misstag. Tror inte att ex. Honda skulle låta kunderna betala om deras S2000 (som tar ut samma liter effekt). Skulle ha allvarliga motorproblem. Z MMM Coupe |
|
|
har ifrån flera olika håll hört att det gått ut information ifrån BMW att VANOS enheterna (RR) är undermåliga och att de skall åtgärdas. Är det någon som faktiskt kan bekräfta det eller till och med sett detta info. blad? Med ett sådant skulle det underlätta väsentligt för alla som vill förmå BMW att täcka reparationerna, eller hur? M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
| Bytte min vanos för några dagar sedan hos BMW men det står fortfarande RR längst fram, hur kommer detta sig? | |
|
Vad bytte dom? kanske inte hela växelhuset! bara magnetventiler el.dylikt. Varför bytte du ,oljud eller dålig gång? /JS |
|
|
Hej! Pratade med BMW idag, tydligen så har det bytt allt inom "skalet" som kan orsaka problem i framtiden. Skulle tydligen inkludera växelhuset etc... Jag tycker själv att den går annorlunda på tomgång nu än innan bytet. Jag hade inga problem med vanos med bad ändå BMW lyssna och analysera och de tyckte det fanns ett litet missljud. Men det var tydligen inget akut att byta. Nu är det bytt iaf på garantin. |
|
| Matrox: Vad är det du åker för nått: Bilmodell, årsmodell, milantal, import eller svensksåld?? | |
|
Enl.BMW själva säger de att motorns prestanda/gång Ej påverkas av vanosproblemen.(missljuden som beror av växellådan) Samtidigt kanske andra slitdelar byts på samma gång ocg det är det som kanske gör susen (vad jag förstått tycker en del att motorn blir vassare,kanske subjektivt!) Ni som har fått bytt,stämmer ovanstående påstående? Är det bättre "flås" nu,respons,kraft etc. /JS |
|
|
38 000 kr senare.......... Helt underbart att sätta sig bakom ratten och vrida om nyckeln och lyssna till ett oförvanskat dovt morrande rent ljud från en 3.2 liters BMW-sexa,och ännu härligare att lägga i ettan och gasa iväg. Nu undrar Ni vad jag menar,men det är bara en helt ny bil med ny sach-vanos.Allt är bytt och bilen går underbart.Synd bara att det snart är vinter och avställning väntar 1 nov. Men snart är våren här och då blir det så mycket roligare Ps.det kostade mig BARA 8 tkr då maskinskadeförsäkringen tog resten,men så här i efterhand var det värt det. D.s. /JS |
|
|
Jontesjögren: Har precis som du fått den där Aha!- upplevelsen när man drog om tändningen på bilen. Helt annat motorljud och jag känner dessutom en klart vassare respons ifrån motorn. Tydligen är en vanos i sämre skick trots allt ingenting som sliter mer på bilen om den körs vilket är skönt att veta, men för min del var det som natt och dag både karaktär och välljud. Känns dessutom skönt att inte behöva köra "på äggskal" med vetskapen att något inte är som det skall under huven.. Synd bara att det snart blir vinter precis som du säger, men man får väl ändå lyssna lite på tomgången i garaget under avställningen ändå va? ;) M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.