AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.328

Mappa SMT6

Sida 1 av 2
Visa användare
520
BMW-Izze
535i -86
525 TDS -93
Hej.

Vad jag har förstått så är "Analog Map" "modifiering" ,"lurning" av orginal bränslemap. Om man t.ex. sätter ersätter orginal spridare med 400cc måste man ju minska öppningstiderna på tomgång för att det inte ska bli rökmaskin av det hela. Skriver man t.ex. in [-2] eller???

Injection Map är vad jag förstått tilläggssprutets (om man har något) map medans Ignition Map är tändningens map.

Stämmer det att värdet [1] i bränslemapparna öppnar spridarna i 0,1ms? och att [1] i tändningsmapen backar tändningen 1 grad.

-Hellre gammal å rapp än ny å slapp-
Lotus Samuel
Stämmer nog bra det där. Jag har bara lite svaga minnen från min SMT5:a

Jag har för mig att jag skrev -1 när jag backade tändingen 1 grad men jag är väldigt osäker.
Japp, det stämmer.

1 i injectionmappen motsvarar 0.1ms öppningstid på spridarna och varje steg i tändningsmappen motsvarar 1 grad.
Varje steg du ändrar i den vanliga bränslemappen motsvarar 0.039 volt.
Visa användare
520
BMW-Izze
535i -86
525 TDS -93
Innebör det att spridaren är öppen längre om jag ökar värdet och kortare tid om jag minskar det???

Om man vill ha mindre öppningstid än orginal, sätter jag värdet till t.ex. -2 eller kommer det att stå t.ex 7 från början så att jag bara ändrar till 5?

Om du menar den vanliga bränslemappen så har den inte direkt samband med spridartiderna, utan endast signalen från LMM (eller i vissa fall mapsensorn).

Alla värden är 0 från början och det är därifrån du utgår. Ex. Vill du minska signalen från LMM med 0.12 volt skriver du -3 (-3*(0.039))
Visa användare
520
BMW-Izze
535i -86
525 TDS -93
Ökar eller minskar soppamängden när du minskar signalens spänning?

Visa användare
520
BMW-Izze
535i -86
525 TDS -93
Det är LMM:ens signal jag menar!!!

minskar du signalen så minskar du bränslemängden, osv
Visa användare
520
BMW-Izze
535i -86
525 TDS -93
Okej. då är jag med.

Då antar jag att det är likadant med tändningen. Skriver man -1 så backar man tändningen 1 grad, eller?

Sedan undrar jag också om man kan mappa mot MAP och RPM istället för Deflection och RPM

Vad är "Mapparna" under AEng Temp för något. Är det vattentempen eller?

Visa användare
520
BMW-Izze
535i -86
525 TDS -93
.

Japp, likadant överallt...

Du kan mappa extraspridarna mot en faktor på mapsignalen som du bestämmer själv (tex 0.8 eller 1.5) över hela varvtalsskalan. 1 är utgångsvärdet.

Ja, AEng temp är motortemp. Likadant som för laddtrycket.
Visa användare
520
BMW-Izze
535i -86
525 TDS -93
Så man kan inte påverka "Anolog Map" med MAP-sensorn?

Vill T.EX. ha värdet [2] vid 0,3 bar och 3400 rpm i "Analog Map". Kan man göra så?

Visa användare
520
BMW-Izze
535i -86
525 TDS -93
Visa användare
520
BMW-Izze
535i -86
525 TDS -93
Ingen som har ett svar???????

Så man kan inte påverka "Anolog Map" med MAP-sensorn?

Vill T.EX. ha värdet [2] vid 0,3 bar och 3400 rpm i "Analog Map". Kan man göra så?

Nej inte direkt så som du tänkt dig.
Det är ju lättare att mappa direkt på LMM-, eller mapsignalen i så fall ( koppla mapsensor som Analog deflection), men du ser ju inte laddtrycket direkt, utan bara ett voltvärde.

Varför skulle du vilja göra så?
Visa användare
520
BMW-Izze
535i -86
525 TDS -93
Jag antar att man kan få ett mer exakt mappning om man mappar mot laddtryck och rpm än om man mappar mot spjällvinkel och rpm. Eftersom jag antar att man har olika laddtryck beroende på olika belastningar(plan väg eller uppförsbacke). Det är väl inte säkert att turbon alltid laddar t.ex. 0,5 bar vid t.ex. 50% öppet spjäll och 4000 varv?

Man kan lägga LMM-signalen som last istället för spjälläge för att få det mer exakt (sådant är kopplingsschemat på tidiga BMW-modeller). Annars så är det bästa (om man turbokonverterat) att köra extraspridare i kombination med mapsensor.
Visa användare
520
BMW-Izze
535i -86
525 TDS -93
Så du tycket alltså att det är bättre att köra med extra spridare istället för att byta alla sex orginalspridarna till större när man turbokonverterar.

Skulle du kunna försöka förklara det där du sa om att extraspridarna kan mappas mot en faktor på laddtrycket.

Vad används "rutorna" under AEng Temp till? Är det för att t.ex. kunna ge lite extra bränsle när motorn är kall?

Twin Turbo
har du smt6:or på lager eller?? Även mappsensor ??

Länk

Någon som har 1st Hartge 16" E30!!!!!!!!!!
Caulev, japp, jag har boxar och mapsensor hemma...

Izze, det är lättare att få till mappningen bra med extraspridare och mapsensor. Du behåller alla lågvarvsegenskaper och behöver bara bry dig om att lägga på mer soppa (och sänka tändning) när turbon börjar ladda.

Du ser rutan för mapvärdet vid sidan av extraspridarmappen? Där kan du skriva i ett värde som multipliceras mot värdet i mappen. Likadant med rutan för motortemp(eller lufttemp om man vill det).
Inget som jag brukar använda och lite överkurs, alltså.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.