AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.327

Mappa SMT6

Sida 2 av 2
BIMMER
Är de bättre/lättare o mappa med map än lmm på e36 ? vågar man backa tändning på M5025 vanos för den backar väl själv en del vid spik...så man kan får väl tat lite lugnt eller??vilka fördelar är det med map mot att använda orginal eller större lmm..?
Rör inte tändningen i onödan. Det är det sista man börjar pilla på när det inte hjälper att lägga på mer soppa för att få bort spikningarna.

Bättre och lättare är väl en smaksak och upp till dig och hur du tänkt lägga på mer soppa. Om du tänkt byta ut LMM mot mapsensor slipper du en massa begränsnigar och kan göra röret till turbo i den storleken du vill ha det. Dock en massa mappning och behov av lufttempsensor för att få ett bra resultat.
BIMMER
mmm mistänkte nästan att man inte skulle börja hålla på pilla på tändningen i onödan, finns ju ingen anledning heller när man skickar på så mycke soppa att motorn mår/går bra, lamdan e okej o inga spikningar....man man vill ju ladda på mer...har du nått bra tips på kompsänkning?? typ topplocks packning eller likn??
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Jag vet ju inte vad ni snackar för laddtryck här, men min erfarenhet är att tändningen bör ändras samt att packningen spikar sönder innan man börjat höra spikningarna. Det betyder alltså att det kostar en packning att konstatera att man skulle backat tändningen (mer). För det kommer (förmodligen) att spika när ni börjar ladda mer än lite även om ni vräker på soppa och den går klockrent på lambdan. Dessa erfarenheter gäller dock M20 motorn.

Kiip Spiiding!
Visa användare
520
BMW-Izze
535i -86
525 TDS -93
Hur mycket ska man backa tändningen ungefär?

Vid vissa varvtal eller överallt där turbon laddar?

-Hellre gammal å rapp än ny å slapp-
Jag backar inget förrän jag hör spikningar. Om man har svårt att höra dem med örat kan man bygga en sån här för en spottstyver.

Länk

Själva grunden finns hos teknikmagasinet, osv för någon hundralapp.
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Hjälp mig, jag var just inne på din länk twin turbo och tittade på det eminenta verktyget. Nu är det så att jag har letat efter denna whisper 2000 på de flesta sidor som jag känner till, men jag hittar inte den någonstans. Det enda jag hittar är en apparat som teknikmagasinet har och den ser ut som en hörapparat och den vill jag inte ha. Vet någon vart det finns en whisper 2000 eller någon snarlik apparat?

HJÄLP
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Länk

En alternativ krets för att upptäcka knackningar....
Om du söker på ljudförstärkare i teknikmagasinet dyker det upp 4 st. De två första är väl lämpliga till det projektet jag länkade till.
Ve
114
Veloce
320i -89 2,5
323i -82
Twin turbo: Kan man styra orginal spridarna med lmm och extra spridarna med en MAP-sensor?

MVH/ Martin
Martin, ja, det funkar utmärkt. Så skulle jag gjort och tagit lasten från mapsensorn dessutom. Bästa kombinationen, tycker jag.
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
Låter ju lysande!

Kan man då även backa soppan på lågvarv på "original"spridarna om man kör med tex 535lmm och spridare på en m20b25turbo?

låter som om det blir en smt6 för min del..
Ja, det funkar bra att backa på lågvarv.
Håll bara lite koll så att du inte backar för mycket på tomgång(kolla analog out) så att bilen inte går på nödprogrammet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.