AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
943

casterstag eller bussningar

p9
41
p911
BMW 525-94
Hej!
Någon som bytt casterstagsbussningar på en 525 -94
Går det eller ska man köpa hela stag samt vart hittar man delarna till ett rimligt pris.
MVH Totte
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
MotorNord har dom delarna för överkomliga summor!

Jag har bytt dem på min och det var ett helvete att få av Själva leden för mig.. så jag höll på att jävlades länge innan jag fick av det och så så klart med trasigt gummi.. men det finns dom som lyckat hur bra som helst med.. men jag förstår inte hur!
Ro
316
Rolf Ohlsson
X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line
Amazon 122s -66
635csi -82/83 Alpina B9
Renault Master 1 -88

Sök i forumet på ex casterstag så hittar du massor om detta ämne.

Jag är också på gång att byta, men det låter som om jag lämnar bort det. Det är tydligen svårt att utan rätt verktyg på bort spindelleden.

Mvh
Rolf

Black shining beauty
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Det finns ett annat sätt att få loss casterstaget...genom att lossa dom tre bultarna under fjäderbenet...då får du med dig den undre delen av fjäderbenet med både casterstag och bäram...En fördel med det här är att du tydligare kan känna om det är glapp i nån spindelled...Jag t.ex hade glapp i den högra bärarmens spindelled,nåt som inte kändes när grejorna satt på plats...
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Enligt en engelsk sida så är det på en gammal bil 9-10 år 50% av fallet nått stag som är dåligt... ska leta rätt på sidan.. en mkt bra beskrivning på hur man ska byta dem med!

p9
41
p911
BMW 525-94
Hoppas att jag är på rätt spår anledningen till bytet är kluckande ljud när man "duttar" på bromspedalen samt obalans i 105 - 110 km/h
Totte
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Hmmm.. klukande ljud när man tappar på bromsarna har jag med.. men det beror ju på skivor óch så!

Vibrationerna för Casterstaget skall komma mellan 90-100.... så vitt jag vet!
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Kluckandet när man duttar på bromsen kan jag skriva under på till 100%, numera är stagen bytta och den är tyst i framvagnen.
det var spindellederna på casterstagen som var glappa.
FAF
p911:

Det räcker nog inte med nya bussningar, du behöver nog byta hela stagen med lederna. Min bil var precis likadan, och det var mina leder som klonkade.

____
Reach the door with a breath and a scream.
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Och när du ändå är där och gräver i framvagnen så ta ett lik till om du inte redan fixat pendelstagen! även kallade Stabilisatorstagen! Om du inte nyligen bytt dessa... tar inte mera än 40 min att byta!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.