AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
754

Rödljuskörning vid högersväng!

Hej, se bifogad Länk angående topicen. En av Umeås politiker vill införa det systemet!
Visa användare
837
MetallicaMats
E36, lagad med SAAB-lack.
Finns ju redan i praktiken... Här i GBG tex Götaplatsen höger mot Korsvägen. Enda skillnaden är ju att det sitter ett litet ljus jämte som visar en grön pil höger fast det är rött rakt fram..

Två bilar är fler än en..
av
315
avn
635CSI -85
523i -96
MetallicaMats,
Skillnaden är att när den gröna pilen lyser har den korsande trafiken och gångtrafikanterna rött. Det nya förslaget innebär att mer ansvar läggs på bilisten. Den får då själv kontrollera om det kommer någon korsande trafik eller gångtrafikanter.

Om det fungerar i USA borde det väl gå bra i Sverige också? Vi är väl bättre än amerikanarna? ;)

/Anders
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
....problemet är att det inte funkar så bra i USA!

Antalet korsningsolyckor har mycket sämre statistik i USA än i Sverige!

Mvh
Visa användare
184
Beemer-Tompa
525ia Touring-01
Tjenare!

När jag höll på och övningskörde med körskolan så sa min lärare att det är tillåtet att köra mot rött, i följande situation: det är ett vit streck draget över vägen och en skylt stop vid rött ljus,för att inte stoppa upp i korsningen och sedan så stör ljussignalen efter korsningen. I en sådan situation som ovan så sa han att skall du svänga höger el vänster, så behöver du inte bry dig om att det är rött, eftersom att ljussignalen står efter korsningen. Det var vad han sa men det är klart det är nästan 2 år sedan så det kan ju ha ändrats, eller såär det jag som har fått allt om bakfoten.

Beemer-Tompa

*Driving Italian Design By Pininfarina*
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Tompa,
Du menar väl om rödljuset finns efter själva korset och högersvängen alltså sker utan att passera rödljuset, eller?

Om detta är tillåtet eller ej vet jag dock inte, jag skulle inte chansa om farbror haffa stod med polisbilen bakom... :)

Länk
Visa användare
184
Beemer-Tompa
525ia Touring-01
Tjenare!

Precis så jag menar Anders S.

Beemer-Tompa

Låter som en mycket dum idé.

Mvh,
Kalle Hansen
___
Länk
Visa användare
184
Beemer-Tompa
525ia Touring-01
Tjenare!

En av mina lärare på körskolan berättade om just ett sådand här fall som jag tog upp. Polisen som inte hade något att göra följde efter och stoppade honom, och sa att han hade gjort fel borta vid den ljusreglerade korsningen. Det var bara att ta upp teoriboken och visa att han hade gjort rätt, att det var tillåtet att köra mot rött i situationen som rådde på platsen. Polisen fick åka där i från med svansen mellan benen.

Om detta är sant eller icke vet jag inte, men kul var det.

Beemer-Tompa

polisen ska inte vara så tjuriga att dom inte också kan göra fel men det krävs mod att erkänna och det är dom poliserna som försvinner för det är så många som klagar på dom, trafikpolisen är trevliga och ganska duktiga tänk om vi inte hade dom då skulle många dö finns så många som inte ser sig för i korsningar så det är bättre att gående får gå själva och bilarna får åka då inga gående ska släppas fram.
NOLL7NOLL
BemmerTompa: Det stämmer nog det du säger för här i närheten finns en sådan uppläggning men det finns en skylt som säger "gäller ej Högersväng" (rödljuset alltså) för att förtydliga.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

noll7noll,

Vi har en sådan korsning i hemma. Tidigare satt en skylt "gäller ej högersväng". Numera har man tagit bort den vilket får till följd att kön blir onödigt lång bakom.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.