|
|
|
|---|---|
| Jag har hört att alla bilar inom EU ska få samma typ av registreringsnummer. Jag tror att det var tre bokstäver och sedan fyra siffror men så kan det väl inte vara??? | |
|
Ja, det blir iaf 62720000 unika regplåtar! -ridern- 525i 1990 24V |
|
| Nja, 62 milj räcker ju inte så långt. Kan inte stämma. | |
| 627 miljoner 200 tusen får jag det till | |
|
Nope, det står faktiskt 62 miljoner 200 tusen, inte 627 miljoner. Nollor är viktiga... Gör det med stil. |
|
|
Frågan är bara när Sverige överhuvudtaget skall börja med eu-skylten. Jag retar mig något fruktansvärt på våra politiker som vägrar inse Sveriges medlemskap. |
|
|
Det blir 156234375 kombinationer minus vissa bokstavskombinationer som anses vara olämpliga på vissa språk om EU använder 25 bokstäver. I Sverige t.ex. K*K, D*M, F*T (använd fantasin för att ersätta *) Med de bokstäver som vi använder i Sverige på skyltarna blir det 12154133 kombinationer minus de olämpliga kombinationerna. Vi använder 23 bokstäver och 3 siffror. 23x23x23x999=12154133 Det dröjer nog ett tag innan det finns 10 miljoner bilar i Sverige. Dessutom har vi fortfarande inte EU-symbolen på skyltarna trots att detta ska finnas på alla medlemsländers skyltar. Vi får Euro innan det blir nya skyltar om jag får gissa. Jag kan ha fel. |
|
|
det är lika korkat som förslaget att ta bort riktnumren på telefon. Att memorera 10 siffror är omöjligt, så man skulle inte ens kunna ringa sin gamla mamma utan att slå upp numret. 3 bokstäver + 3 siffror är ganska OK mer tecken komemr att göra det svårt. Helst vill jag ha tillbaka BD-skylten :-) /göran, gubbe/ |
|
|
Jag vill ha S. På Italienska skyltar så hade man tidigare en hemort som t.ex. i Tyskland men det försvann i samband med att man införde ett nytt register och med den blå EU-kanten. Då blev det protester (som vi flata svenskar aldrig skulle våga) och så kom hemortbeteckningen tillbaka i ett separat fält. Det här skulle vara mycket enkelt att införa vid ett byte av skyltar och vägverket skulle kunna sälja mycket mer skyltar än tidigare. |
|
|
Man undrar varför inte gamla reg-nummer inte återanvänds i större utsträckning än nu. Inget kul att importera och få SZZ på skylten. Redan idag till och med S-numren så finns 8984007 kombinationer men ungefär 4 miljoner fordon. |
|
|
Ett sätt att "slippa undan" problemet är att skaffa sig en personlig skylt. Okej, den kostar 6000 kr, men pengarna går till forskning och inte till staten som gärna mjölkar ut varenda krona de kan från bilisterna. En annan fördel är att du kan flytta med dig skylten när du skaffar ny bil. Du behåller alltså samma skylt i tio år! Gör det med stil. |
|
| Personlig skylt är inte så kul om man råkat reta upp nån stolle i trafiken (finns många i Sthlm) som sen ger sig på ens dygrip med en skruvmejsel när han känner igen numret i P-garaget:). | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.