AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
771

Byta motor mellan mekanisk till elektronisk inspruting

Leibel
Körde sönder mitt tråg riktigt illa på min 318 -84 så att motorfästen slets sönder och halva tråget vek sig under motorbalken sammt att det slår emot kamkjedjan.

Såg att ja tappade olje tryck. Misstänker därför att även lagrena kan vara kassa även om ja inte körde bilen mer än 50m. Lika bra att byta motor direkt, smidigare ochså.

Har fått tag i en motor från -86 och den har om ja inte blivit fel informerad elekronisk insprutning medans min har mekanisk (k-jet)

Måste flytta över toppen ifall ja ska köra med mekanisk ser jag men vad mer skiljer motorerna åt?

Om man får med kabelhärva och styrbox till den andra motorn med elektroniskt insprut, är det isåfall svårt att koppla ihop me mitt nuvarande elsystem? Måsta ja byta bränslepumpar eller går det köra med k-jetens gammla pumpar?

MVH
Stellan Leibel
ra
976
rawsezx
Tesla Model X Long range Raven

Låt oss säga att du får styrbox med, och kabelhärva som går till spridare, vevaxelposition, lambdasond, llm, tempgivare mm så
borde motorn kunna starta när den står på backen, antar även att motorn har fördelardosa som ser till att tändningen fungerar.

Det som måste kopplas till ditt nuvarande elsystem borde sådeles
vara startmotorn, styrboxen måste ha matningsspänning, tändingen med tändspole måste ha ström, de givare som kräver extern ström tex lambdasonden om den är uppvärmd.

Hurvida bränslepumpen klarar av att leverara soppan till det nya
systemet med eletroniska spridare istället för mekaniska låter jag
någon annan svara på.

Eftersom jag inte vet så mycket om din nuvarandem motor och
den du ska stoppa i så få du se det som jag skrev som en generell riktlinje... eller nått sånt! Lycka till!
Leibel
min nuvarande, en m10 med k-jetronic från 1984

den som ska i, en m10 med elektorinsk från -86 (lh-jetronic??)
motorn skulle vara helt komplett med allt från växelåda till styrbox och kabelhärva. den har inte lamda.

Bränsle pumpen är något jag med funderat på men tror faktikst den borde klara av det då k-jet har ett gansak högt tryck fram.

tändspolens kontakter behöver väl inte röras va ja kan komma på.

i värsta fall får ja ta toppen från min gammla k-jet och köra k-jet. kan ju ändå passa på när toppen är av att svarva ned kolvarna och vikta stakar och kontrollera toppen rakhet och slipa in ventiler och lite sånt. lika bra när amn ändå river grejjerna.

tack för svaret ialflal

mvh
stellan leibel
Hur gick det med bytet då?
Leibel
bytte bara blocket och behöll min gammla topp.

kabehärvan va klippt på den motorn ja hämtade.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.