|
|
|
|---|---|
|
Hei! Jeg har en 530dA som jeg har problemer med i ca 3 måneder nå.. Er det noe som har noen gode tips og komme med og har hørt om lignende problemstilling tidligere? Historien er slik: 1. Juli 2003: Bilen var chiptunet og jeg opplevde plutselig at den "døde" akkurat i det øyeblikket den skulle til å gire. Dette skjedde kun da jeg ga mye gass. Det var bare å skru tenninga av og på og så fungerte alt igjen som ingenting skulle ha skjedd. Tok ut chip'en og alt fungerte tilsynelatende ok igjen. Trakk konklusjonen at det var noe feil med chip'en og kjørte videre uten chip. 2. Ca 14 dager senere skjedde det samme igjen, men nå uten chip. Problemet oppsto gjerne bare ett par ganger i uka. 3. Bilen ville plutselig ikke starte etter at jeg hadde parkert og skulle starte den igjen 10 minutt senere. Startmodtoren og alt hørtes helt normalt ut. Ventet 1 time og bilen startet igjen akkurat som ingenting skulle ha skjedd. 4. Bilen døde igjen i det den skulle gire, men nå uten at jeg ga noe særlig med gass. Samtidig begynte et gult varsellys for girkassen å lyse og girkassen gikk over på reserveløsning (kun 4. gir?) 5. Bestilte tid på verksted, men der var det 40 dagers ventetid! Prøvde selv å skifte bare dieselpumpe uten at det hjalp. 6. 14 dager gikk og bilen fortsatte å dø ut under giring av og til. Det gule varsellyset kom på av og til (ca hver 10. gang bil stoppet). Så plutselig en ettermiddag nektet bilen å starte igjen. Ventet 1 time og bilen startet normalt igjen. Når det samme skjedde senere igjen samme dag hadde jeg ikke annet valg enn å levere bilen direkte på verksted. 7. Fikk bilen tilbake etter 3 dager på verksted. De hadde skiftet kamaksel-sensor (tror jeg det var). 8. Bilen døde fortsatt under giring og dette skjedde oftere og oftere, men jeg hadde ikke annet å gjøre enn å bruke bilen slik den var frem til at verkstedet fikk tid til å se på bilen igjen. 9. Bilen begynte plutselig å fungere igjen både med og uten chip og var ok i 2 dager før problemene begynte igjen på nøyaktig samme måte som tidligere. 10. Endelig var tiden kommet til at verkstedet hadde tid til å se på bilen. Det var nå gått ca tre uker siden bilen sist var på verksted og fikk skiftet kamakselsensoren.En ny sensor ble skiftet. Denne gang i girkassen. Fikk bilen tilbake etter 3 nye dager på verksted, men bilen var akkurat som tidligere d.vs. den døde av og til under giring. Problemet var nå imidlertid forsterket og bilen døde ca 10-20 ganger pr. dag. 11. Bilmekanikeren skulle nå ha én ukes ferie og jeg måtte dermed bare fortsette å kjøre slik én uke til frem til han var tilbake på arbeid igjen. 12. Imidlertid skjedde det etter 5 dager at bilen igjen nektet å starte igjen. Det var nå 3 uker siden jeg sist hadde hatt dette problemet. Ventet som vanlig 1 time og bilen startet. Når dette skjedde for 4. gang denne dagen hadde jeg ikke annet valg enn å slepe bilen på verksted igjen. 12. Der har den nå stått i 3 uker og det ser ikke ut som om verkstedet klarer å finne feilen selv om de flere ganger har gitt beskjed om at de nå har funnet feilen og at den øyeblikk er ferdig. Venter fortsatt..... Derfor spør jeg enkelt og greit om det er noen her som sitter med så mye kompetanse på denne bilen at de kan gi noen tips angående hva som kan være årsaken til feilen og hvordan jeg bør forholde meg? Bilen ble forøvrig bruktimportert i 2000 og har ellers tidligere hatt problemer med luftmassemåleren som har blitt skiftet flere ganger. Bilen skal forøvrig selges så snart den er reparert, men jeg kommer selvfølgelig til å spille med helt åpne kort i forhold til kjøper og forklare ham situasjonen og overhodet ikke prøve å "lure" noen. Kan forøvrig legge til at verkstedet som brukes er distriktets største BMW merkeverksted og bør egentlig ha god peiling på disse bilene. Råd ønskes! | |
|
Hej Knepig fall, när jag läst till *8, så tänkte jag kamaxelgivaren, men då vart den bytt. Hur ser det ut med ditt turbotryck? det är inte så att motorn "overboostar", ger för högt turbotryck och på så vis dör? Railtrycket, är det uppmätt? Om du får för högt railtryck, bryter elektroniken. Svårt att säga, en diagnos är ett måste annars kommer man ingenstans. Programvaran? Är den updaterad till det senaste? Skall göras i samband med byte av HFF ( luftmassemätaren) Ha det//Göran |
|
|
Takk for svar! Bilen er jo på BMW merkeverksted og der bør de ha "alt" av måleutstyr. Høyt turbotrykk? Railtrykk? Vanskelig for meg å vite, men jeg kan ikke annet enn å gå ut fra at dette er målt. I den senere tid dør ofte motoren hvis jeg ligger på et lavt turtall (gjerne langt under 2.000 omdreininger) på 5. gir og det så kommer en svak bakke slike at bilen må gire ned til 4. gir. Disse spesielle tilfellene er også da hvor det oftest kommer gult varsellys for girkassefeil. Jeg må da stoppe bilen og vente et halvt minutt og så forsvinner denne feilen. Når det gjelder programvaren så vet jeg at denne ble oppdatert sist luftmassemåleren ble skiftet (15 måneder siden) og feilen oppsto først i sommer. Legg også spesielt merke til at bilen faktisk fungerte ok i 2 dager for en stund siden. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Hur är statusen på batteriet ???? ///MVH Hasso Länk |
|
Beklager at jeg ikke kan være til så mye hjelp, men batteriet ble skiftet for ca 1 år siden. De gangene jeg har blitt stående uten å få start på bilen har også startmotoren gått rundt leeeenge uten noen tegn til at batteriet begynte å tappes for strøm. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.