|
|
|
|---|---|
|
Hej! Söker en kul bus bil och letade initialt efter en 323-325 men har under eftermiddagens lopp fått upp ögonen för is´n. Har iofs för mig att någon kallat den lilla M3an för en massa år sedan och läste sedan delar av en gigantiskt tråd här men hur får man "spänst" i en i dag ganska gammal bil ?. Vem levererar schyssta fjäderben till rimliga (lek!!!) pengar ? läs " inte nödvändigt med Öhlins även om de nu är bäst " Är det diff / kan det vara diff original på en is ? Hur trimma ? , är det verkligen lönt att chippa ?? håller grejorna ihop ? Jag tänker ha den som ett "Porsche-substitut" eftersom jag sålt och inte tycker mig ha de pengarna till lek just nu men vill samtidigt kunna frakta barnen i den ibland, dvs andra bil . Jag läste om någon som kört otroligt fort med sin, vad modifierar ni på era bilar för att få till dem, vilken ekonomisk insats fordras om vi utgår från ett bra begagnat ämne ?? /Mycket frågor men tackam för snabb respons då jag köper inom de närmaste dagarna . /Mvh Per | |
Frode H. |
Du trenger ikke gjøre så store modifiseringer for å kjøre fort rundt en bane med E30 318is. Etter min mening trenger du: H&R senkefjærer 60/40mm Bilstein Sprint dempere M3 bærearmsforinger foran Diffbrems (Noen få har dette orginalt) Trimchip fra www.318is.de (Sperrer på 7000 o/min) EBC Greenstuff bremseklosser foran 7x15" og 205/55x15 Sleng på et åpent filter og et grommere eksospotte, og du har den perfekte bruks/"trackday" bilen. På banetreff i Norge, er det flere som kjører meget fort med mer eller mindre orginale 318is'er. Motorene er solide, og tåler litt røff behandling. Lykke til.. |
|
Ta kontakt med AL han brukar hänga på www.rejsa.nu..och har en heldel kunnade ang e30 och 318is. Jag är själv insnöad på att få 5seriebil att gå fort på runt runt bana...och ska inte komma med råd ang e30. Men jag har oxå fått för mig att en is är entrevlig upplevelse på bana...kanske lite motorsvag?? Men en vettig bil..spec eftersom att inköp inte är allt för högt...men även en vanlig 318i (spec med 10 maskinen) kan vara ett gott alt..då karosserna är samma (utom viss plåt) och därmed det mesta är bult on jobb. Varför kommer jag nu och föreslår en sur 318i med m10 maskin...jo, motorn kostar inte många :- att få fart på...man kan hitta billiga m10 maskiner färdig trimmade...växellåder dryper det av på skrotar..diff plockar man från en skrotad vagn...nackdelen med dom är igentligen rosten. |
|
Aldric |
Jag tycker nog man kan säga att E30 is är det roligaste du hittar för dom pengarna om du dessutom vill att den ska vara gat-laglig. Det är kanske inte nåt jättemaskin under huven, men det tar du med råge igen i kurvorna. Vem köper egentligen en ca 13 år gammal, icke överladdad 1,8 liters maskin för rakt-fram prestanda ändå? Jag har iofs bara varit på en enda banträff med min hittils, men en Peugeot 206 GTI var det inte alltför svårt att hålla mer än jämna steg med, och den bilen är väl en ganska modem "bus-bil". Det som är gjort med min är: *Sänkt (okänt fabrikat - tidigare ägare) *Sachs Racing dämpare *Chip från 318is.de - ger inte väldigt mycket mer effekt, men varvstoppet försvinner ju helt. Jag har av diverse mer eller mindre smarta anledningar lyckats varva 7300 rpm utan att motorn verkar ha tagit skada. Dessutom kör jag som en biltjuv, alla rödljus är en ursäkt för att raca, alla motorvägspåfarter för att testa 0-100. Bilen verkar mest bara vilja ha mer. *Öppet BMC filter Till nästa vår kommer det sitta 15" Falken Azensis, Greenstuff klossar, riktig bromsvätska, fjäderbensstag och annat avgas på den och då räknar jag iskallt med att vara bland dom snabbaste på banan. När du väl skaffat en is kommer du förstå varför jag säger på det viset. Lycka till :) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.