|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Har följt olika diskussioner angående vanos enheten på 3.2 liters M-motorn. Det alla tycks komma fram till är att rolls-royce är skit och sachs är bra. Då undrar jag följande: När började man att orginalmontera sachs? Är det så att det bara är en tidsfråga inna rolls-royce systemet rasar, att den ALLTID går sönder? Kan man inte få detta åtgärdat i så fall, det måste ju klassas som konstruktionsfel? Om det åtgärdas byts då hela enheten mot en sachs? | |
|
Tjena, - Ingen aning, vad jag vet började man aldrig orginalmontera sachs-vanosen. - Nix, det verkar vara lite okonsekvent. Vissa får problem, vissa får det inte. - BMW brukar stå för lite av reparationen, d.v.s. lite goodwill, men en betydande del får man säkerligen betala själv. - Japp, då byter man till sachs. /eFx |
|
|
Skulle vara kul att se lite statistik på hur stor andel av alla sålda M modeller som får problem med detta, gärna uppdelat på årsmodeller också. Någon som kan få fram sådana uppgifter?? Vore kul att veta om det handlar om 10%,20%,50% eller kanske 80%, så man vet om man ska sätta av en liten "vanos-buffert"..... |
|
|
täcker inte helförsäkring med maskinskada vanosbyte? ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Jo det gör det väl, Jag har dessutom garanti på bilen ett år till. Men när garantin gått ut och försäkringen inte täcker längre så vill man ju inte att ens pärla ska rasa... |
|
|
Var det inte så att det var några bultar som var orsaken till raset och om man byter dessa så var allt ur världen....? Det var någon här på Zäta forumet som sade det. /PG |
|
| Det vore ju trevligt om man kunde förebygga detta i alla fall. Några tips någon? | |
|
Bultbytet,närmare bestämt 3 st byttes idag på min kärra.Bytet var gratis då detta gått ut centralt från BMW år 2000 att bultarna var av undermålig kvalitet och kunde skjuvas av med haveri som följd. Huruvida detta har bidragit till att min vanos efter ca 3700 mil "låter" och BMW rek.att byta hela växelhuset m.m. för ca 35-40 tkr vet jag ej.Skall kontakta BMW Sverige imorgon för att se om det går att få bytet på någon s.k.goodwill. (Är det NÅGON som fått detta så hör av ER snabbt) Jag har bilen försäkrad på Länsförsäkringar med maskinskada(självrisk 3000 i grund + 5000 extra för import).Är det någon som har erfarenhet av utnyttjande av försäkringen på ovan nämda vanosproblem.? Igen(har ställt frågan tidigare) hur långt har era bilar gått vid vanosbytet? /JS |
|
|
Detta var mycket intressant! Jag kommer att ringa BMW idag. Fan att LF skall ha 5000 extra för import bilar skall dom vara sämre om man tagit in dom själv? Idioti! När jag köpte min Zäta hade jag som krav att BMW skulle testa vanosen. Jag har papper på att den är OK men jag vet ju inte om dom har bytt bultarna..., och man undrar ju vad det pappret är värt när den rasar. Jonte hur låter vanosen? Kan du beskriva så noggrant som det bara går i text... Om man går upp till 2000 varv och sedan sänker varvtalet långsamt till runt 1400 - 1600 varv får jag fram ett litet morrande ljud och det skulle enligt BMW vara helt normalt. Det morrande ljudet kan nog liknas mest med en svagt slagborrmaskins ljud som går på högt varvtal. Annars verkar den vara helt tyst. Mvh PG |
|
|
Har samma morrande ljud, trodde det var problem först. Har en RR vanos, hur kan man kolla om bultarna är bytta och om man bör göra det om det inte bytts? Min är en -99, kan jag alltså bara klampa in på BMW i göteborg och säga till dem att fixa det? |
|
|
Jag har hitintills inte hört/haft några problem, har ingen aning om något är gjort med bilen (bultar / byte / etc) då jag köpte den i somras. Nu har jag varit seriös för idag och hört av mig!! :-) /Caspar |
|
| Har inte haft några problem, men oron finns ju där. Min bil har gått drygt 5000 mil, så den har väl inte hunnit slitas så mycket ännu.... | |
|
Talade just med verkstan hos solna, dom sade att dom ALDRIG hört talas om att det skulle bytas några bultar på någon vanos enhet....., enl dom har vanosen ALDRIG STRULAT..... /PeGe |
|
|
Finns det någon här som känner till någon officiell TIS från BMW bulletin om detta problem? /PG |
|
|
Har själv haft inne min bil för först ett byte av vanos-drev och därefter ett byte av hela enheten. Bilen köptes direkt ifrån bmw, och hade kontrollerats innan, samt har europlus full garanti t.o.m 2005. När jag först började märka något var det på grund av motorljudet i bilen. Först märktes det tydligast när jag släppte ne tomgången ifrån 2-2500 varv. Då uppkom ett knackande, raspande ljud med tydliga "diesel-vibbar". Sedan spred sig det här missljudet även till att inkludera tomgången, och bilen fick ett hårt, raspande ljus som inte släppte förrän på högre varvtal. Om det var inbillning eller inte vet jag inte, men jag tycker mig nu i efterhand även känna ett klart bättre drag i bilen efter bytet. Bilen har alltid sköts perfekt, servats och aldrig hårdkörts så någon anledning till att det skall gå sönder finsn egentligen inte. Hade även jag RR tidigare men är nu även jag sachs anhängare. Reparationen kan, om det vill sig riktigt illa, bli omfattande så finns det minsta tveksamhet eller misstanke bör man nog försöka få det åtgärdat snabbt. Som någon sa tidigare, har det tydligen gått ut ett meddelande om att vanos enheterna är känliga och skall åtgärdas friktionsfritt av bmw ÅF. De som hävdar att vanos aldrig strular saknar antingen kompetens eller servicenivå.. M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
mbolo hur långt hade din kärra gått när vanosen byttes? |
|
|
Den hade gått cirka 6500 mil när jag började höra och uppfatta problemen, men sedan byttes allt närmare 7000 mil. Jag fick problemet bekräftat under sommaren, men de hade inte möjlighet att åtgärda det förrän efter sommaren, varför den hann gå en bit till. Enligt BMW är inte detta något som påverkar bilen och motorn slits inte mer eller mindre för det. |
|
|
Jag har varit uppe hos solna nu och snackat med en tekniker på mottagningen och han bekräftade att det finns problem med M motorerna men man "får ta och titta på det från fall till fall" som han sade det. Alltså när det gäller garantiåtagandena. /PG |
|
|
är inte det rätt oacceptabelt svar, fall till fall... Om det är ett kvalitetsproblem med en del, bör inte den rätt av bytas ut på alla bilar utan dröjsmål? |
|
|
Exakt min åsikt också men jag kom in så sent och då var inte verkmästaren inne så han kunde inte ge ett bättre svar. Eftersom jag sade att jag talat med flera som hade fått det fixat ville han ha regnumret på en av dom bilarna. Kan någon maila mig det så jag har något att ståta med om dom på BMW trilskas. Mvh /PG |
|
| Sedan träffas vi alla som har Z3M och åker gemensamt och snackar med BMW om det här...Skulle kunna bli coolt i tidningarna.... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.