|
|
|
|---|---|
|
Hej Har problemet med stenar som fastnar mellan skiva och sköld fram på min E39. Ytterst irriterande. Har läst att man kan köpa nya förbättrade sköldar för att undvika/begränsa problemet. Är det någon som gjort detta själv? Vad kostar dessa? Ev. artikel nr? Min kära fru är inte imponerad av detta problem. Jag måste agera eller så blir det en skoda... Mvh / Wallace | |
|
Hade samma bekymmer med min E39 -97. Bilen var helt hopplös på vintern då det nästan ständigt skrek om om bilen av alla stenar som fastnade. Skämde ut mig mer än en gång med bilen då den är så välisolerad att man själv inte hör att det skriker som satan utanför... Ytterligare ett bekymmer är att samlas en massa grus mellan spindeln och skölden också. Till slut börjar det rassla i varenda gupp. Jag trodde det var något glapp i framvagnen och höll på leta ihjäl mig efter felet innan jag upptäckte att det var gruset som orsakde missljudet. Enda sättet att bli kvitt är att, om det finns och är möjligt, köpa BMW:s modifierade variant. Annars kanske det går att modifiera de befintliga sköldarna? |
|
|
Exakt Bjoerck, lidar även av besticklådan vid ojämn väg. framvagnen är kollad väldigt noga hos BMW och har inga defekter enligt dem. Precis som du skriver så är det svårt att höra när det skriker då bilen är otroligt isolerad, drar man ner rutan inser man vilket H-vetes ljud som uppstår....har nu lärt mig att en bra indikation är när folk börjar titta som F-N när man kommer åkandes Drar ner rutan och skriiiiiiiiksreeeeeetch så inser jag att de tittar av den anledningen. |
|
|
Hej Är det någon som vet vad dessa plåtar kostar? ev. artikel nr? Och viktigast av allt, är det lätt att byta - jag är inte galen på det viset. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Det är en kompletteringsplåt för frambroms "stenavvisare". gäller bilar tillverkade före 10/97. Artnr vänster 34 10 1 165 225 höger ..... 226. Skaftskruv 34 11 1 164 022 Fjäderbricka 34 11 1 164 008. Kostnad vet ej men knappast mer än ett par hundringar är väl rimligt. garantimonterades tom sep -98 Tyvärr fastnar det även bak har jag hört :)) Bara att backa 10 meter så är stenen borta :)) Symtomen värst på våren när gruset ligger kvar efter allt sandande. ///MVH Hasso Länk |
|
hasso: Jaha, jag som skyllde allt på mina däck, att de kastar upp stenar som sedan fastnar där bakom. Ni ska ara veta vad jag blev rädd första gången det hände, det var när jag nyligen hade bytt bromsar, då skrek det till ordentligt och jag tänkte att nu j-vlar ryker bromsarna! Men det var som du sa, man backade lite så försvann det, det som fanns kvar var lite sand som låg och skrapade, heldre det än en sten då... Se där ja, då kanske man kan köra på grusvägarna nästa sommar utan att skämmas och skrämmas. ;-) Tack, äntligen kommer lösningen på mitt problem! ;-) (Och Wallace problem också kan jag tänka) /Hammar |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Nja nu är det så klurigt att det gäller bara 520-528/ 525tds och inte 540 när det gäller dessa "stenavvisarplåtar" tyvärr. ///MVH Hasso Länk |
|
...skit också. Det lät för bra för att vara sant. ;) /Hammar |
|
|
Hej! Jag har också haft problem med sten mellan skiva och sköld och jag ska nog köpa det här stenavvisarkitet. Mina frågor är: 1) Klarar en amatör mekaniker som jag av att montera på kitet? 2) Monteras stenavvisaren direkt på skölden? Är det på ovankant eller underkant av skölden? Och hur ska avvisar "spröt" ligga i förhållande till skölden? 3) Räcker det med att man tar av däcket vid montering? Eller behöver man ta bort skivorna också? Tacksamt för svar! /vsurapol |
|
| Tog bort mina sköldar fram för flera år sen. De flesta satte sig där av någon anledning. | |
|
Har också rivit bort bägge sköldarna fram. Kör nu gnällfritt. |
|
|
Jag fick här om dan ett skrikande ljud från höger fram, och när jag plockade bort däcket för att kolla så satt det en sten stor som ett litet sandkorn mellan bromsskölden och skivan. Att denna lilla sten kunde orsaka ett sådant oljud var aningen förvånande.... Olle D |
|
|
Jag har dessa förbättrade sköldar som original. Tre gånger på snart tre år har jag fått in sten, varav en gång riktigt jäkla ordentligt, de andra två bara kort tillfälligt som lossnade av sig själv nästan direkt. Oj vad illa det lät. Och den ville inte lossna. Slutade med 6000rpm på backen i ett öde industriområde sen tystnade det (har aldrig backat så fort...), men det var nära att jag stannade och demonterade bromsarna på stående fot, så illa lät det. |
|
| har haft prob med sködarna, de har lossnat och jäklats, på ena sidan tog jag bort skölden helt och hållet, de är gjorda av aluplåt och har en förmåga att vittra sönder | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.