AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
672

Värmestolar från E39 till E34

fe
1.676
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Har fått tag i ett par jäkligt fina sportstolar med värme från en E39:a, dessutom till rätt kurs!

Ska snart till att montera in stolarna men har lite funderingar som jag hoppas ni kan hjälpa mig med:

Under stolarna finns det två kablar, en tunn grå kabel med en gul liten "kontakt" med två små hål i. (min gissning är att det är den som går till av/på?) På den andra kablen (sitter instucken under stolen) finns det en stor kontakt av samma typ som en ISO kontakt till stereon ungefär. (min gissning är att detta är strömförsörjningen?) Vet nån vad detta är för kablar? OBS, ingen elstyrning av stolarna eller nåt sånt!

En till fundering, vad ska värmestolarna ha för ström? (ampere, volt)

Jag hoppas det finns fördraget kablar till värmestolar i in bil, det skulle förenkla saker och ting..verkar som om det varierar från bil till bil?

Övriga tips mottages tacksamt! Kopplingschema kanske behövs?
fe
1.676
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
NÅN måste väl ha hållit på med värmestolar i en E39:a??
På min E34 som har värmestolar orginal sitter ju knapparna för "läge 1/läge 2/av" direkt på stolen, varför det antagligen bara går kablar för strömförsörjningen från säkringsboxen på min bil. Har du kablarna fördraget på din bil är det antagligen samma uppsättning där!

Det jag funderar över på är hur pass grova dom olika kontakterna är?

Jag tycker det låter lite som att "iso"-kontakten skulle kunna vara 3 eller 5-polig. Är den 3-polig har du ju ett stift för läge 1, ett för läge 2, och ett för jorden. Skulle den vara 5-polig betyder väl antagligen det att det även sitter en termostat i stolen, som talar om när den blivit varv för att spara på elementet. Den måste väl ha en signal och en jord för att fungera.
Den gula kontakten skulle i så fall vara själva strömmatningen, men jag måste erkänna att det verkar konstigt i så fall..
Ett värmeelement borde väl dra ganska mycket ström, och ska väl i så fall ha en grövre anslutning?

Alternativet är att det fungerar på så vis:

Gula kontakten är signalen för läge 1/2, och jorden där är gemensam med strömförsörjningen, som matas i "iso"-kontakten, där även den eventuella temp-givaren sitter.

Om jag var du skulle jag mäta upp stolarna på lite olika sätt.. på vilka sätt vet jag dock inte =/

// Björn Eriksson
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Hasso har ju pillat en del med sensormattan i sin (iaf på passagerarstolen) och jag vet inte om alla stolar har denna mattan, men isf så borde ju den ha kontakter, men dom kanske du har uteslutit i redovisningen ovan.
Se t.ex. Länk

Mvh
Patrik

___
Touringklubben: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.