AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.346

Hur tar man bort visarna i mätarhuset? Pixelbortfall i MID...

fr
11
freki
528iA -96
Hej!

Jobbar på att lösa problemet med pixelbortfallet i MIDn på min 528a -96. Men jag har kört fast lite då jag ABSOLUT måste komma åt skruvarna som håller den vita plasten bakom kretskortet. Skruvarna jag åsyftar går igenom den ljusledaren och sitter precis under den tunna svarta plasten som utgör själva mätartavlan.Hur gör man?

Problemet är att visarna sitter ivägen för att man ska kunna ta bort själva mätartavlan. Jag har tagit i så mycket jag vågar, men visarna verkar vara limmade med ngt sorts super-duper-lim, för de rör sig inte en mm! :-)

Det gammal klassiska pixelbortfallet beror på att det finns en klämlist som klämmer den tunna genomskinliga "plastkabeln" mot kretskortet. Där blir det med tiden allt sämre kontakt vilket resulterar i pixelbortfall. Lösningen är att ta bort klämlisten så man kan komma åt att göra rent ordentligt.

Jag har hittills lyckats rätt bra genom att skruva ur skruvarna, 4 st, "baklänges" bakifrån genom att använda en tång och ta tag om det lilla av skruvarna som sticker ut på baksidan. Får man bara loss dem ngn millimeter så går det alldeles utmärkt att få in lite kontaktspray!

Min MID är nu nu till 90% återställd, men jag vill fixa det till 100%, och då måste man kunna ta bort hela klämlisten...

Om ngn kan hjälpa mig och jag får allt att fungera precis som det ska så tänker jag lägga ut det som mektips, det verkar ju som om rätt många har råkat ur för det här...

Hoppas ngn kan hjälpa mig!

/Mvh Fredrik
Med MID menar du alltså lilla BC:n/väg-trippmätaren? Blir lite konfunderad på visare osv, MID är ju panelen nere i mittkonsollen eller hur?
Har du provat att värma >försiktigt< på mätarens axel (förutsatt att den är av metall) med en lång smal lödspets? Kanske ev lim mjukas upp något. Om det är flexprint mot kretskortet, är den inte värmeförseglad då, syns det inget svart material i ändarna?
Jag brukar värma om med c:a 150° på dessa, men jag har inte kollat inne i mätarhuset på E39.

FP
fr
11
freki
528iA -96
Tackar!

Jo, jag syftar på diplayen i mätarhuset. Inte lilla BC, tror jag. Kan nog vara så att jag missförstått vad som kallas för vad. Sorry!

Dock, problematiken kvarstår, visarna måste bort! Ska prova med att värma med lödkolv! Tack för tipset!

/Freki
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Jag har provat på min E39 och då jag var villig att "offra" en av givarna så försökte jag med bensinförbrukningsmätaren. Den satt som berget. Till slut så lossnade ngt. Tyvärr var det bara den svarta kåpan som lossnade. Med kåpan borta så kunde jag se att visaren var limmad fast på en konisk tapp. Så jag gav upp. Kanske det varierar mellan mätare då jag tycker att alla visarna är ej identiska på "axeln".

Skam den som ger sig. Jag kommer att fortsätta. Jag funderar på att köpa en kass mätare och experimentera med. Problemet är bara att det ej förekommer så många skrotade E39:or.

Hör av dig om du lyckas.

Visa användare
202
Daniel.J
Skoda Roomster
Segway I170
Segway XT
Hej freki
Jag kom också så långt med mitt pixel bortfall.
jag fastnade vid visarna jag vågade inte bryta så mycket
så jag vill också höra om du klarade ta väck visarna utan
att de gick sönder.

MVH Daniel

~~~~
Länk
sw
460
swe-boy
420D -15
skulle vara kul att få del av några tipps ang dessa pixelbortfall
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.