AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
536

Bakaxelklump ras, vibbrationer, grovt oljud. Dock går bilen att köra!

Visa användare
22
itundret
316i Compact -95
Hej,

Nu har jag fått riktigt stora problem med bilen, när jag var på väg mot Sthlm från Nyköping en sen kväll gick bakaxel i ras i Södertälje. Ett stort donk oljud sedan hördes det precis som jag släpade något under bilen. Hela bakdelen vibbrerade så kraftigt och det lät som en traktor där bak. Efter flera kontroller underifrån på en mack såg jag att det läckte vid klumpen. Dock enbart när bilen satt i rullning. Något jag också fick uppleva var att det skrapade ordentligt på alla växlar vid körning. All oljud kom från bakvagnen, vind liknade oljud.

Då jag var inne på BMW i Nyköping konstaterade de att alla packningar och lager i bakaxeln bordes byta ut. När vi ryckte och hade oss klappade stången riktigt ordentligt. Min fråga är nu räcker det verkligen att byta ut de packningar och lager som finns i klumpen? jag har tittat lite på andra trådar då det babblas om diffar allt möjligt.

Det roliga är att jag precis innan raset bytte hardyskivan som inte vart något lätt jobb. Hur svårt är det att byta packboxen osv själv i bakaxelklumpen?

Med vänliga hälsningar
David
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.