AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.566

Skitvanos ! Börjar bli trött på det nu !

Jaha motorn började gå ojämt och "pludrade" vid rödljuset. Efter det så gick motorn som en Volvo 244 L av 75 års modell, i varje fall upp till 4500 rpm där motorn hade lite kvar av det gamla "missil-öset". Detta fenomen har visat sig vid ett flertal tillfälle med olika tidsperioder emellan. Motorn har gått som den ska med fullt drag från 3000 rpm för att fullständigt hysteriskt passera 5000 vidare upp till 7000 rpm. Jag blir lika glad varje gång bilen går som den ska, men efter ca 2 månader med bra fjong så strular den igen. Då blir man ledsen.
En av frågorna är, finns det en Vanosstyrbox som kan klydda? Sitter den iså fall tillsammans bredvid Huvudboxen?
Har ni som upplevt samma sak, lagt märke till att ett litet snabbt pysljud som uppkommer när man stänger av tändningen att det har då upphört? Allt ser olje fritt ut på utsidan av vanos, men jag börjar misstänka "magnetventilerna samt lambdasonderna"

Vad säger ni? Någon som har eller haft samma mög med motorn?
Kanske ska man lämna in bilen på Jarls i HBG, har hört han ska ha huvudet på rätt ställe...

" Bättre en kälke på vinden än en spark på pungen "
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Om du använder funktionen "sök inlägg" och skriver Vanos så tror jag att du ska hitta nått om rep av lödningar på nått kort eller magnetventiler vet att jag läst nått sånt .

///MVH Hasso
Länk

Tjena hasso.

Tro mig jag har läst det mesta inom Vanos genren, men jag tror nog att jag får rulla upp med bilen till Jarl eller nåt. Gör dom det där diagnostestet med stillastående bil eller gör dom det körandes? Eller kanske till o med båda...?

changco
Orginal M3: Bil & Elservice i örebro, gjorde det stilla stående, men dom tog sig en provtur och anmärkte på de andra bristerna!
Tjena changco.

Man kanske kan höra med Jarls om dom kan göra likadant?

mi
288
mip
318 touring-02
M3 E36 3.2 CAB-98
Hade precis samma sak på min 93:a. Kommer du på vad det är så skriv. Löstes på min M3 genom att byta vanosbox, vet dock inte om felet egentligen är nåt annat så att det kommer tillbaks.

Mip
För att dämpa hysterin lite kring vanos. Jag hade ungefär samma probelm ett tag i somras. Visade sig att en soppaslang läckte lite samt att gummibälgen (sitter mellan luftmassemätaren och insuget) var lätt sprucken i skarvarna. 1.600:- och några timmars mekande senare var allt frid o fröjd igen och bilen gock åter klockrent (drog även under mekandet av batterikablen så att allt nollades). Det verkar vara för ofta folk får vanos-hysteri (fick även jag då bilen gick som skit på låga varv). Kontentan är iaf att bilen fick lite soppa och mkt luft i mitt fall, även felkoderna viosade lambdafel (hade inlämnat på koll för säkerhets skull) men gav sig direkt jag bytt slang + bälg. För att en motor ska kunna gå dåligt osv finns 200 anledningar, allt behöver inte härstamma från vanos.

MvH : Magnus

"the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department

//cruZZe
Min gick alltså som ett lass skit mellan 0-3.500rpm och bluddrade nå djävulskt.

//cruZZe
Postar lite till medans jag håller på :)

Länk

//cruZZe
Hadde precis samma fel som du (gick som en fiskekutter på tomgång). Efter diverse felsökning på märkesverkstad (theanders bil lund). Som naturligtvis har en massa teorier ,lambdasonder .tändspolar alla 6.mm mm. deras testdatorer sa att dom ej fann något fel. Fick ta hem bilen och undersöka lite på egen hand.. För att göra en låååååång historia kort. mät resistensen på magnetventilerna till vanosen skall vara ca 3,6 ohm. min ena var det kortis i 0,9 ohm + att det var bränt i den separata styrboxen till vanosstyrningen. Som sitter placerad ovanpå dme styrenheten..efter 1 st ny ventil + lite lödning i boxen så funkar det kalas ( hc halt innan operationen 780 nu är den 14) lycka till
Jag har mina misstankar på just "magnetventilerna". Det vet i fan om jag ska börja skruva själva på just dom, och hur man mäter upp motståndet i sådana ventiler har jag inte en blekaste om. senaste besikning hade jag väldigt höga värde på allt, 280 i hc osv... Men efter 3 liter K-sprit samt en rejäl varmkörning gick den igenom med alla värde på så gott som noll. Det som retar mig mest är just att den kan gå bra som fan en längre tid, för att sedan byta skepnad till en Volvo142:a 75:a som går sopigare än sopigast. När den sen går dåligt igen, håller det på en tid för att sen då helt plötsligt gå bra igen. Då låter det väl mer som elektriskt än mekaniskt i mina öron i varje fall Jag vet ju hur den går när den går som den ska och just nu är den ljusår ifrån den Missilkänsla som ska finnas där är väck.
Den bluddrar inte som cruZZes gjorde, motorn både går bra och låter finfint. Men ska det hända något så måste varvräknaren upp över 4500 rpm. Ligger man på ca 2500 rpm och sen trampar pedalen i botten så ska man känna hur vanosen jobbar, runt 3400 rpm ska man verkligen känna det legendariska M3 vridmomentet trycka dig tillbaka mot ryggstödet. Istället känns gaspedalen som den har en egen växellåda och växel 26 ligger i, istället för växel 8.

Ingen som dessutom noterat det där lilla pysljudet som hörs när man stänger av tändningen, man hör det tydligast om man har bildörren öppen och står på en tyst plats. Det pyset har i varje fall försvunnit tillsammans med effekten.

Nåja nu e det fredag...

=)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.