|
|
|
|---|---|
|
Fick bla nedslag på bromsrör bak på besiktningen. Lämnade in bilen på verkstad för att fixa spindellederna, killarna på verkstan säger att man måste riva hela bakaxeln för att komma åt att byta bromsrören. Stämmer det verkligen?? Vore tacksam för snabbt svar innan jag slänger ut 2000:- på detta för att få igenom den på besiktningen. / | |
|
Var det de längsgående bromsrören? Gissar på det iaf. Svaret är nej man måste inte ta ner någonting alls. Bytt på två av mina tidigare e30 utan att göra det. Ett skitjobb men det går. |
|
| Dålig mekaniker isåfall!! | |
|
går det inte några bromsrör ovanför, eller nästan iaf, tanken? har för mig att ngn nämnde det! det kan ju vara dom som går på högersidan, och det är kanske vänstersidan du skall byta på? BMW, Bayerische Motoren Werke |
|
|
De menar att man måste riva tanken också. Både höger och vänster sidas bakre bromsrör är rostiga och måste bytas. Kan det verkligen vara så korkat att man måste plocka ner halva bilen för att byta bromsrör? /tygr |
|
| Det är inget skoj alls att byta längsgående bromsrör på en e30...dom ligger ovan besintanken...så den "måste" släppas för att komma till....annars är det inget svårt jobb att bya dom. | |
|
Kom precis hem från bes,och minns att jag sett detta inlägget. Fick också 2st 2or på bromsrör vänster/höger inre rostskadat. Dessa 2 korta ca 20cm stumpar sitter ju under bakaxeln o halva tanken vad det ser ut som o verkar vara ett helvete o byta,tips? |
|
|
Rören sitter inte under tanken. Det ser ut som det men ger man sig fan på det så går det nog att byta utan att ta ned tanken, det är det som behövs om man tycker det är för trångt. Jag bytte tank på min bil nyligen och då passade jag på att montera nya bromsrör på samma gång. Trots att tanken var borta var det ett rent mög att byta rören. Att tänka till innan verkade vara förbjudet när man konstruerade E30. Det är helt sjukt konstruerat. När bilen står tom på fabriken är det säkert inga som helst problem att montera de nya och fina rören som inte lider av någon rostsymptom osv. Men att sedan 10+ år senare komma där och skruva bort det gamla som sitter så fruktansvärt korkat placerat är inte så kul. T-korset som sitter i slutet på det längsgående röret är det som ställde mig mest frågande i valet av placering. Enklast kan faktiskt bli att dra om rören där det passar bättre, på sätt kan man också dra rören där de blir mindre utsatta av hjulsprut osv. /Anton |
|
|
Jag har inte kollat under bilen än (får väl åka till OK och lyfta den), men jag bli lite förvirrade av vad du säger. Å ena sidan säger du att man inte behöver ta bort tanken, å andra sidan var det inte helt enkelt trots att du hade tagit bort din tank... Sen nämner du något som jag också har tänkt på, att dra om rören. Fimpa rören vid någon lättåtkomlig koppling och dra nya till bromsarna, ser någon risk eller problem med det? Antingen rent funtionellt eller vid besiktningen? /tygr |
|
|
jag byte bromsrör bak vänster inre och ytre, höger inre samt längsgående för ett halv år sedan då gjorde jag egna dragningar köpte nya slangar och lämna kvar de som går in under tanken |
|
|
Verkar som ni börjar komma fram till rätt svar här =) Jag har oxå bytat dom bromsrören. Längsgående och T-korset. Efter att ha bökat o försökt i ett bra tag gav jag upp och klippte helt enkelt bort det gamla t korset, monterade ett nytt där man kommer åt och drog om ledningarna till den. Så skit i o försöka använda det gamla o sätt i ett nytt direkt så är det helt plötsligt busenkelt att byta. Det enda jag monterade ner var några värmeplåtar, vilket inte var några problem alls. Men om du inte bryr dig om att försöka på det gamla T-korset kanske du inte ens behöver montera ner dem heller Lycka till =) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.