|
|
|
|---|---|
Jonas_L |
Jag köpte för 1,5mån sedan nya 6x9or och slutsteg!Nu har jag märkt att det är bara ena 6x9an som spelar bas,den som inte spelar bas spelar bara diskant,men den andra högtalaren spelar som den ska!Jag tycker att om högtalaren skulle vara spräckt så skulle det låta illa när man spelar högt men det gör den inte!Är det nån som vet vad felet är? Mvh/Jonas |
| En högtalare blir alldrig spräckt.... en högtala bränner... koppartråden på talspolen smälter eller går av) Smälter den utan att gå av så börjar det rassla/skorra smälter den av helt så blir det sten dött... tryck på elementet och se om den går att rör kan du inte röra det eller skrapar det så har du brännt det... Men troligt vis så har du bränt det... | |
Jonas_L |
Ok,tack för ditt svar!!Jag tryckte på elementet när jag spelade musik och det hände inget men diskanten på den 6x9an funger och låter bra!Hmm konstigt tycker jag! |
Jonas_L |
Elementet rör på sig men jättlite om man jämför mot andra 6x9an |
Jonas_L |
Jag har ej kunnat spelat sönder dom för jag har inte plågat dom,kan man få ut det på garantin för dom är bara 1,5mån gamla? Mvh/Jonas |
| Om talspolen är bränd har man spelat för högt, garantin täcker INTE brända talspolar. | |
|
...men du kan ju alltid försöka få det på garantin... Att det låter ur diskanten är inte alls konstigt, det är ett helt annat element bara ett det råkar sitta på "bas elementet" |
|
|
De brukar bli så ifall man har vänt + och - fel, IAF om man har dom kopplar på vanliga bilstereon. Min bil: Länk |
|
Jonas_L |
Jag har inte kopplat fel det är jag 100% säker på+att det är kopplat till ett steg! Mvh/Jonas |
|
Spelar ingen roll om du fasvänder kablarna det som händer är att basen blir odistinkt,(eftersom dom ligger i ofas). mvh/trucker Länk Bmwcs 3381 Länk NY |
|
|
Finns en mängd saker som kan hända i en högtalare, den spricker kanske inte som ett ägg, men kan låta sprucket, därav uttrycket. Talpolen kan lossna från sin hylsa (av aluminium eller pertinax). Hylsan kan ha slagit i botten så kanten har stukats. Hylsan kan ha lossnat från sin infästning på konen. Talpolen med hylsa kan vara ocentrerad så den skrapar i magneten, limmet i centreringen kan ha lossnat. Polstycket och/eller magneten kan ha lossnat, den klämmer då fast talspolen. Det är inte alldeles ovanligt med avbrott i de flexibla ledningarna mellan kon och anslutningar. Slutligen har jag förutom ovanstående varit med om högtalare där de flexibla ledningarna sitter ganska tätt och har slagit ihop och svetsats samman. Så visst kan det uppstå fel som kan falla under garantin, förutom bränd talspole. FP |
|
|
Vanligaste orsaken till förstörda högtalare är nog för klena slutsteg i kombination med hög volym! Det som händer när man spelar över slutstegets kapacitet är att det oftast blir mycket distorsion och hög effekt utanför den egentliga "musiken" och detta skapar kaotiska förhållanden för högtalarna. Effekttopparna kan vara mycket högre än vad högtalarna tål (och ligga betydligt över de effekttal som anges som maximala i förstärkarens specifikationer)! Det är väldigt ovanligt att högtalare går sönder pga för kraftiga slutsteg! Sedan kan givetvis felaktigt inställd ingångskänslighet för lågnivån skapa i princip samma förhållande som för klena slutsteg. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Helt riktigt. Det kanske inte är så mycket att effekten är så hög som kommer ut men den toppklippta signalen är att jämnställa med likström, detta gillar inte talspolen. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.