|
|
|
|---|---|
|
Har hittat en bil i Tyskland som är tagen i trafik 07/01. Dock är bilen en modell 2000. Bilhandlaren har lite mysko papper från BMW om intyg på avgas/CE. Går det att se om bilen är importerad från annat land? /Johan | |
Scheckheft |
Hej Om jag tolkar CE rätt betyder det "Conformité Européenne" (europeiska gemenskapen) och att varan följer vissa bestämmelser inom EU. Detta innebär ingen kvalitetsmärkning. Om bilen är importerad från ett annat land framgår av Fahrzeugbriefet. Mvh Scheckheft ______ Länk |
|
Hej, var i briefet står det? /Johan |
|
|
Hej! Du kan läsa i importguiden och där hittar du var det står i brifen ! /Ezi |
|
|
Du måste vara mycket noga med att läsa igenom det Tyska "fahrzeugbriefe" som är mycket mer omfattande än det Svenska registreringsbeviset. Där framgår bl.a alla tidigare ägare, om det är en importbil eller ej samt alla eventuella ombyggnader och förändringar. Skulle bilen vara ombyggd på någon viktig punkt tex. motor, hjul/däck, spårvidd, avgas m.m och detta INTE är inskrivet i "fahrzeugbriefe" och godkänt av TÜV så får du den inte godkänd i Sverige. Tyskarna anser "fahrzeugbriefe" vara en värdehandling, jag har själv varit med om ett fall där jag köpte en motorcykel. För att få detta registreringbevis med mig vid köpet (utan går det inte att registrera i Sverige) så fick jag följa med säljaren till banken och hämta det där. Han hade nämligen lämnat fahrzeugbriefe i pant på för ett lån. Så egentligen var det banken som ägde hojen ?? |
|
Scheckheft |
Hej Fahrzeugbrief är en värdehandling. Den person som äger Briefet äger också bilen. Därför lägger tyskarna Briefet på ett säkert ställe. Tvistemål om ägarskap (stulet Brief t ex) avgörs i rätten. Visst var det så att banken ägde motorcykeln du köpte. Mvh Scheckheft ______ Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.