AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.217

Är detta verkligen fel på fläktmotståndet (E39)?

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

Jag har varit och köpt nytt fläktmotstånd till min 523iT -00, eftersom jag trodde det var felet. Nu blir jag dock tveksam, eftersom fläkten faktiskt verkar fungera! Problemet är att värmen blir minst sagt ojämn när "Auto" är intryckt. Då kommer nästan ingen luft alls, fast fläktdisplayen visar mycket fläkt och jag hör fläkten jobba. När jag däremot trycker in alla tre pilarna (dvs luft in vid golv, vindruta och mittkonsoll) så fungerar ventilationen i stort sett som den ska. Jag har hört att det kan vara fel på ett kretskort också, men var sitter det i så fall? Stämmer symptomen med mina?
Tacksam för svar.

mvh Johan
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Hade liknande fel på min e36:a (fläkten varierade i hastighet) och där låg felet hos fläktmotståndet.

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
nja, fläkten varierar inte i hastighet, utan luften kommer inte ur utblåsen trots att fläkten blåser. så det är inte riktigt samma symptom.

mvh Johan
Låter ju helt klart som du säger att den lilla krets som styr luft spjällens automatik har lämnat in för gott... om det sen sitter i panelen vette katten men kolla med Aros Auto vettja dom kanske har stall tips och ca pris på hur dyrt det blir..

Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk) Länk
På E39 är det inte motstånd som styr farten, utan effekttransistor på en kylare. Spelar kanske mindre roll men felet på dessa brukar vara dåliga lödningar på anslutningskablarna. Men eftersom fläkten verkar snurra och reglera så ligger felet i fördelningen av luften verkar det, dvs spjällstyrningen. Små stegmotorer som styrs från panelen bakom knappar/display.
Det har förekommit en del mjukvaruuppgraderingar på dessa, borde dock vara löst på -00.

FP
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

Nu har jag insett att det måste vara kretskortet. Frågan är om någon bytt det? Är det mycket jobb? Jag ska åka och beställa kortet idag, och lämna igen fläktmotståndet. Man vill gärna ha perfekt fungerande klimator när det är -6 grader ute....

Mvh Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.