AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
906

Automatlåda krånglar?

changco
Har dykt upp ett prblem med min A5S 310Z som är ett par år gammal. När jag körde en kickdown small det bara till i lådan, åkte direkt till en gds hall med lyft konstatera att de bakre gummi bussningarna hade gått av, så böt dom trodde allt skulle vara helt ok. Fungera ett tag, men nu har det börjat smälla ibland, dock bra mycket mer, hissa så klart upp bilen igen. Men båda var hela kolla även de främre. Vad kan det vara för fel? Har hört att det kan bero på dålig olja, igensatt filter. För övrigt är den väldigt destinkt i växlingarna.
Tyvärr har jag inte tillräckligt mek kunskaper att plocka isär en låda :( Är det billigare att köpa en ny begagnad låda än att lämna in för renovering?
Jag som hade tänkt att sälja bilen nu, men med en trasig låda lär man ju max få 25000:- för bilen.
ra
976
rawsezx
Tesla Model X Long range Raven

Det är inte hardyskivan som har tappats på vägen?
Det borde kunna ge ett smällande ljud, när axeln från växellådan
slår i kardanaxeln, dock så skulle nog det rensas kanske rejält
men är kanske en idé att kolla upp,

Hardyskivan finner du under bilen, precis vid utgåendeaxel från
vxllådan, på e36 som du har så sitter den precis under växelväljaren så att säga, kolla upp mellan katalysatorerna och
se om den ser intakt ut.

Här har du bild på hur hardyskivan ser ut, märkt 1, och 2 på bilderna Länk
changco
Tackar för svaret, hoppas det är något sådant, kollade kardanaxeln men den var som den skulle. Antar att man måste demontrera hela kardanaxeln för att byta skivan? Tack ännu en gång för snabb service:)
ra
976
rawsezx

Att byta hardyskiva, (om det nu är den) är inte så svårt.
Det tråkiga är att man måste plocka ner hela avgassystemet
innan man kommer åt den. iofs så är inte det heller så jobbigt
om det inte är ihoprostade skruva lite här och var...

Sedan så tar man bort centreringsstaget som håller upp kardanaxeln, denna bör man märka upp platsen med spritpenna
eller liknande så att den kommer på rätt plats.

Nu kan man böja/dra kardanen så pass så att centreringsaxeln från växellådan kommer ut, och vips så ramlar den gamla hardyskivan ner. förutsatt att man har skruvat bort bultarna.

Det är markerat med pilar längs hålen på hardyskivan som visar hur bultarna skall monteras. komihåg när du ska montera tillbaka
att skruva på muttern, inte på bulten, tror det ska vara vissa momentdragningar också, men är inte riktigt säker...

Det var så länge sedan jag bytte en hardyskiva och har säkert
blandat ihop lite fakta här och där. någon som har det färskt
i minnet som kan bekräfta/dementera det jag skrev?

Mvh Kalle Söderqvist
changco
Får boka tid denna helg med pilsner bilen och en liten radio :) Hoppas det är något sådant orkar inte med att demontera lådan.
changco
Tyvärr såg jag inget fel vid hardyskivan :( Det jag glömde skriva är att ibland slirar lådan ca 500rpm innan den skickar i nästa växel, problemet dyker bara upp när lådan växlar 1-2 och 2-3an vid låga varv (ca 2500-3000rpm).
Kan det räcka med oljebyte?
ra
976
rawsezx

Det låter som om du har för lite olja i automatlådan, eller om
lamellerna är slut, tyvärr så har jag väldigt dålig koll på automatlådorna och dess uppbyggnad... :/

Testa att byta oljan och berätta hur det verkar! :)

// K
changco
Att lamelerna ska vara slut kan jag inte förstå lådan har rullat 4000mil, alla jag har talat med säjer att en låda börjar ge sig efter 20 000mil med rätt användande av lådan. Har haft bilen i 2000mil och den har växlat perfekt, men ska byta olja och se eftersom jag inte har bytt olja under mina mil. Har inte haft lekage.
Tack för infon
ra
976
rawsezx

har du tre körlägen på automatlådan? (Sport ekonomi och "snöflinga") ? Eller har du den adaptiva lådan?

Den adaptiva lådan fram till -94 om jag inte missminner
mig har en plastkula som nöts ner väldigt fort. (runt 4000 mil)

sök på forumet så får du mer info. om den.

// K
changco
Har 3körlägen sport ekonomi och snöflinga, dock har jag märkt att snö flingan inte alltid funkar som den ska, alltså samma effekt som i ekonomi!
ra
976
rawsezx

hmm, jadu vettesjutton vad det kan vara, kanske glappkontakt någonstans? tyvärr jag har slut på ideér.. ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.