AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.145

M5 E39 & vanos m.m.

Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Ni som har M5, hur låter er vanos? Är det mer regel än undantag att den ska låta som en diesel på tomgång? Är det egentligen utrett om det är skadligt eller ej? Om man skulle få problem på en bil mellan 99-00, finns det någon chans att BMW utför goodwillåtgärder?

En annan fråga: Ni som kör "normalt" med era M5:or, d.v.s. pendlar till jobbet osv., vilken snittförbrukning ligger ni på?

Andra specifika tips på typfel som man bör undersöka vid köp förutom de som diskuterats förut?

__
Länk
Hej!
Att det rasslar till när du startar bilen har jag fått förklarat för mig är fullt normalt. Detta gör det innan motorn sugit upp oljan ordentligt.
Om motorn sedan ger ifrån sig ett rasslande "klonkande" ljud(Ganska högt) hella tiden så bör man nog vara lite misstänksam...
Detta är en motor som är hårt trimmad från fabrik, så rå är den och det medför givetvis vibrationer och dylikt.
Jag kör min bil (M5 E39-99) varje dag till och från jobbet och kör i allmänhet mycket stadskörning, jag snittar ca 1.6-1.7 liter/mil.
Har man valt att köra M5 så har man, jag skulle fortsätta även om förbrukningen låg på 3 liter/mil.
Olja drar den också, ca 1L var 100 mil.
Jag är ingen expert på området och jag är övertygad om att de flesta här på forumet vet mer än jag kring detta med Vanos.
Men detta är några av de frågor jag själv ställt innan jag köpte min bil.
Så övriga "Raketforskare" och "Kärnfysiker" kom gärna med tillägg.

Mvh
Nipply
Bm
122
Bmw W
325i -94
Så hårt trimmad är den väl inte. 80hk per liter är inte så mycket.

Läste att fanns det garanti kvar kunde man få det ordnat gratis, annars skulle det kosta runt 50 000:- att få det fixat. Har för mig att jag läste det i Teknikens Värld. Mycket möjligt att jag minns fel.
Min lät lite som en diesel på tomgång. Men det var väldigt lite. Lyssnade på många andra som lät betydligt mer och som tillomed hade bytt vanos ganska nyligen.

Det e helt normalt. Men det ska ju inte väsnas o låta illa...

M-POWER!

Länk
La
3
Larsken
M5-99
Chevy PickUp 4WD-89
Min har gått 10700 utan Vanos och kopplings problem. Ställde samma frågor innan köp,BMW avfärdar att Vanos problemet kostar så mycket som 50kkr, kanske 7kkr. Samt att det inte händer på så många (Tillverkades ändå 20500st).

Bromsen är fartens värsta fiende.
La
3
Larsken
M5-99
Chevy PickUp 4WD-89
Brukar ligga 3dl över angiven medelförbrukning, men har nu äntligen hittat en bil som motsvarar min hårda körstil och M5:an tar ca. angivna 1,39.

Bromsen är fartens värsta fiende.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
November 2000 så kompletterades M5an med en tryckackumelatorventil mm som påverkas elektriskt för att oljan skulle stanna kvar i vanosen och slippa klappranden vid start.
De som klagad har nog fått detta eftermonterad på garantin för tidigare tillverkad modell än november 2000. Garantin gällde 36 månader el 10,000 mil ooch begränsade till december 2003.

///MVH Hasso
Länk

Larsken: Att byta vanos på en m5 är dyrare än de du uppger.
Denna tråden tar upp ämnet: Länk

Sen är ju frågan om man tolererar att ens sportsedan med 400 hkr låter som en diesel på tomgång?

Jag har lyssnat på iaf 7-8 st och precis som Anders säler så låter de flesta antingen mer eller mindre.

BMWCS Syd #05392
Snälla bruka sökfunktionen.
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Nån som har reservdelsnummret på tryckackumulatorn?

låter som en given modifikation på min :-)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Om du hittar Vanosen på din 540 så kanske jag hittar reservdelsnumret. :)))

///MVH Hasso
Länk

Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Ni som har M5, hur är de vid kallstart? Tickar det nåt från spridarna? Är tomgången lite lätt ojämn den första minuten?

Var och kollade/lyssnade på en igår, därav mina frågor. :))

Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Litet tillägg:
Den M5 jag kollade på igår var 100% ljudfri från vanosen!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.