AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.068

Tar dämparna stryk av att bilen är upphissad länge ?

Har nu ställt in min sommarbil för vinterförvaring. För att undvika plattor i däcken har jag pallat upp den. Det jag undrar är om dämparna tar stryk av att vara i utfjädrat läge i några månader ?

Om det är överhängande risk så hissar jag nog ner den igen...

// Martin
Ställ pallbockarna under länkarmarna fram och under bakaxeln bak så är du helgarderad men jag tror inte det är nån fara.
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Dämparna är ju i sitt yttersta läge hela tex tiden från fabriken tills dem monteras i bilen. Tror inte att det är någon fara.

Diesel-räsern
Det finns olika skolor om vinteravställningen.

En del säger att dämparna (kan) ta skada om man hissar upp den. Andra tror att det inte är bra för hjullagren att stå belastade under lång tid.

Själv hissar jag inte upp utan nöjer mig med att höja trycket i däcken till 3,5. Får inga hjulplattor.
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
En dämpare i utsträckt läge är ju en dämpare i Vila.. så inte kan dom må så illa inte.. dom mår nog snarare bra av lite vila ;)
hjullagren är ju belastade när bilen står på marken också men har du den upphissad så är ju faktiskt dämparna vilande så det ska inte vara något problem,

men om du skakar dämparn när den är lös så kan det ju bli luft i den och då blir den knas.
Det där med vila.. bara en teori iofs..

Då dämparen är fullt utsträckt, alltså i viloläge, då är den ju samtidigt obelastad.

Då man däremot "hänger" bilens hjulupphängning och hela hjulet i den så blir ju fallet lite annorlunda. Istället för att dämparen skall vara helt opåverkad, måste ju dämparen på något sätt hållas ihop för att inte hela skiten skall ramla lös i princip.. Det finns ingen risk för att denna negativa kraft sliter på dämparen i onödan?

Bara en teori som sagt..

// Björn Eriksson
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Alien: Det är i sånna fall fjädern som utövar det trycket! Och trycker nedåt i detta fall då när bilen hänger fritt! Är ju bra mycekt mindre än det när den blir belastad, dvs står på backen delar totalvikten med fjädrarna! Så jag tror det inte ska vara nån fara.. sen så utövar man ju inget tryck på dämpare då man lager håller dem osv.. då är de ju fullt utryckta.. dvs i övre max läge och det kan ju i sådana fall inte skada anser jag! Så ej heller i detta fall!

__
Länk
Det är nog mycket möjligt att det är så!

Ville bara belysa saken från en annan sida så att säga... trots allt blir det ju en negativ belastning som stötdämparen inte konstruerad för från grund och botten, även om den är marginell!

Fast det ska sägas, att jag har nog aldrig trott att det är någon fara för den manövern! =)

// Björn Eriksson
Vänta lite nu!
En dämpare är helt utan belastning så fort den står stilla oavsett om den är utrsträckt eller hoptryckt. Med fjädern är det en helt annan historia.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.