AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
784

Tips på huvudbromcylinder!

th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Kommer montera på M5 bromsar runt om snart på 525i Touring och har hört av (PC doktorn här på forumet) att man även bör uppgrader Huvudbromscylindern! Nu är min fråga.. Vad ska jag köpa och vart?! Vad kostar de?!

MVH
Johan Björk

med mål att få lite bättre grepp på banan i form av bromsar nu då!
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Du har säkert den huvudcylindern som är 23,6x mm så då skulle det bli fint men huvudcyl. som är 25,4mm finns bla på 750. Bara bolta på.

mvh Kristian
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Kanon fint.. bara att beställa en så via BMW då =) Du tänker väl på 750 E32 då eller E38!? Kanske inte är nån skillnad.. men bara för att vara på den säkra sidan!
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Och det är jag som har "lurat" Johan till sådana dumheter som uppdatera broms systemet ;-)
E32 750 i huvudcylinder är den du ska ha tag i.
Du kan testa med std huvudcylinder..men du kan uppleva bromsarna "svampiga" med uppdaterade bromsok.
Jag köpte (och sålde) min 750 huvudcylinder för 300:- beg. Mycket mer ska en inte kosta...nackdelen är att bmw saluför ej renoveringsatser till den huvudcylindern. Men en bromsrenoveringsfirma bör reda ut att få fram delar (om det behövs)
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
hehee... ja vem vet vem det är som gjort det! jag har då iaf kommit fram till att jag behövde bättre bromsar... Och vad kan vara bättre än M5 grejer tänkte jag =) hehe.!

Då kan jag ju köpa en sån på skroten då med andra ord! För det är ju lika bra att göra det ritkigt direkt.. för jag vill inte ha nån svamp under pedalen inte! =D

Typiskt av BMW... är det inte lika bra att skicka den man köper till en Bromsrenoeringsfrima direkt och få den renoverad så man vet att denär skysst då?!

MVH
Johan
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Så dära! har nu köpt mig en E32 750:s Huvudcylinder.. nu inväntar jag bara Bromsarna =) *väntar väntar* Nya fälgar är klart iaf! Grafit gråa AC Schnitzer! Tack Alien!
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Theprophet >> Du har väl skaffat stålomspunna slangar? Jag monterade det på min nuvarande bil tillsammans med ett par greenstuff belägg... och JÄKLAR vilken skillnad det blev på känslan i pedalen. Otroligt distinkt och väldigt lättdoserat!

Till min bil kostade det 1152kr runt om.

// Erik

----
No real power, just turbo shit!
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Jo jag ska köpa sånna slangar med.. har dock inte hunnit med att leta rätt på dem än! Men jag ska sätta mig idag eller imorgon och leta rätt på nån som säljer dem och gasa och köpa sånna! Kan tänka mig att dom gör en hel del.. slangarna där nu är ju väl mjuka och formbara!

MVH
Johan
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
Theprophet >> Helt riktigt, de bromsslangar som sitter där nu utvidgar sig ju när du bromsar. När du har satt stålslangar så förlorar du ju ingen pedalkraft i "utvidgning" utan all kraft går direkt ut till kolven! Det är defenitivt värt pengarna!

// Erik

----
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Med Johan...så menade jag pc-docktorn...tänkte inte på att du oxå heter det ;-)
Men vilken bromsrenoverings verkstad somhelst kan kirra stålomspunna slangar...sen så har dom även porrigare färger på slangarna (förbättrar bromverkan *s*)

Föresten...lycka till med båda e30 projeketen!!
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
kanon Heinz! Kände på polarns bromslangar till sin 535 och de var rena gummiparaden.. huva.. så det måste jag fixa med då!

Pelle: Okaj.. då är jag med.. svårt att hålla koll på allas riktiga namn! hehe..
Okaj.. undra om det finns nån bra firma här i stan då som sysslar med det (Sundsvall). ja svart eloxerade eller Silvirga skulle räcka bra... för så skulle det bli riktigt porrigt.. helst med svarta då! För oken är svarta och fälgarna är Grafit gråa! hoppas det inte blir en massa strul med monteringen av skivorna och bromsarna nu bara!! men jag tror nog min mek får ta det då ok eller nån annat garage vill ha lite väl mkt pengar för hyra! Får se hur det går!

Så får vi se om jag bygger ihop nån liten 318is med lite Grupp N chassi och så här under vintern... hehe

Tackr för råd och tips och vet niom nån firma i Sundsvall så posta gärna det! Tackar!
Johan!

Om du skaffar dig en uppsättning "stålslangar" till din, räknar jag med att du tipsar mig om vart dom finns :) Så kan vi nog passa på att byta dom i samma veva som vätskan!

Hörs!

// "jag"
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Ja helt klart! Eller så låter du vår mek firra det samtidigt som han byter olja + alla filter ;)

Ska nu jaga Stålomspunna slangar!
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Nån som vet längden på Bromslagen fram?!?!
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
Theprophet >> där jag köpte mina slangar så hade de färdiggjorda slangar till många olika bilmodeller! Jag köpte inte direkt från leverantören utan en lokal trimfirma beställde åt mig. Tror företaget låg i england eller nåt i den stilen.

Men du kan ju dregla på den här sidan så länge :-)
Länk

// Erik

----
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
Theprophet >> Förövrigt så finns en återförsäljare för Red Dot i Bonässund... ligger väl inte allt för långt från Sundsvall va?

S&S Performance
Rodervägen 55
891 78 Bonässund
0660 - 29 34 90

// Erik

----
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Ska kolla upp dem och se! =) Verkar inte vara för långt med tanke på rikt nr:et! Annars fick jag tag på en kille här i sundsvall som gjorde dem på beställning =D... Lite coolt med specialbeställda slangar =)

Men jag ska kolla de i Bonässund då det verkar lite enklare!

MVH
Johan
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Rekommenderar starkt PEAN när det gäller bromsar. De har dessutom billiga bromsslangs satser (stålomspunna).

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
har för mig att jag vet om nån som jobbar eller äger PEAN Sweden på rejsa.nu.. hmm ska kolla det!

Måste nog ändå ha nya Klotsar fram.. för dom jag fick med var det knappt nått kvar av!
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
nu har jag iaf bytt bromsarna fram.. Hade inte tid att hinna byta bak dock =( Bilder kommer upp snart! =D

Men nu har jag ett annat problem fram.. kunde inte skruva på Centreringsbulten för skivorna då de var helt annorlunda.. men allt hamnade på bra ändå! Fast problemet är det att jag har anligning utan dess like! Helt sjukt vad det låter! Så nu är den stora frågan! HUr i helsike får jag bort anligningen!!?

har inte bytt Bromscylindern eller stålomsupnna slangar.. Ingen svamping broms eller så inte här.. Utan Bromsverkan är så bra så ABS:en jobbar häcken av sig på vanlig Asfalt!!!

MVH
Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.