AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.088

E39 rost

Sida 1 av 2
hybbe10
jag har en E39 som har en backlucka som börjat rosta den är levererad i augusti 97 så rost skydds garantin har gått ut. är den någon som vet om Bmw är sugen på att åtgärda det i alla fall eller om dom skiter i det för tiden gått ut? någon som har erfarenhet av det här problemet??
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
När rostskyddsgarantin har gått ut verkar det tyvärr kört med att få rosten åtgärdad, om man skall tro de trådar jag läst på forumet!

Men det kostar inget att försöka!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Vi
12
Viggen
BMW 528 iA - 97
har råkat ut för liknande problem på min E39 -97
Kryprost längs kanten på förardörren. I övrigt finns inte en rostfläck !!
Skall pröva och prata med BMW fastän jag har egentligen inga större förhoppningar. men frågar jag inte så ställer de ju definitivt inte upp !
Fungerar detta så hör jag av mig på detta inägg inom kort.
tj
432
tjoa
320d Touring -14
Min garanti gick ut i Juli. Nej, blev det från BMW.

/Johan
Pontus Fritsche
Jag hade liknade problem förra sommaren på min E39 årsmodell -96.
Jag åkte till Jacobsson i Jönköping som i sin tur ringde BMW Sverige som genast bytte lucka utan några som helst grymtningar.
Det blev kanonbra.
hybbe10
har kolla med bmw nu dom var inge sugna på att betala ett byte av luckan. fast den redan var bytt en gång för två år sedan och redan nu rostig igen.
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Mmm...har samma sak på min baklucka, lite rost i ett hörn.
riktigt dåligt faktiskt. Jag har dock fått bort det med gott resultat.

/J
ha
157
hamannBMW
BMW 735iAL 99 Individual
Thank god! Min er på värkstad och få byttat backlucka och förardör. 2 månaten mera och det var slut på garantin. Men BMW skulle ikke engang se min servicebok.

Länk
Skandallöst dåligt rostskydd på nyare bilar. Galvanisering är inte ett lyckat sätt att rostskydda bilar på. Biltillverkarna verkar tro att det räcker att galva lite och så är det bra sen. Galvning bör kompletteras med ytterligare rostskydd.
He
478
Heli
330eT -20 Portimao blå, M paket,mm..
hybbe10: om luckan var bytt på garanti för två år sedan så bör den rimligtvis ha rostskyddsgaranti kvar, jag tycker du skall stå på dig och fråga vidare kring detta. mekaniska delar som byts får väl ett års garanti, men en ny plåtdetalj borde rimligtvis ha samma finish som en från fabrik och då få samma garanti, eller?
Nån som vet bättre än mig vad som gäller för detta?
stefannorr
bjoerck>skandalöst dåligt rostskydd på nyare bilar...
Är väl mest BMW de handlar om eller?
Kan då inte komma på ett bilmärke jag hört eller läst om som har så allvarliga fel med rost typ på bakluckor m.m..(på så pass nya bilar 96-97-98 säkert nyare än så med) ett stort skämt är vad de är..sen finns ju annan trabantkvalite som dom heller ej står för..abs sensorer..styrväxlar..m.m

Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Mercedes E-klass och Ford Focus har VÄLDIGT dåligt rostskydd enligt Vi Bilägares senaste nummer.

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Mercedes E-klass och Ford Focus har VÄLDIGT dåligt rostskydd enligt Vi Bilägares senaste nummer.

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
Det är många fler bilmärken än BMW som rostar på nolltid. Tänk på att den mesta rosten syns inte utvändigt.

Mycket av problemen ligger i en övertro av galvanisering. Att galvanisera är bra men det krävs mer skydd än så. När väl galvningen släpper så kommer rosten direkt.
Jag har en granne som fick genomrostning på hennes skoda felicia efter 3 år.

BMWCS Syd #05392
Snälla bruka sökfunktionen.
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
magmo
Hej!

Fick ny lucka på min Touring för en månad sedan (rostgarantijobb). Nu undrar jag om man har ytterligare 6 år på just denna del? eller hur behandlar BMW en sådan sak?

Hybbe10 hade nytt rostproblem efter 2 år (SKANDALÖST!)

Magmo Maniac is in the house!
Magmo: Rostskyddsgarantin gäller 6 år from bilen hämtas ut hos bmw handlaren. Du har ingen som helst "förlängd" garanti på de nya delarna.

BMWCS Syd #05392
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Förutom 1 år eller. Då de lämnar 1 år på reservdelar.

;)

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Tror att lackerare måste lämna 2års garanti på jobbet faktiskt.
Jag har frågat och fått svaret enligt ovan.

BMWCS Syd #05392
Jo
5
JoKl
523iA -98
Har också en -98 som jag fått två nya dörrar på garantin pga krypande rost.
Nu till frågan vad skall man göra för att kunna stoppa vidare angrepp? Hjälper en kompletterande invändig roskskydds behandling? kommer egentligen rosten inifrån? Eller är det lacken som är dålig?
Svar från rostskyddskunnig person hade varit bra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.