AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
13.028

Livslängd på en kamkedja?

Hej,

hur länge brukar en kamkedja hålla? Jag har hört allt från 7000 mil till bilens livslängd. Håller alla märkens kedjor lika länge, eller skiljer det mycket mellan olika fabrikörer, tex saab, bmw, mb etc.

Hur mycket brukar ett kedjebyte gå på?

Kollar runt lite efter en ny bil och jämför kedja vs rem.

/Johan
Normalt så byter man aldrig kedja.

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
-BeeMWe-
Bra med kedja, man hör iaf om den bhöver åtgärdas.
Nu är inte jag lika bra som en del andra här på den mekaniska biten, så om jag är helt ute och cyklar så får ni gärna påpeka det på ett lite fint sätt...

Kedja behöver i princip aldrig bytas då det är variabla kamtider på bilen, och såvitt jag vet så är BMW ganska så ensamma om detta. Jag tror att MB kör på rem och där ligger väl intervallet på 7-8000 mil?
SAAB och andra "bilar" har jag ännu mindre kollpå... :-)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Finns många motorkonstruktioner och märken med kedja!

Det har inget med variabla kamtider att göra utan är endast drivmetoden av kamaxlarna. (alternativen som är vanligast är rem eller kedja, sedan finns det enstaka motorkonstruktioner som har kuggdrev)

Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Lite olika vilken typ av kedja det är, Är det som på min MB190 en enkelkedja så ska den bytas var 7000 mil, medan en dubbelkedja nog aldrig byts normalt.
Där ska man nog hålla kolla på kedjesträckare och styrningar för kedjan istället.

///MVH Hasso
Länk

Bmw ludde
Hehe, kjedjan lever i ett paradis.

Fri från fukt och luft, samt badar i olja =)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

På BMW's M30 motor håller kedjan minst 50000mil(enkelkedjan) om servicen skötts för att ta ett exempel...

Kedjan till oljepumpen kan börja "leva om" efter dryga 30000mil(ovanligt med byte på den oxå trots detta)...

Finns någon här som bytt kamkedja på en enkelkedjad M30 före 40000mil(med skött service)?
Om någon gjort det så vid vilket miltal hände detta?

Intressant fråga tycker jag iaf ;)

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.