|
|
|
|---|---|
|
I siffror är dessa två motorer rätt lika. Men det skiljer några år mellan konstruktionerna. Vad är det som skiljer gammalt från nytt? Annars hade en sån som jag sagt: "jag vill hellre ha en gammal M5 motor i min nya M3".... =) M5 3.8 89-95 3795cc 24v 340 hk vid 6900v/min 400 nm vid 4750 v/min M3 3.2 03- 3246cc 24v 343hk vid 7900 v/min 365nm vid 4900 v/min | |
|
T.ex så har ju M5, ans motor ingen speciell ventilteknik, medan M3 har dubbelvanos, samt nåt mer lull-lull. Dock gillar jag tanken på att gamla M motorerna är mer no-nonsens. -We can't stay here, this is bad country! |
|
Perkka |
3.8-an kom i slutet av 92... (Kuriosa) Mvh Per www.ztreetghozt.com "If everything seems under control, you`re just not going fast enough!" |
|
Är det nån som vet hur mycket en S54 väger? S38B38 väger 151 kg efter vad jag hört. Stämmer det? Jens |
|
|
Är M5-motorn på toppen av sin förmåga med 340hk? M3 csl tar ju ut 360hk utan synbar ansträngning. Motorerna ska ju vara körbara med och inte ha serviceintervall som en F1-bil. Perkka, ska man vara noga, och det är vi ju, så kom 3.8 modellen ut sent 91.. =) (kuriosa) |
|
|
Ska man vara riktigt noga så har väl M5-motorn sitt ursprung i 60-talet? ;) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
|
| Härstammar den inte från allra första början från en flygplansmotor? | |
| snillen spekulerar........... | |
|
M5 som flygplans motor...har jag väldigt svårt att tro.. men deömma kan man ju inte...M3 Csl motorn kanske sitter i alla boeing 747:or då...fan va coolt:) ///M3 |
|
|
flygplans motorer, de som BMW tillverkade t.ex på 30, 40tal, hade väl en litervolym på en ca 15l, så tror inte det. -We can't stay here, this is bad country! |
|
|
Alla vet väl vad BMW:s logotype föreställer...;) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
|
PETER.O |
bayerischemotor, dubbla den volymen. Peter |
|
Jag pratade om de minsta, de börjar där Vanligt var med en motor som började vid ca 30l T.ex hade Rolls-Royce/Merlin motorn i Spittfire låg på 27l Kunde bra vara upp till 50l Så tror inte nån bilmotor har grund i en flygplansmotor:) -We can't stay here, this is bad country! |
|
|
Spitfire med ett T. -We can't stay here, this is bad country! |
|
|
Har ni inte spårat ur nu, messerschmittar.... M5-motorn är vad jag vet en moderniserad version av M1-motorn från slutet på 70-talet. En racingmotor alltså. Om den i sin tur härstammar från 3,0/3,5CSL motorn från början av 70-talet vet jag inte. M3-motorn är väl ingen racingmotor, eller??? Trimmad standardmotor....?? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.