AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.078

Intressant fälg & däckhistoria

svardska
Jag har ju tidigare haft en del inlägg ang bensinförbrukning osv.
Nu är det så att jag satte på vinteredäck idag med bmw alufälg 15" efter att ha kört på 19" i sommar.

Och hör och häpna! plötsligt känns bilen pigg och fräch igen, lådan växlar mkt mjukare och mkt mer exakt.

Kollade viktskillnad på hjulen när jag bytte och visst det är en väsentlig skillnad 19" väger MYCKET mer.

Ska nu kolla förbrukningen igen! den har ju varit ca 1,55-1,59 med 19" och tidigare ca 1,30 med vinterhjulen på. Vinterhjulen är Gislaved soft sarek dubbfritt så dom är ju ganska snälla jämfört med ett dubbdäck.

Om den ökade bränsleförbrukningen beror på viktskillnaden på hjulen så vete * om det är värt skönheten.

Rapport kommer efter ny mätning.

MVH
k´sVärd
It´s my way or the highway
Jag tycker jag märker skillnad mellan 15" och 17", så det låter ju inte helt tokigt att 19" kan sno lite prestanda.

____
Reach the door with a breath and a scream.
svardska
Dessa tankar är helt nya för mig efter 25 år i biltrimmarkretsar.
Kanske måste man börja titta efter ultralätta hjul typ vissa Centerline till Chevrolet osv.
Dom passar ju rakt av på BMW.

En annan fördel med lätta hjul är ju bra komfort, låg ofjädrad vikt ger ju bättre komfort.

MVH
k´sVärd
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Större fälgar är nästan alltid mycket tyngre än mindre hjul!
Skillnaden kan vara högst märkbar i prestanda med lättare hjul!

Svardska då skall du satsa på E39:ans lättviktshjul (15")!
Dvs de svarta lättmetallsfälgarna (ser ut som vanliga plåtfälgar) som var standardutrustning på bland annat 520i.
Lättare fälgar till BMW är nog svårt att hitta!
Dessutom är de nog rätt billiga som begagnade!

Glöm inte navringar bara, eftersom de har större navhål än navet på din bil!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Svardska-Vilket gm-bultmönster är samma som bmw:n?
Lilla eller stora?
Passar fälgarna från en bmw e32:a på tex säg...80.tals-camaro?
svardska
ja vad jag har förstått så ska det va samma!

MVH
k´sVärd
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Välkommen till en värld av upplysning. I princip kan man säga att, beroende på modell så gör varje 1 tum uppåt i storlek ca en halv dl i ökad förbrukning som ett riktmärke.
Asken
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Värt att tänka på är också att antagligen så är dina 19" lite större i rullomkretsen än 15" vinterdäcken, detta gör att man sträcker lite på milen med sommardäck, dvs en mil med 2-4% större rullomkrets blir ju 2-4% längre än vad mätaren visar. så för att vara rättvis vid soppaberäkningen så jämför även rullomkretsen.
Men visst förbrukar tunga hjul mer, samt de är antagligen bredare och detta gör mer än vikten på förbrukningen.
svardska
Ok då går ju ekvationen ihop plötsligt då! Va bra! men va trist samtidigt för det ser onekligen bra ut med stora hjul.
Inom motorsporten räknar man grovt med att 1 kilo på den (drivande) roterande hjulmassan motsvarar 1 hk i motorn. Jämför detta med 10 kg på karossen som brukar motsvara 1 hk.
svardska
Saken är ju klar! Bara att satsa på ultralätta hjul.
Nån som har några tips? det ska ju se bra ut också.

Min första tanke var ju Centerline dom var ju light har jag för mig.

Andra förslag.

(Hmm! Ev annonstext BBS Challenger 19"X10 275.30 bridgestone potensa/ 19"X8,5 255.30 Potensa nypris 46k gått ca 400 mil! 20k)

Får fundera lite på saken men det känns rätt surt att losa så mkt power bara för att se bra ut.
Ja
192
Jan Ek
728 -00
Eeh vänta lite nu

Har du samma bredd på vinterhjulen?
Annars är det väl ganska så klart att ökad bredd ökar bensinförbukningen

Janne
svardska: Behåll BBS:en! Inte ska du väl sätta på fjoll-hjul bara för några 10-dels sekunder hit eller dit...eller några kronor hit eller dit...
En fullvuxen bil ska ha fullvuxna fälgar ;D

// Lazze
Länk
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Va Faan!
Klart 19 tummarna ska sitta kvar,håller stenhårt med Lazze.Det är inte ofta man får vila ögonen på en riktig bil med riktiga hjul.Går det att lösa driftmässigt med drevning av lådan?Tror att Paap hade några siffror om förhållandet.
Mvh Dic.
svardska
Hej Dic och Lazza!

Visst känns det fjolligt att åka på svenneslangar det har du rätt i Lazze.
Dic Lådan går ej att dreva om eller kalibrera på annat vis.
Däremot kan man ju dreva om bakaxeln, men det gör ju bara bilen snabbare vid ax och kommer inte att påverka förbrukningen nämvärt.

Jag vet inte i nuläget hur jag skall göra! hoppas på att dollarn faller djupt och på låga bensinpriser, det löser ju problemet, plus mina tankar på No2 det kompenserar ju draget med råge.

Vi får se! Behöver ju ha 2 bilar i trafik hela tiden för att klara den sociala situationen, kanske köper jag mig en e34á eller en till MB!
Iså fall blir ju 12án en ren hobbybil och då är det väl skitsamma hur mkt den dricker .

Ska snacka lite med polarn Jonny(jonny walker) så får vi se vad vi kommer fram till.

Dic! Har du börjat riva ännu?
Jag har lite ideér om hur man plockar ur ventilfjädrarna ganska enkelt utan att riva topparna.
Paap Reeder
Hej svardska!
Snart kommer jag att ha blottlagt 10:an. Innan jag river av toppen skall jag försöka fastställa om det kan vara min tätning som sotar stiftet.
Är det den så byter jag den uppifrån och får då säkert anledning att kontakta Dig för erf.hetsvärden.

MVH /// Paap R
PETER.O
Om man använder GM fälgar måste centrumet
passa perfekt annars uppstår vibrationer.
GM har 4,75"(120,65mm) BMW 120mm, inte
stor skillnad men det märks om centrumet
inte centrerar fälgen.Hade GM fälgar på vinter
hjulen på min bil men det blev aldrig riktigt
bra.

Peter
svardska
Paap!
Har du tryckluft i boden?
Saken är ju den att man först är tvungen att riva av ventilfjäder hatt och knaster för att kunna bedömma tätningen.
Jag tänkte att man plockar bort kammen och tillverkar ett mothåll som passar i lagerlägerna för att komprimera fjädern på plats, med tryckluft i cylindern.
Man borrar ur en stiftbotten och löder på en luftanslutning helt enkelt.
vad tror du?
svardska
peter.o
det finns centrumringar som klarar det.
tack för tips, ska kolla upp det lite närmare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.