|
|
|
|---|---|
|
Hej. Ska fixa till mitt blåröksproblem med min 320i -84. Frågan är om det är lättare att byta hela toppen mot en annan komplett och bara trycka dit eller om det är värt att börja gräva i ventilerna och byta tätningar ??...vet ej hur sliten själva kamaxeln är... bilen har gått 18 300 mil...tacksam för synpunkter... //mvh | |
| Hej!...risken är att du får tag på ytterligare en topp som är otät...Bättre då att fixa den du har...och förmodligen så räcker det inte med att byta tätningar utan oxå ventilstyrningarna för att få slut på blåröken... | |
µ_bmw_µ |
Lämnar du in på verkstad(inte bmw utan maskinverkstad) så får du betala en ansenlig summa. Jag gav 3.500 för byte av styrningar, tätningar, inslipning och planing. Jag antar att det är vad som krävs på din också. Mycket pengar är det men det blir ordentligt gjort. Min erfarenhet iaf... Mvh Erik Det är något speciellt med riktiga bilar... |
| Asså byter man ventilstyrningar så bör man ju helst fräsa nya säten oxå,inte bara slippa in ventilerna....Det du bör göra e väl att först skruva dän toppen o kontrollera hur pass slitna ventilstyrningarn e,ventilerna skall gå att "vicka" bara lite lite,när ja renovera min M20 så tyckte ja att de "vicka" rätt mycket men tydligen var den ändå inom gränserna...finns verktyg för att mäta detta,alternativt att du tar med toppen till en duktig kille o ber honom ge dig "domen" mot en liten ersättning:-).Anser att en så gammal bil som en 84 e de inte lönt att plöja ner en massa pengar i,min topprenovering gick på ca 6500 med allt (ny kam,vippor,packningar,toppöocksbultar,mm) o mycket mer än så e de nog inte lönt att lägga på en gammal 84...Dessutom vet jag att man kan hitta bra toppar för ca 3-4" som det bara är att skruva dit,man får leta lite bara... | |
| Nej, exakt....finns ingen anledning att plöja ut 6 lax för att styra upp detta, då bilen kanske är värd 10 000 spänn?!...riktigt bra i plåten iof, men ändå...jag har till och med sett toppar som sägs vara ok för runt 2500, men det kanske är för billigt för att det ska va trovärdigt???...för blir det för dyrt så skiter jag i det och kör till den dör, man får rätt mkt olja (ok standard) för 6 lax...typ 200 liter...å den tar ungefär 1 liter på 50 mil...vilket innebär 10000 mils körning... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.