|
|
|
|---|---|
|
Tjena!! Har planer på att bygga en motor med följande recept! -------------------------------------------------------------------- 2 st Mitsubishi TD04L-12T (eller TD04-13T) agg. SMT6 piggyback-box 2 st extra spridare på 600cc/min lagom STOR Intercooler LMM på trycksidan Vatten/alkohol-insprut vid högre laddtryck 2-2.5tum dubbla downpipe 3tum avgasrör efter downpipe med 2 st fullflödesdämpare Hade tänkt att plocka ut ca 400hk med BRA körbarhet -------------------------------------------------------------------- Skulle vilja att ni som kan turbo kommenterar detta bygge. Kom gärna med förslag och tips!!! -Hellre gammal å rapp än ny å slapp- | |
|
Det låter ju trevligt, men: - Varför skall du ha extra spridare? Sätt dit 6 större spridare istället som du kan styra med SMT6. - Ta bort LMM och ersätt den med map sensor. - Hur hadde du tänkt sänka kompet? mvh Kristian |
|
|
Min tanke var att det kanske inte gick att "skruva" ner soppan tillräckligt mycket på tomgång (vi ska inte leka rökmaskin)hehh... Går det att få bra tomgångs och lågvarvsegenskaper med större spridar? Att plocka bort LMM:en har varit en ide. Funkar vilken MAP-sensor som helst? Typ en från BMW 525TDS eller från någon saab eller volvo? Vi har tänkt att svarva av någon millimeter på kolvarna. Någon som vet om det verkligen behövs och hur mycket man i så fall ska ta av. -Hellre gammal å rapp än ny å slapp- |
|
|
Om målet är ca 400hk så behövs inga mega spridare så jag tycker inte det skulle vara något problem med soppan på tomgång, eller har någon med erfarenhet av SMT6 annan åsikt? Kolla med perfektpower vilken MAP sensor som är lämplig antar att den funkar med de flesta. 8:1 är väl ett lämpligt komp. Vi räknar: 3430cm^3 / 6cyl = 572cm^3 Förbränningsrum orginal (10:1): 572cm^3 / 9 = 63,5cm^3 Förbränningsrum turbo (8:1): 572cm^3 / 8 = 81,5cm^3 81,5-63,5 = 18cm^3 skall bort för att få 8:1 komp mvh Kristian |
|
| varför 2-2,5" downpipe?det är viktigast att det är grövre första biten efter turbon så att det inte blir nå onödigt motstånd satsa hellre på 3"eller större från turbon | |
|
Jag hade nog tittat på oljekylning av kolvarna. |
|
|
Problemet är att det knappast får plats större downpipe än två st 2-2.5" mellan torpeden och krängningshämmaren. (det är där DP:na ska ner och gå vidare). Ett annat alternativ är att köra med ett 3" för båda aggregatens avgaser. (Dra ihop båda utloppen till ett 3") Vilket är bäst??? Dubbla 2.5" eller ett 3". Räknar man på det så ger ju 2st 2.5" ca 28% större area än ett 3" Å andra sidan kanske man kan försöka att klämma dit ett 4" som ger ca 22% större area än ett 3". |
|
|
Mycket matte idag... 4" var kanske lite stort, det går knappt inte att få plats med. Däremot har jag sett att ganska många kör med 3,5" downpipe för att sedan fövergå till 3". Om man istället använder dubbla (är mycket änklare när man ha två turboagg) 2,5" downpipe så blir arean faktiskt 14% större totalt än med 3,5" DP. -Hellre gammal å rapp än ny å slapp- |
|
|
Hur funkar oljekylning av kolvarna? Kan man montera det själv?? -Hellre gammal å rapp än ny å slapp- |
|
|
Inga fler som har några tips eller kommentarer??!! -Hellre gammal å rapp än ny å slapp- |
|
|
Inga fler som har några tips eller kommentarer??!! -Hellre gammal å rapp än ny å slapp- |
|
|
Hur funkar oljekylning av kolvarna? Kan man montera det själv?? -Hellre gammal å rapp än ny å slapp- |
|
|
Oljekylning av kolvarna är munstycken som sitter inne i blocket och sprutar olja uppåt in i kolvarna. Ja det går att montera själv om man är lite modig. Det har jag gjort på min M10 motor. |
|
|
Okej... Är monteringen svår? Vad kostar det ungefär? Behövs det verkligen oljekylning av kolvarna om man ska ta ut ca 400 hk med turbo? -Hellre gammal å rapp än ny å slapp- |
|
|
Jag anser att du inte behöver oljekylning, men det skadar ju inte. Nån annan kanske har en annan uppfattning. Det är inte enkelt...jag har gjort en borrjigg som riktar spridarhålen rätt under kolven. själva munstyckena är inte dyra på BMW, under 100kr/st. |
|
|
Då kan jag köra utan oljekylning av kolvarna till ca 400 hk och skulle jag vilja ha ut mer kusar så får jag väl sätta dit det senare. -Hellre gammal å rapp än ny å slapp- |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.