|
|
|
|---|---|
|
Hej! efter en nästan felfri sommar började problemen för mig för ca 3 veckor sedan. Det hände då o då att när jag stängde av bilen att batterilampan tändes o sedan lyste en stund innan den slocknade, men den lysta aldrig vid gång. En dag så lyste den hela dagen tills jag kom ut till bilen. Den startade snällt o lampan slocknade. I helgen var bilen död (förutom batterilampan). Kablade igång den körde ca 3mil, stängde av den o den startade icke igen. Var iväg idag o köpte ett nytt batteri (88ah). bilen startade snällt, men batterilampan lös svagt hela tiden när jag körde. När jag nu kom hem så vid tomgång lyser batteri o bromslampan. Stängde av den o då tändes batterilampan starkt igen. Startade o stängde av varvid den slocknade. frågorna då: Varför lyser battlampan fortfarande? bromslampan? hmm.. långt blev det.. tacksam för svar / Stoffe | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Bilen laddar ej, pga defekt generator, diodfel eventuellt reläfel, börja med att prova byta reläet kostar ett par hundra kronor. Du ska självklart kolla så att inte några kablar är dåligt anslutna eller att generatorn är full av smuts som kan leda över när den blir fuktig. Är detta ok börja med ett nytt relä, du får nya kol "på köpet" samma enhet. enbart kolslitage ger ingen tändning av laddningslampan när generatorn inte laddar pga av detta. Det är inte ovanligt att flera lampor tänds vid laddningsfel, har haft bilar som hela varningscirkusen sattes i gång när laddreleät lade av (bla Volvo.) ///MVH Hasso Länk |
|
Inte var det väll blött väglag när det börja krångla? Livet böjar vid 250 km/h |
|
|
Hej igen! pärlan är nu avställd. köpte ett nytt batteri o ställde sedan undan bilen. åtgärdade inte laddningsfelen, utan sköt fram det till våren. var ute hos bilen i helgen för att "meka" lite. har haft båda polerna påkopplade på batteriet. Döm om min förvåning när jag märkte att det inte fanns någonting alls kvar i det nya batteriet! Är det så att den står o drar när den är avstängd? ..och vad kan det vara isf? Känner att det för tillfället inte är något överhängande, men känns ändå i bakhuvudet som något molande inför våren som kanske bör åtgärdas innan.. mvh/ Stoffe |
|
|
Har samma problem med min... Låter jag bli att larma bilen så kan den stå hur länge som helst men om larmet är igång så håller det ca: 10 dar om jag inte kör med den förstås. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.